به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی الهیارترکمن معاون برنامهریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات استخدام رسمی معلمان حقالتدریس، مربیان پیشدبستانی و آموزش دهندگان نهضت اظهار کرد: آئیننامه جذب این معلمان در کمیسیون اجتماعی دولت نهایی شد و در دستور کار صحن علنی قرار گرفته است که بعد از ابلاغ آن را اجرا میکنیم.
او با اشاره به برخی ابهاماتی که در اجرای قانون وجود داشته است، گفت: بر اساس قانون باید در فرآیند اجرا و نظارت دو نفر از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، دو نفر از وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی حضور داشته باشند که این موضوع انجام شد و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
الهیارترکمن با اشاره به اینکه برای اجرای قانون آمادگی کامل داریم، تصریح کرد: این قانون دو دسته از نیروها شامل معلمان حقالتدریس و مربیان پیشدبستانی و گروه بعدی آموزش دهندگان نهضت را در بر میگیرد که باید تا پایان برنامه ششم توسعه به استخدام رسمی آموزش و پرورش در بیایند.
معاون برنامهریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: معلمان حقالتدریس و مربیان پیشدبستانی برای حضور در کلاسهای درس باید دوره یکساله آموزشی در دانشگاه فرهنگیان را با نمره قبولی بگذرانند و بر این اساس به کارگیری شوند.
او افزود: گروه دوم یعنی آموزش دهندگان نهضت که تعداد ۲ سوادآموز یا بیشتر داشتند، میتوانند با شرکت در آزمون داخلی و گذراندن دوره یکساله به کارگیری شوند که رعایت هر دو شرط برای فعالیت الزامی است.
الهیار ترکمن با اشاره به اینکه بر اساس توافقات اولیه با سازمان اداری و استخدامی، ۱۳ هزار معلم بر اساس قانون تعیین تکلیف به کار گرفته میشوند، گفت: بعد از نهایی شدن آئیننامه، رایزنیهای دیگری انجام میدهیم و ممکن است تعداد افرادی که به خدمت میگیریم، تغییر کند.
بیشتر بخوانید: کدام گروه از معلمان استخدام رسمی میشوند؟ + بخشنامه
الهیار ترکمن بیان کرد: ۱۱۲ هزار نفر مشمول قانون استخدامی هستند که مربیان پیش دبستانی و معلمان حق التدریس شاغل از سال ۷۹ تا ۹۱ و آموزش دهندگان نهضت از سال ۷۹ تا ۹۲ را شامل میشود.
او درباره سهم معلمان مناطق محروم در این قانون گفت: عمده مشکل آموزش و پرورش کمبود نیرو در مناطق محروم و حاشیه شهرها است و در قانون، رسیدگی به این مناطق مورد توجه قرار گرفته است.
معاون برنامه ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش درباره تامین اعتبار استخدام مربیان پیش دبستانی و معلمان حق التدریس و آموزش دهندگان نهضت گفت: نمایندگان مجلس ردیفی با اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفتهاند اما به دلیل محدودیت بودجه ممکن است با کسری مواجه شویم ولی به دلیل آنکه این موضوع قانون است و باید آن را اجرا کنیم برای تامین اعتبار تا پایان برنامه ششم توسعه تمهیداتی در نظر میگیریم.
الهیار ترکمن با بیان اینکه جذب در آموزش و پرورش از ۲ طریق انجام میشود اظهار کرد: بخشی از نیروها از طریق ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه و بخشی دیگر از طریق قانون تعیین و تکلیف استخدام معلمان حق التدریس است.
او ادامه داد: به استناد ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه امسال ۱۲ هزار نیروی جدید جذب آموزش و پرورش میشوند که شرایط به کارگیری آنها در دفترچه آزمون استخدامی آمده است و این داوطلبان میتوانند پس از قبولی در آزمون و گذراندن دوره یک ساله دانشگاه فرهنگیان در کلاسهای درس حاضر شوند.
معاون برنامه ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: پذیرفتهشدگان از طریق ماده ۶۳ قانون برنامه ششم دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی به بالا هستند که با گذراندن دوره آموزشی در دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی امکان فعالیت دارند.
