رییس سازمان محیط زیست کشور گفت: کشور‌های حاشیه دریای خزر بدون تعارفات سیاسی خزر را نجات دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌هایباشگاه خبرنگاران جوان از ساری،کلانتری رییس سازمان محیط زیست کشور در آیین گرامیداشت دریای خزر در بابلسر با بیان اینکه کشور‌های حاشیه دریای خزر بدون تعارفات سیاسی خزر را نجات دهند، گفت: سازمان محیط زیست نگران تغییر شیمیایی آب خزر است.

او با بیان اینکه امنیت زیست محیطی به دلیل پسماند‌ها و مصرف کود‌های شیمیایی در شرق و غرب دریای خزر وجود ندارد، افزود: رقابت برای صید و صیادی موجب شد دریای خزر به خطر بیفتد و ادامه این روند در دو یا سه دهه آینده خطرناک است.

کلانتری دریای خزر را گنجینه ارزشمند از مواهب طبیعی دانست و گفت: به نظر می‌رسد اراده لازم برای حل این مشکلات بین کشور‌های دریای خزر وجود ندارد.

رییس سازمان محیط زیست کشور برخورد آگاهانه و علمی با مسایل خزر را خواستار شد و افزود: هر چند دولت به برنامه‌های مورد نظر خود در این خصوص نتوانسته دست یابد، اما امسال هزار میلیارد تومان برای مدیریت پسماند در نظر گرفته است.

او با بیان اینکه در قرن ۲۱ انسان‌ها خود بلای محیط زیست شدند و طمع زیاد دشمن اصلی محیط زیست در دنیا است، گفت: این تصور حداقل در خصوص دریای خزر اشتباه از آب در بیاید و خزر به مانند بقیه محیط زیست تا قرن‌ها باید پابر جا بماند.

گسترش فعالیت‌های اجتماعی در حوزه دریای خزر

احمد حسین زادگان استاندار مازندران هم در این همایش خواستار گسترش فعالیت‌های اجتماعی در حوزه دریای خزر شد و گفت: جای مناسبات گردشگری و اجتماعی را در کنار فعالیت‌های اقتصادی باید افزایش دهیم.

او از کشور‌های حاشیه خزر خواست با تدوین برنامه‌های اساسی از آلودگی دریایی بکاهند.

حسین زادگان لزوم ضمانت اجرایی کافی برای اجرایی شدن مصوبات، تدوین اساسنامه‌ای برای کاهش آلودگی دریای خزر و تقویت سازمان‌های مردم نهاد در حوزه محیط زیست را خواستار شد و افزود: اکنون ۱۰۰ هزار دانش آموز در این ثمن‌ها عضو هستند و بحث مازندران پاک هم با بهره گیری از نیرو‌های انسانی شاخص و شناخته شده در دست اجرا است.

استاندار مازندران گفت: در بحث پسماند عقب هستیم، اما در مجموع اتفاقات خوبی افتاده و به زودی شاهد راه اندازی دو نیروگاه زباله سوز در استان خواهیم بود.

 تاکید سفیر ایتالیا بر  راه‌های اجرایی شدن کنوانسیون تهران

ژوزف پرونه سفیر ایتالیا در ایران نیز در این نشست با ابراز خرسندی از برپایی چنین همایشی از آمادگی کشورش برای حفاظت از محیط زیست خزر و گسترش مناسبات اقتصادی خبر داد و گفت: ظرفیت‌های فراوان موجود در خزر از قبیل گردشگری اقتصادی و ترابری می‌تواند راه‌های اجرایی شدن کنوانسیون تهران را بیش از پیش هموار سازد.

او افزود: شبکه‌ای از همکاری‌های که از طریق این کنوانسیون شکل گرفته است موجب ارتقا صلح و ثبات در منطقه نیز می‌شود و از این جهت نیز کنوانسیون تهران حایز اهمیت است.

سفیر ایتالیا در ایران با بیان اینکه ایران نماد تمدن است، گفت ایتالیا نیز به دلیل برخورداری از پهنه وسیع آبی از اهمیت محیط زیست دریایی باخبر است و آمادگی هر گونه همکاری با ایران در این خصوص را داریم.

لوان جاگاریان سفیر کشور روسیه نیز در این نشست از اراده سیاسی کشور روسیه برای اجرایی کردن معاهدات منطقه‌ای حوزه خزر خبر داد و گفت: به زودی با هیاتی از استان‌های شمالی ایران بازدید خواهیم کرد تا از ظرفیت‌های این استان‌ها در حوزه‌های مختلف تجاری، گردشگری و اقتصادی آشنا و مناسبات تجاری خود را با استان‌های شمالی ایران را بیشتر گسترش دهیم.

سفیر روسیه گفت: یک ماه آینده دکتر روحانی در ترکیه با پوتین ملاقات خواهد داشت و امید می‌رود مناسبات سیاسی و اقتصادی این دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

آسقات اورازبای سفیر قزاقستان نیز در این همایش دریای خزر گفت: قزاقستان بهترین شرایط را برای سرمایه گذاری در کشور‌های آسیا مرکزی دارد و کنوانسیون سند حقوقی خزر که آگوست پارسال در قزاقستان با حضور روسای جمهور ۵ کشور حاشیه خزر برگزار شد از جمله دستاورد‌های موثر دیپلماسی خزر بعد قریب به نیم قرن بود.

او با بیان اینکه این کنوانسیون باید به عنوان عامل امنیت و ثبات در منطقه باشد ابراز امیدواری کرد این سند در آینده نزدیک تصویب و زمینه‌های تجارت گردشگری و توسعه اقتصادی کشور‌های عضو گسترش یابد.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار