به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با افزایش استفاده از اینترنت و شبکههای اجتماعی دیگر روزنامهها و تلویزیون برای نسل جدید منبع خبری محسوب نمیشوند و شبکههای اجتماعی مختلف جایگزین آنها شده اند.
تحقیق جدیدی که در همین زمینه در امریکا صورت گرفته نشان میدهد اکثر نوجوانان آمریکایی (۷۸ درصد) کسب اطلاع از رویدادها و اخبار روز را ضروری میدانند، اما آنها بدین منظور لزوما از منابع معتبر و قابل اعتماد استفاده نمیکنند و بیشتر به سراغ شبکههای اجتماعی میروند که به محلی برای انتشار اخبار دروغین و جعلی هم مبدل شده اند.
در میان نوجوانان آمریکایی یوتیوب معتبرترین شبکه اجتماعی برای کسب خبر است و ۶۰ درصد از آنها از این منبع استفاده میکنند. البته نوجوانان در شبکههای اجتماعی برای کسب خبر به سراغ افراد مشهور وتاثیرگذار مانند بازیگران، چهرههای ورزشی و موسیقی و به اصطلاح اینفلوئنسرها میروند و نه حسابهای کاربری وابسته به شبکههای معتبر و مشهور خبری.
موسسه رسانهای کامن سنس که این بررسی را انجام داده، تداوم وضعیت مذکور را عامل نگرانی میداند و بر این باور است که ارزش ها، استانداردها و اخلاقیات این افراد لزوما مورد تایید و مناسب نیست و لذا نباید آنها به منابع خبری قابل اطمینان و صادق برای نوجوانان مبدل شوند.
همین بررسی نشان میدهد که تنها ۴۱ درصد از نوجوانان برای کسب خبر از رسانههای چاپی یا حسابهای کاربری آنها در شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و مشاهده اخبار تلویزیون تنها در میان ۳۷ درصد نوجوانان طرفدار دارد.
منبع: فارس
انتهای پیام/