الهیار ترکمن بیان کرد: علاوه بر جذب ۱۲ هزار نیرو از طریق آزمون استخدامی ۲ هزار نیرو هم به طور اختصاصی برای فعالیت در استان سیستان و بلوچستان جذب میشوند.
او تصریح کرد: آموزش و پرورش دستگاهی اجرایی است و بنابر قوانین موجود روند استخدامی را انجام می دهیم بنابراین ذی نفعان باید به شروط قانونی فرآیند استخدام توجه داشته باشند.
انتهای پیام/
کل شیوه ی استخدام غلط و ناکارآمد هست معمولا هم نیروهای بی سوادتر جذب میشن، باید با توجه ب مدرک تحصیلی معدل و توانایی ها جذب انجام بشه نه بر اساس نهضت و. ..
ب شخصه دوستانی رو می شناسم ک تو مدرسه واز نظر توانایی ب شدت ضعیف بودن و الان رفتن دنبال نهضت و...
استخدامی بهتره از بین همه باشه پیش دبستانی و نهضت و دانشگاه و...اما با ملاک مدرک تحصیلی و معدل و سواد
معلمی علاوه تسلط کافی بر مطالب نیاز مبرمی به قدرت انتقال مطلب و کلاس داری داره
بنده سال 89 تو یه هنرستان سرباز معلم بودم
یک نفر همون سال از دانشگاه معتبر دولتی جذب شد و سال بعدش توی کنکور ارشد رتبه ی 124 اورد پس قطعا این شخص از نظر توانایی علمی هیچی کم نداشت.
اما این بنده خدا هیچ قدرتی توی انتقال مطالب نداشت و کلاسش اینقد شلوغ بود که مدیر هنرستان میگفت من این سرباز معلم(یعنی من رو ) به ده نفر معلم دیگه ترجیح میدم
خود دانش اموزها رفته بودن با یه اموزشگاه صحبت کرده بودن و.گفته بودن که ما درس این شخص(یعنی من) رو خیلی خوب میفهمیم باهاش صحبت.کنین که بیاد کلاس بذاره .
و اینکه اون سال از سی و پنج نفر دانش اموز من .هفت نفر روزانه قبول شدن .شش نفر شبانه . من امار علمی کاربردی رو اصلا حساب نکردم
برخی واقعاحقشان نیست استخدام شوند چون باپارتی آمده ومدرک درست کردندولی برخی ازانهاهستندکه14ساله بدون کمترین حقوق دارندکارمیکنندلذادرجذب ومخصوصامدارکشان دقت شود
افراد مستعدتر کارشناسی ارشد و دکترا بیکارند. نباید ملاک نهضتی ها و حق التدرسیها قرار گیرد. ۵۰ - ۵۰ خوب است.
شخصا اموزشدهنده هستم
فوق لیسانس از دانشگاه دولتی دارم
با معدل 17
6 ساله نهضت تدریس میکنم
تو شهرما از 40 اموزشدهنده 24 نفر فوق لیسانس دارن
استخدامی حقماست
حق التدریس استخدام نکنید این خیانت ب کودکان این مملکت هست اینهمه دانشجویی ک از بهترین دانشگاه ها فارغ شدنه رو جدب اموزش و پرورش کنید ب جرات قسم مبخورم همونایی ک این طرح رو تصویب میکنن حاصر نیستن بچه هاشون برا یک ساعت هم زیر دست این معلمان درس بخونن ..یا حداقل تو مقطع ابتدایی این نیروها رو جدب نکنید
متاسفانه در آموزش و پرورش بقول مسئولین محترم، با ۱۱روش نیرو جذب می کنند ولی برخی روشها مثل نهضت سوادآموزی اصلا درست نیست. برای اینکه افرادی فقط اسم یک یا دو نفر بیسواد را صوری ارائه داده و بدون نظارت دقیق، عد از استخدام می شوند
توی اون دنیا یقه این مسئولین رو خواهم گرفت .این دنیا که کسی ما رو نمیبینه.