نخستین جلسه هم اندیشی کارشناسان تجسمی استان‌های کشور با مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد برگزار شد.

نشست کارشناسان هنر‌های تجسمی با مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت ارشادبه گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست کارشناسان هنر‌های تجسمی سراسر کشور با هادی مظفری مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز در سالن جلسات دانشگاه ایلام برگزار شد.

در ابتدا عمران خودآموز مدیر کل ارشاد استان ایلام ضمن خیرمقدم به مدعوین گفت: حوزه هنر‌های تجسمی با برگزاری بیست و ششمین جشنواره تجسمی جوانان، نفسی تازه گرفت و به عبارتی تجدید قوا کرد. امیدواریم در این جلسه که باهدف ایجاد تعامل بین کارشناسان تجسمی استان‌ها شکل گرفته است، تصمیمات جدی و مفید برای این حوزه اتخاذ شود.

در ادامه هادی مظفری مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی ایراد سخنانی گفت: فرصتی فراهم شده تا در دل جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان، شور و شوقی که برای دیدار با شما کارشناسان داشتم برآورده شود.

وی افزود: برخلاف حوزه‌هایی مانند تئاتر، موسیقی و سینما جمع کارشناسان تجسمی تاکنون اتفاق نیفتاده بود؛ امور استان‌ها هم در اداره کل تجسمی وجود نداشت که جدیداً شکل گرفته است.

مظفری اظهار کرد: شعار «ایران فقط تهران نیست» را از ابتدا اعلام کردیم و همواره سعی مان این بوده که کمی از حرف بالاتر برویم. تمامی رویداد‌هایی که در شهرستان‌ها برگزار شده و می‌شوند، برای این است که هنر‌های تجسمی را در استان‌ها گسترش دهیم و از طرفی ظرفیت هنری استان‌ها را به همه مردم معرفی کنیم.

او ادامه داد: یکی از دلایل برگزاری این نشست در ایلام این بود که در بحث منابع در وزارتخانه محدود بودیم و امکان برگزاری همه نشست‌ها را نداشتیم. به همین دلیل آن را در دل جشنواره برگزار کردیم. در دوره‌های گذشته هر استان برای این جلسه یک نماینده که کارمند و کارشناس موسیقی بود، می‌فرستاد؛ اما در جلسه امروز کارشناسان متخصص تجسمی گردهم آمده اند که طبیعتاً خروجی آن بهتر خواهد بود.

در ادامه کارشناس تجسمی هر استان به بیان وضعیت هنر‌های تجسمی در آن استان و برخی مشکلات پرداختند. بابایی کارشناس هنر‌های تجسمی شهر اردبیل گفت: انجمن تجسمی در استان اردبیل صاحب یک مکان مشخص نیست و هنرمندان بلاتکلیف هستند.

علی شکری کارشناس هنر‌های تجسمی استان ایلام هم گفت: ایلام چند سالی است تبدیل به استان شده است؛ به همین دلیل امکاناتمان هم مبتدی است. هنرمندان استان جایی برای نمایش آثار خود ندارند.

در کل کارشناسان تجسمی بیشتر استان‌ها از محرومیت‌هایی که برای هنر در شهرستان‌ها وجود دارد، گلایه کردند. نداشتن فضا برای نمایش آثار، نبود اکسپو‌ها و حراج ها، چرخه مسکوت اقتصاد هنر و در نهایت کم شدن انگیزه‌ها و رها کردن هنر از جمله آفت‌هایی است که در نتیجه این محرومیت‌ها در استان‌ها شیوع یافته است. البته در این میان، اقدامات جهادی برخی از کارشناسان هم ذکر شد. راه اندازی سه گالری خصوصی و ۷ گالری دولتی در استان هرمزگان از جمله این اخبار مسرت بخش بود.

در ادامه هادی مظفری در پاسخ به بخشی از گلایه‌ها گفت: امسال شیراز مشتاق بود تا میزبانی جشنواره بیست و ششم هنرهای تجسمی جوانان را برعهده بگیرد؛ ولی برگزاری جشنواره صرفاً در شیراز، تبریز و اصفهان عادلانه نیست.

وی افزود: ما تصمیم گرفتیم که این بار به شهری محروم بیاییم؛ شهری که آغاز و پایان جنگ را به خود دیده و باید پررنگ‌تر و بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

مدیر کل دفتر تجسمی ارشاد همچنین در پاسخ به برخی انتقاد‌ها مبنی بر پایین بودن کیفیت آثار این دوره از جشنواره، گفت: اینکه گفته شد کیفیت آثار در این دوره قوی تر از دوره‌های پیشین است، سخن من نیست بلکه دبیری که تجربه برگزاری چندین دوره جشنواره را دارد و همچنین داوران بر این موضوع تاکید کرده اند. 

در پایان این هم اندیشی، هادی مظفری و داوران از کارگاه‌های جشنواره که در دانشگاه ایلام در حال برگزاری است، بازدید کردند. گفتنی است نشست دوم مدیرکل با کارشناسان تجسمی استان‌ها به منظور گفتگو پیرامون وضعیت هنرمندان تجسمی شهرستان‌ها و امکاناتی که می‌تواند در اختیار آن‌ها قرار بگیرد، ساعت ۱۵ امروز در سالن جلسات دانشگاه ایلام برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 

نشست کارشناسان هنر‌های تجسمی سراسر کشور با مدیر کل هنر‌های تجسمی ارشاد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.