مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان تولید ماهی در استان از ۱۱ هزار تن در سال ۱۳۹۲ به ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،  کورش یزدان مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:  افزایش تعداد مزارع پرورش ماهی،ترویج پرورش ماهیان زینتی و ماهی خاویاری از دلایل رونق پرورش ماهی در استان است.
 
هم اکنون پنج هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در صنعت شیلات کهگیلویه و بویراحمد مشغول بکار هستند.
 
او بیان کرد:هم اکنون ۳۱ طرح حوزه شیلات با پیشرفت فیزیکی ۲۵ تا ۹۰ درصد در مناطق مختلف استان در دست اجراست.
 
یزدان پناه اظهار داشت: با بهره برداری از این طرح ها افزون بر ایجاد ۱۹۲ فرصت شغلی جدید ، یکهزار و ۳۳۵ تن به ظرفیت  تولید ماهی در کهگیلویه و بویراحمد افزوده خواهد شد.
 
او میزان سرمایه گذاری این طرح ها را ۳۳۰ میلیارد ریال برآورد کرد.
 
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این طرح ها با هدف پرورش انواع ماهی گرم آبی و سردآبی شامل قزل آلا، خاویاری و کپور ایجاد خواهد شد.
 
یزدان پناه ادامه داد:از این تعداد طرح پرورش ماهی در استان  هفت مورد با ظرفیت ۱۴۵ تن در نیمه نخست امسال بهره برداری خواهد شد.
 
او توضیح داد: با بهره برداری از این طرح ها  ۲۰ فرصت شغلی مستقیم ایجاد خواهد شد.
 
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این هفت طرح پرورش ماهی با ۳۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری در مراحل پایانی احداث هستند.
 
یزدان پناه افزود: تولید ماهیان خاویاری به عنوان یک محصول پردرآمد سال ۱۳۹۵ در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد.
 
او همچنین از تولید ۱۵۰ هزار قطعه ماهی زینتی در سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
 
یزدان پناه تصریح کرد: هم اکنون ۲۴۶ مزرعه پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۲ هزار و ۴۲۸ نفر در آنها مشغول بکار هستند.
 
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۱۴۲ واحد پرورش ماهی استان در بارندگی های امسال از ۲۰ تا ۸۰درصد خسارت دیده اند افزود: ۵۰درصد از واحدهای تولیدی پرورش ماهی به چرخه تولید بازگشته اند.
 
یزدان پناه عنوان کرد: اختصاص اعتبارهای پیش بینی شده برای بازگشت واحدهای باقی مانده از سیلاب های بهار امسال مهمترین خواسته بهره برداران این حوزه است.
 
کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور است به‌طوری که حدود ۱.۶ درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را تأمین می‌کند.
 
این در حالی است که در آبیاری به روش سنتی حتی با همه روشهای صرفه جویی بازده آبیاری حداکثر ۵۰ درصد است.
 انتهای پیام/غ

 افزایش پرورش ماهی در استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.