علی خانجانی مدرس کارگاه و پژوهشگر حوزه ادبیات کودک و نوجوان گفت: با توجه به سابقه درخشان و پیشینه خوب مربیان کانون خراسان رضوی، انتظار میرود آنان ضمن انتخاب یک قصه مناسب و با تمرکز بر تواناییهای فردی، به استفاده درست از لحن و کلام، فضاسازی متناسب با هدف و محتوا، تدبیر در جمعبندی، خلاقیت در زمینهسازی و شروع و پایان هنرمندانه و در نهایت درک درست از سطح فهم مخاطب توجه ویژه داشته باشند.
او که ۲۰ حکایت از متون کهن را در کتابی با عنوان «از قصه تا قصهگویی» را گردآوری کرده است، مبنای کار در این کارگاه آموزشی را استفاده از متون کهن در قصهگویی بیان کرد و تصریح کرد: راه رسیدن به یک قصه خوب، از دل این نوع از ادبیات میگذرد و با توجه به گستردگی این سبک از ادبیات، بازنویسی و قصهپردازی از متون کهن، یکی از شیوههای یافتن منبع مناسب برای قصهگویی است.
ابراهیم زرهساز مدیرکل کانون در ابتدای کارگاه به جایگاه قصه در تربیت کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: با انتخاب قصه مناسب میتوان در امر پرورش و آموزش غیرمستقیم اخلاق و آموزههای دینی برای کودکان و نوجوانان گام موثری برداریم و در واقع هدف از برگزاری این کارگاهها و به دنبال آن برگزاری جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون، ترویج فرهنگ قصهگویی و تبیین جایگاه قصه در تربیت نسل نوپای امروز است و مربیان بایست ضمن توسعه فرهنگی عمومی قصهگویی، از این هنر اصیل به عنوان یک ابزار جذاب هنری در بازیابی هویت کودکان و نوجوانان استفاده کنند.در این کارگاه که به منظور ارتقای سطح کیفی قصهگویی مربیان کانون خراسان رضوی و مشارکت بیشتر در بیستودومین جشنواره قصهگویی برگزار شد، مربیان فرهنگی در خصوص بازشناسی قصهگویی به صورت نظری و عملی با مباحثی، چون استفاده از ابزار، زبان بومی و محلی و نحوه آمادهسازی قصه از متون کهن آشنا شدند.
این کارگاه در تاریخ ۱۹ و ۲۰ مردادماه ۱۳۹۸ برگزار گردید و در پایان کارگاه نیز مربیان در قالب چند گروه، متونی از ادبیات کهن را متناسب با محتوای داستان بازآفرینی و روایت کردند.
انتهای پیام//م.پ