به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، رضا مددی مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین بعد از ظهر سهشنبه در نشست آموزشی-توجیهی تهیه و ابلاغ بسته انتظارات از مدارس مستند به برنامه اجرایی سند تحول بنیادین اظهار داشت: همه برنامههای وزارت آموزش و پرورش در تمام سطوح ستادی، استانی، منطقهای و مدرسهای در سال ۹۸ مبتنی بر سند تحول بنیادین تهیه و تنظیم شده است.
او با بیان اینکه همه برنامههای زیرنظامهای سند تحول به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است، گفت: در اجرایی کردن سند تحول به لحاظ برنامه هیچ گونه کاستی وجود ندارد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین ادامه داد: برنامههای سال ۹۸ در پایان فروردین با امضای وزیر آموزش و پررش ابلاغ شده است و تا پایان تیر آموزش و پرورش استانها برنامههای استانی خود را تنظیم کردند و همچنین نیمه اول مرداد نیز مناطق آموزشی سراسر کشور برنامههای خود را تنظیم کردند.
مددی به رویکرد جدید در تدوین برنامههای مدرسهای اشاره کرد و افزود: در هر منطقه آموزشی چهار کارگروه هماهنگی و برنامه ریزی براساس دورههای تحصیلی تشکیل میشود که معروف به ۴ میز است.
او اضافه کرد: این چهارکارگروه مسئولیت هماهنگی و یکپارچه سازی برنامههای آموزش و پرورش هر منطقه را در آن دوره تحصیلی به عهده دارد و برنامهها را در قالب یک بسته به عنوان انتظارات به مدارس منطقه ارائه میکند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین یادآور شد: هماهنگی و یکپارچه سازی برنامههای آموزش و پرورش هر منطقه با مشارکت مدیران مدارس انجام خواهد شد.
مددی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش به منظور رویکرد کاهش تمرکز به روسای آموزش و پرورش سراسر کشور اختیار دادند که برنامههای هر منطقه را متناسب با مقتضیات آن منطقه با مشارکت مدیران مدارس منطقه تهیه و تنظیم کنند، تاکید کرد: از سال تحصیلی جاری همه برنامههای مدارس و ادارههای آموزش و پرورش براساس چارچوب سند تحول انجام خواهد شد.
او تصریح کرد: برای هماهنگی هر چه بیشتر بین حوزههای مختلف آموزش و پرورش از ابلاغ برنامههای تفکیکی به مدارس خودداری میشود و همه برنامهها در یک کارگروه تخصصی منسجم میشود تا مدیران مدارس به راحتی از برنامهها استفاده کنند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین اضافه کرد: گفتمان سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال جاری در سطح مدارس کشور به طور جدی دنبال خواهد شد.
مددی در ادامه اظهار داشت: اهداف دورههای تحصیلی که مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است مبنای تدوین برنامه و فعالیتهای سال جاری آموزش و پرورش در سطح کشور است.
او خاطرنشان کرد: کلیه فعالیتهای آموزش و پرورش در سال جاری باید با برنامههای درسی مدارس هماهنگی لازم را داشته باشد و از این سو انسجامی در سطح مدارس کشور اتفاق خواهد افتاد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین در خصوص تعارض بین مدلهای تدبیر و تعالی مدیریت، مدرسه با برنامه سند تحول بنیادین گفت: این دو مدل قطعه کوچکی از مدل اجرایی کردن سند تحول در مدرسه است و اگر انطباق لازم را با سند نداشته باشند باید در آنها تغییر ایجاد شود.
مددی با بیان اینکه دیکته برنامه به مدیران مدارس خلاف روح مدرسه محوری است، افزود: با توجه به آیین نامه اجرایی مدارس، مدیران مدارس باید برنامه تنظیم کنند و ستاد حق ندارد برنامهای به مدارس دیکته کند و با این اوصاف باید گفت که تعالی برنامه نیست بلکه چارچوبی مناسب برای تدوین برنامه عمل در مدرسه است.
انتهای پیام/ب