در نشست خبری نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران مطرح شد؛

جشنواره ملی چاپ ایران هفته اول شهریور برگزار می‌شود/ اعلام آمادگی ۳۰ استان

نشست خبری نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران امروز ب حضور مسئولان و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران با حضور مهرزاد دانش دبیر شورای سیاست‌گذاری و رئیس جشنواره و علی اکبر ابراهیمی معاون دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و محسن شمس مدیر امور اجرایی جشنواره برگزار شد.

مهرزاد دانش دبیر شورای سیاست‌گذاری و رئیس جشنواره ملی چاپ ایران در این نشست گفت: نزدیک به دو دهه است که این جشنواره برگزار می‌شود و امسال هم به تبعیت از این سنت، وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی به برگزاری جشنواره ملی چاپ اقدام کرده است؛ روز ملی چاپ قرار نیست رفتاری از سر عادت و روزمرگی باشد و قاعدتا لازم است نقدی به عمق واقعیت به آن وارد شود. مراسم روز ملی چاپ محملی برای توجه دادن همه نهاد‌ها و آدم‌های مرتبط به این فضا است که نقش حقیقی و حقوقی مؤثری در این عرصه دارند. هدف ما مخاطب قرار دادن همه افراد مرتبط است و وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی در چند سال اخیر طبق سیاست‌های کلان، تمرکزی به مناسبت‌های فرهنگی دارد.

رویکرد‌های فرهنگی مدنظر ما در برگزاری جشنواره است

وی افزود: واگذاری ماشین‌آلات چاپ در پاییز ۹۶ به وزارت صمت انجام شد و این اولین تبلور این سیاست کلان بود از طرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لایحه صدور چاپخانه و بهره‌برداری از چاپ را تدوین کرد و آن را به مجلس ارسال کرد.

دانش با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سابقه فرهنگی دارد و جشنواره‌ها نیز باید این سابقه را داشته باشند، گفت: در برگزاری جشنواره، رویکرد‌های فرهنگی مد نظر ما است و جشنواره چاپ بُعد فرهنگی دارد که همین سبب ارتباط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شود تأثیری که چاپ و بسته‌بندی در انتقال فرهنگ دارد کمتر از محصولات فرهنگی  نیست، زیرا حامل پیام‌های فرهنگی هستند و این خود نوعی رسانه است که در لحظه لحظه زندگی شهروندان حضور دارد.

وی ادامه داد: امید است با رویکرد جدیدی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باز تعریف می‌کند به اقدام مهمی دست یابیم البته در این زمینه از اهالی حوزه چاپ نیز کمک می‌گیریم و برای پاسداشت حرمت سیدالشهدا تصمیم بر این شد که هفته اول شهریور ماه برگزار شود. امید است این جشنواره بتواند در ارتباط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه چاپ مؤثر باشد.

علی اکبر ابراهیمی در این نشست گفت: یکی از سیاست‌های برگزاری جشنواره‌های صنعتی معرفی توان یک صنعت است؛ صنعت چاپ کشور در حال حاضر پاسخگوی نیاز‌های کشور است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سال‌های اخیر از واردات محصولاتی که توانایی تولید آن را داریم، جلوگیری کرده است. ما در سال‌های ۹۲ و ۹۳ شاهد واردات محصولات چاپی به میزان ۲۰۰ میلیون کیلوگرم بوده‌ایم و در حال حاضر این رقم به ۴۰ میلیون کیلوگرم کاهش پیدا کرده است که این سیاست در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تداوم دارد.

رویکرد‌های فرهنگی مدنظر ما در برگزاری جشنواره است

وی افزود: یکی از اقدامات دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اصلاح قوانین و آیین‌نامه‌ها بوده است و سیاستی مبنی بر اصلاح و شفاف‌سازی نیز در دستور کار قرار دارد. در حال حاضر دو مورد به تصویب نهایی رسیده و دو مورد دیگر را در حال بررسی و رساندن به تصویب نهایی هستیم، یکی از این اقدامات اصلاح قوانین واگذاری وجه صنعتی چاپ است که از طریق مجلس و وزارت صمت در حال پیگیری است.

محسن شمس در این نشست گفت: با توجه به ملی بودن جشنواره چاپ ما از استان‌ها خواستیم که اعلام آمادگی کنند خوشبختانه تا این لحظه ۳۰ استان برای برگزاری این جشنواره اعلام آمادگی کرده اند، استان بوشهر بنا به دلایلی نتوانست در این جشنواره شرکت کند ما از استان‌ها خواستیم پرونده‌های پیشکسوتان حوزه چاپ را در جهت تعیین پیشکسوت برتر، کارآفرین برتر، صادرکننده برتر ارسال کند، ۶۴ پرونده ارسال که ۲۰ پرونده از تهران بود، ۲۱ پرونده برای کارآفرین نمونه و ۱۲ پرونده برای صادرکنده برتر بود که با توجه به معیار‌ها و شاخص‌ها طی جلسات ۵ پیشکسوت برتر که دو نفر از تهران و ۳ نفر از استان‌ها بود انتخاب شدند، یک صادرکننده، یک کارآفرین نیز انتخاب شدند همچنین در این مراسم از مدیر کل استانی با محوریت بیشترین نگاه و همکاری با حوزه چاپ تقدیر خواهد شد و همینطور انتخاب کارشناس برتر را خواهیم داشت.

مهرزاد دانش با اشاره به لایحه ارسال شده به مجلس شورای اسلامی گفت: ما در حال حاضر در دوران گذار هستیم لایحه‌ای که از سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صمت تهیه شده ابتدا به دولت و سپس به مجلس ارسال شد و اکنون در حال بررسی است و ما سعی می‌کنیم با تمرکز بیشتری این دوران گذار را پشت سر بگذاریم امید است نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شکل بهینه به این لایحه رأی دهند.

شمس با اشاره به جنبه‌های انتخاب برترین‌ها در این جشنواره گفت: در این جشنواره مواردی مانند شناسایی و معرفی و قابلیت‌های زبان فارسی و نهاد‌های ایرانی و اسلامی در محتوای چاپ غیر کتاب و همچنین ارتقای سطحی فرهنگی چاپ غیر کتاب مدنظر ما بوده است.

ابراهیمی با توجه به حذف جشنواره ورزشی و جشن کارگری در جشنواره چاپ گفت: تمام برنامه‌ها در شورای سیاست‌گذاری جشنواره مورد بررسی قرار دارد. در طول چند سال اخیر شاهد حذف جشن کارگری و جشن ورزش بوده‌ایم و اعتقاد داریم که تیم‌های ورزشی در رشته‌های مختلفی که شرکت می‌کنند از کارکنان چاپخانه‌ها نیستند و این کارگری تلقی نمی‌شود لذا اهداف شورای سیاست‌گذاری این بوده که آن را حذف کند و حذف جشن کارگری نیز بر اساس سیاست‌ها بوده است.

در انتهای مراسم از پوستر نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران رونمایی شد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار