محمدعلی کریمی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور در گفتوگو با خبرنگار
حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: دانشگاه پیام نور، دانشگاهی محتوا محوربوده و کثرت منابع و توجه محتوایی، از اولویتهای این دانشگاه محسوب میشود.
او ادامه داد: این دانشگاه دارای شورایی با نام تدوین کتب و محتوای آموزشی بر اساس مصوبه دانشگاه است که در آن، تمامی تصمیمات کلان حوزه چاپ، نشر و سیاستگذاری ابلاغ میشود.
کریمی با اشاره به کتاب محور بودن دانشگاه پیام نور افزود: بسیاری از کتابها با رویکرد خودآموزی تألیف و تدوین میشود و بیش از دو هزار و پانصد عنوان، منبع درسی در این دانشگاه وجود دارد، بنابراین سیاستگذاری مقرر در این شورا میتواند طبق ضوابط آییننامه تنظیم شود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور در ادامه بیان کرد: اگر معضلات و مشکلات ادبی و چاپی در محتوای آیین نامهها صورت گیرد میتوان آنها را با هماهنگی چاپ و انتشارات اداره، تدوین و یا اصلاح کرد. البته تغییرات حاصل شده باید در قالب متن یا پیوست لحاظ شود؛ تا امروز نیز تعداد زیادی از کتاب ها با همین رویکرد اصلاح شده اند که در برخی رشتهها نیاز کمتری به تغییرات بوده و در بعضی دیگر نیاز بیشتری است.
کریمی در پاسخ به سوالی درباره قدیمی بودن برخی کتابها بیان کرد: منابع درسی بر اساس چهارچوبی از طرف
وزارت علوم به تمام دانشگاهها ابلاغ میشود؛ دانشگاه پیام نور نیز مانند سایر دانشگاهها از این چهارچوب پیروی کرده و اگر بنا به تغییر محتوایی باشد باید ابتدا از سوی وزارت علوم اعمال شود که کتابها نیز بر همین اساس تغییر کنند.
او ادامه داد: درست است که یافتههای جدیدی را در همه علوم داریم، اما این بدان معنا نیست که هر محتوایی، بلافاصله باید بر اساس یافتههای جدید تطبیق داده شود، زیرا این یافتهها مربوط به سالهای گذشته است و هر دانشجویی ملزم است این موارد را در آموختههای خود بگنجاند.
بیشتر بخوانید: جزئیات تغییر و تحولات ساختاری در دانشگاه آزاد/ راهاندازی «معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری»
معاون پژوهش وفناوری دانشگاه پیام نور افزود: گاهی محتوای علوم روز در مقاطع بالاتر دیده میشود؛ این موارد از جمله سیاستهایی است که در شورای برنامهریزی و در هر رشته تخصصی در شورای مالی برنامهریزی درسی بوجود میآید و به صورت سالانه ابلاغ میشود.
او بیان کرد: در بسیاری از دانشگاهها عناوین دروس و تعداد واحدها تغییر کرده به طوریکه در
رشتههای دانشگاهی منابع اختیاری بسیار متنوع و به روز شده است، زیرا محتواها در قالب دروس و منابع درسی اختیاری میآید.
معاون پژوهش وفناوری دانشگاه پیام نور در توضیح یافتههای جدید دانشگاهی گفت: برای اینکه برخی منابع و
دروس تخصصی که به عنوان پایه علمی دانشجو است نادیده گرفته نشود بسیاری از این مطالب در قالب رویکردهای جدید در نظر گرفته میشود.
انتهای پیام /