به مناسبت عید غدیر خم جشنواره روستایی و عشایری با حضور مردم و مسئولان در روستای امیرآباد خسرو شهرستان اقلید برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدرضا قلندری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقلید گفت: هدف از برگزاری این جشنواره‌ها معرفی فرهنگ، آداب و رسوم روستایی و عشایری و معرفی ظرفیت‌های گردشگری مناطق روستایی عشایری است.

معصومه اسدی، از غرفه داران این جشنواره بیان کرد: مسئولان حوزه گردشگری باید با جذب گردشگر و سرمایه گذار، بازار فروش را برای کارآفرینان صنایع دستی و محصولات آن‌ها فراهم کنند.

او، تصریح کرد: ایجاد یک بازارچه سنتی در شهرستان علاوه بر نمایشگاه و جشنواره‌های داخلی و ارائه محصولات، باعث ایجاد انگیزه در کارآفرینان می‌شود.

اسدی ادامه داد: ایجاد مشاغل خانگی و کارگاه‌های تولیدی در روستا‌ها و برگزاری کلاس‌های آموزشی و بازاریابی و آشنا شدن با صنعت گردشگری در پیشرفت این صنعت موثر است.

فاطمه سالاری کارشناس جغرافیا و برنامه ریزی روستایی نیز افزود: پیشنهاد برگزاری چنین جشنواره‌هایی برای شناخت آداب و رسوم عشایر بسیار سودمند است، و دیدن جشن عروسی قشقایی مانند برپایی جشنواره می‌تواند شناخت خوبی از رسوم ایل را نشان دهد.

ایل قشقایی از پنج طایفه، عمله، کشکولی بزرگ و کوچک، شش بلوکی، دره شوری، فارسیمدان و ایل خمسه از طوایف باصری، نفر، بهارلو و اینانلو تشکیل شده است که شهرستان اقلید ییلاق بعضی از این طوایف است.

قالی دستباف نقش شورباخورلو، گبه شیری معروف به شهرمیان، قالی دستباف نقش حسن آباد، نان محلی، ترشی از محصولات کوهی، آش دوغ، گیاهان دارویی و کوهی و حبوبات از محصولات ارائه شده در این جشنواره به همراه اجرای موسیقی قشقایی بود.

شهرستان اقلید در ۲۶۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ت

جشنواره عشایری و روستایی در اقلید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار