هک پهلی به معنای طلب معافیت و بخشش حق الناس در مناطق مختلف جنوب استان کرمان است و در روز عید غدیر با سه بار در آغوش گرفتن انجام میشود. در این رسم روز عید مردان سه بار همدیگر را در آغوش میگیرند و با گفتن"پَهل کن" یعنی حقهای خودت حلال کن، از همدیگر حلالیت میطلبند.
زنان نیز با حضور در خانه آشنایان و اعضای خانواده و فامیل نیز با این اقدام حلالیت میطلبند.
صالح بهزادی دهیار روستای مهرآباد شهرستان منوجان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: این روستا که متشکل از سه قوم رمشکی، بشکردی و مارزی است و هرکدام آداب و رسوم خاص خودشان دارند، اما تنها آداب و رسومی که این سه طایفه را بهم نزدیک کرده و شاهد اتحاد آنها هستیم همین، هک پهلی ، است که در ایام عید غدیر و دیگر اعیاد انجام میشود.
او افزود: در روز عید هرطایفه اول به دیدار رییس و بزرگ طایفه رفته و از آنجا همگی دسته جمعی به دیدار طایفه دیگر میروند که این خود نشان از اتحاد و همدلی در این روستا است.
بهزادی بیان کرد: حضور مردان و زنان در خانههای یکدیگر، عیادت از افراد مریض، تسلیت به خانواده افرادی که قبل از عید فوت شدهاند و حضور در خانه افرادی که با هم قهر بودند از دیگر رسومات عید در مهرآباد است.
او گفت: از جمله رسوم اعیاد خرید لنگ (شالی پارچهای از جنس حریر به رنگ سبز برای ایام عید یا رنگهای دیگر که هر رنگ مخصوص یک ایام محسوب می شود به طول یک متر و عرض نیممتر مردان به روی شانه خود میگذارند و از آن به عنوان صفت قبیله و جانماز جلو گیری از گرد و خاک استفاده می شود) کفش و دمپایی و دوخت لباس نو برای مردان و زنان از اهمیت خاصی برخوردار است و هر کس به اندازه توان مالی خود این کار مهم را انجام میدهد.
دهیار مهرآباد افزود: تهیه عطر و مواد خوشبو کننده لباسها و خانهها به ویژه ' عود وسوچکی' از ملزومات هر خانوار بلوچ است که در شب عید پس از خانه تکانی زنان خانههای خود را با سوچکی و عود خوشبو و لباس اعضای خانواده را نیز عطرآگین و برای رفتن به خانه بزرگترها آماده میکنند.
بهزادی ادامه داد: زنان نیز در شب عید دست و پای خود را 'حنا ' میکنند که در این بین خردسالان اشتیاق خاصی برای استفاده از حنا دارند.
او گفت: از طرف هر سه قبیله یک نماینده برای شناسایی افراد نیازمند روستا معرفی می شود که پس از شناسایی مبلغی برای کمک از محله دریافت که براساس نیاز به نیازمندان روستا و زنان بیوه و یتیمها پرداخت می شود که برای خرید لباس ،هزینهها و وسایل مورد نیاز عید برای نیازمندان اقدام میکنند.
جمعه حیدری بزرگ طایفه رمشکیها در مورد آداب هک پهلی گفت:مساعدت و کمک و یاری به هم نوع و نیازمندان روستا وظیفه همه ماست و ما نه تنها در ایام عید بلکه در طول سال از همسایگان خود غافل نیستیم و دست یاری به سوی آنها دراز می کنیم.
عیسی بشکردی بزرگ طایفه بشکردیها در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،گفت: روز عید یکی از روزهای مهم برای طایفه ما است که در این روز تمام کینهها و ناراحتیها را باید کنار بگذاریم و با رسم دیرینه هک پهلی از همدیگر حلالیت میطلبیم و این یکی از رسومات زیبایی است که باعث می شود ما در این روز در کنار هم باشیم.
او گفت: ممکن است در طول سال کدورت و ناراحتی بین یکی از ما پیش بیاید، اما در این روز عید با رسم هک پهلی آن کدورت از بین خواهد رفت و دلها به همدیگر نزدیک می شود.
علی پیشی بزرگ طایفه مارزی با اشاره به رسوم هک پهلی گفت: هک پهلی رشته پیوندی محکم در قبیله ها است که ما را بهم گره میزند و باعث ایجاد اتحاد وهمدلی می شود.
او بیان کرد: مردم روستا در روز عید به همراه کودکان و نوجوانان خردسال برای رفتن به منزل بزرگترها آماده می شود و رسم هک پهلی خود یک صله رحم بوجود آورده است.
روستای مهرآباد با جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ خانوار و ۳۷۰ نفر جمعیت از توابع شهرستان منوجان درفاصله ۲۵ کیلومتری از مرکز شهرستان منوجان و در
فاصله ۴۵۰ کیلومتری از مرکز استان قرار دارد.
جالب است بدانید این روستا علاوه بر اینکه دارای سه قبیله متفاوت و مهاجر از سه استان کشور عزیزمان را در یک روستا جمع کرده و دو مذهب شیعه و سنی در این روستا با هم زندگی میکنند، اما همه باهم یک دل و یک صدا هستند و رمز این اتحاد و همدلی را میتوان در همین مراسم زیبای هک پهلی در روز عید غدیر روز بزرگ مرد تاریخ مولای متقیان علی (ع) دانست میتوان گفت این مردم با درس از تاریخ و پیوند آن با رسم و رسومات خود سبب اتحاد و یک دلی و آموزش نسل آینده برای همدلی شده اند.
گزارش از طالب گل افشان
انتهای پیام /ی