سرپرست معاونت مهندسی و برنامه ریزی فنی نیروگاه رامین از رفع چالش فنی آب در روغن توربین واحد شماره ۴ نیروگاه رامین پس از ۲۴ سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  غلامرضا چرخاب ساز زاده سرپرست معاونت مهندسی و برنامه ریزی فنی نیروگاه رامین گفت: سطح کیفیت و عملکرد روغن روانکاری وخنک کاری یاتاقان‌های توربین دارای اهمیت وحساسیت بالایی برخوردار بوده که نفوذ آب (بخار) در آن می‌تواند باعث چالش‌های متعدد فنی در واحد‌های تولید برق شود.

او  بیان داشت: میزان روغن مورد نیاز توربین و تجهیزات وابسته که از حساسیت و قیمت بالایی نیز برخوردار است را ۷۰ متر مکعب است.

چرخاب ساز زاده افزود: نفوذ آب در روغن توربین یکی از مشکلات اولیه واحد ۳۰۵ مگاواتی شماره ۴ نیروگاه رامین از سال ۱۳۷۴ یعنی از زمان احداث و راه اندازی این واحد بوده بطوریکه کارشناسان داخلی و خارجی بویژه مهندسان سازنده این توربین نیز نتوانستند این مشکل فنی را بصورت مطلوب رفع کنند.

سرپرست معاونت مهندسی و برنامه ریزی فنی نیروگاه رامین ادامه داد: حداکثر میزان استاندارد وجود آب در روغن را PPM ۵۰۰  است و نفوذ بیش از حد آب در روغن توربین منجر به انحراف از این میزان استاندارد تا حدود ۳۰ هزار PPM  می‌شد که باعث کاهش سطح روانکاری وافزایش حرارت یاتاقان‌ها، افزایش سطح اصطکاک و تخریب یاتاقان‌ها، آلودگی وهدر رفت روغن در فرآیند تصفیه مجدد، و نهایتاً باعث کاهش سطح تولید این واحد ۳۰۵ مگاواتی می‌شد.

این مقام مسئول گفت: با تشکیل کارگروه تخصصی اقدام به تحقیقات و بررسی فنی گسترده از جمله بررسی سوابق، نقشه‌ها، دستورالعمل‌ها و ارائه راهکار‌های متعدد و انتخاب بهترین گزینه توانستیم با ایجاد تغییرات فنی در طراحی پایپینگ‌ها و گلند‌ها اقدام به رفع این مشکل فنی و کاهش سطح آب موجود در روغن تا PPM ۵۰ نمائیم.

او اظهار داشت: مهمترین مزایای این اقدام تخصصی  کاهش محدودیت این واحد تولیدی پس از ۲۴ سال است و افزایش طول عمر روغن توربین، بهبود سطح عملکرد یاتاقان‌ها، عدم نیاز به پایش و تصفیه مستمر روغن، صیانت از محیط زیست، کاهش مصرف و هزینه‌های خرید روغن  از دیگر مزایای اجرای این طرح است.

 نیروگاه رامین اهواز با ۶ واحد تولیدی و مجموع ظرفیت یکهزار و ۸۵۰ مگاوات ساعت بزرگترین نیروگاه بخاری کشور و تامین کننده بیش از ۳۵% برق مورد نیاز خوزستان است.

انتهای پیام/م

بر طرف شدن مشکل فنی آب در روغن توربین واحد شماره ۴ نیروگاه رامین

برچسب ها: محیط زیست ، تولید برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.