دامداران و کشاورزان لازم است به نکات ایمنی توجه کنند و توصیه های بهداشتی را همیشه به کار گیرند.

سید مجتبی میرسالاریان کارشناس جهاد کشاورزی باغملک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و حیوانات به شمار می رود. این بیماری در اصل مخصوص حیوانات است؛ طیف گوناگونی از حیوانات شامل حیوانات وحشی و اهلی مثل گوسفند، بز و گربه قابلیت میزبانی ویروس تب کریمه را دارند.

او افزود: به کشاورزان و دامداران توصیه می‌شود نکات بهداشتی را در دامداری و تغذیه دام رعایت کنند.

میرسالاریان بیان داشت: بیماری CCHF در بیشتر مواقع توسط کنه منتقل می شود که همه گیری بالایی هم دارد و گرمای هوا، شرایط مناسبی برای رشد این ویروس بهحساب می آید.

کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان باغملک تصریح کرد: اولین راه ابتلا به این ویروس، تماس مستقیم فرد با خون یا ترشحات بدن حیوان یا لاشهی حیوان آلوده به ویروس است و یا فرد به طور غیرمستقیم توسط کنه ای آلود‌های می شود که از خون حیوان آلوده تغذیه کرده باشد؛ این روش در بین حیوانات اهلی و انسان‌ها شیوع بالایی دارد. در روش سوم، ویروس از انسان به انسان منتقل خواهد شد؛ بنابراین فرد سالم با تماس مستقیم با خون یا ترشحات بدن فرد بیمار به این ویروس مبتلا می شود که سرایت آن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی احتمال بالاتری دارد.

او گفت: افرادی که به طور مداوم با دام و حیوانات سروکار دارند، از بیشترین ریسک دریافت ویروس برخوردارند. قصاب ها، کارگران کشتارگاه، افرادی که حیوان اهلی را در خانه یا در مجاورت خود نگهداری می کنند، از جمله افراد با ریسک بالای ابتلا به حساب می آیند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.