رئیسی گفت: حدود ١٠ میلیون و ٢٠٠ هزار حاشیه نشین شناسایی و بیمه شدند.

اخذ گواهینامه ریشه کنی مالاریا در سال ٢٠٢٠/ بیش از ١٠ میلیون حاشیه نشین بیمه شدندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد با اشاره به طرح بسیج ملی فشارخون اظهار کرد: این طرح یکی از اقدامات برجسته ای بود که توانستیم افراد زیادی را درمان کنیم.

او ادامه داد: پارسال سازمان جهانی بهداشت گواهینامه تراخم را به ما اعطا کرد و امسال نوزدهمین سالی است که حتی یک مورد فلج اطفال گزارش نشده است. از پارسال تاکنون یک مورد انتقال مالاریا نداشتیم و متعهد شدیم که تا سال ٢٠٢٠ گواهینامه ریشه کنی مالاریا را کسب کنیم.

رئیسی گفت: اقدامات خوبی در حذف سل انجام شده است و مراکز درمانی به آزمایشگاه های پیشرفته ای برای تشخیص سل مجهز شده اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد : برخلاف بسیاری از مناطق دنیا در ایران آموزش در نظام سلامت ادغام شده و این یک فرصت است. این اقدام موجب شد تا مراکز بهداشت برای آموزش دانشگاهیان مورد استفاده قرار گیرد و ما راهنمای بالینی بسیاری در حوزه بهداشت داریم و اگر در مناطق سیل زده اپیدمی صورت نگرفت به این علت بوده که به کمک نیروهای بهداشتی اقدامات مبتنی بر علم انجام شده است.

رئیسی بیان کرد: در آذربایجان شرقی طرحی به نام سراج در حوزه سلامت روان و کاهش آسیب داریم. حدود ١۶٠٠ کارشناس سلامت روان به شبکه بهداشت اضافه شد و مداخلات لازم به افراد مورد نیاز داده می‌شود اما در طرح سراج حوزه‌های حمایتی نیز ارائه و فرد در صورت نیاز به متخصص ارجاع داده می‌شود .

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به خدمات بهداشتی در حاشیه شهرها گفت: حدود ١٠ میلیون و ٢٠٠ هزار حاشیه نشین شناسایی و بیمه شدند و در تمام این مناطق به ازای هر ٢۵ تا ۵٠ هزار نفر یک مرکز جامع سلامت ایجاد کردیم. در این مناطق کارشناسان سلامت روان و تغذیه مستقر شده اند.

رئیسی گفت: در گذشته از رابطین بهداشت که اکثرا از اهالی روستا و به خانه‌های بهداشتی متصل بودند کمک می‌گرفتیم تا پیام های بهداشتی را به سایر اهالی روستا منتقل کنند و پس از مدتی این رابطین بهداشت آموزش می‌دیدند و آموزه‌های خود را آموزش می‌دادند، تا اینکه سفیران سلامت را از مدارس آغاز کردیم.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به شعار « هر خانه یک پایگاه بهداشت» تصریح کرد: ما بنا داریم که در هر خانواده بتوانیم یک نفر را انتخاب کنیم و آموزش ‌های لازم را برای این فرد بدهیم و آموزه‌های بهداشتی در سه حوزه به این فرد بدهیم تا به ارتقا سلامت جامعه کنیم.

رئیسی درباره راه اندازی شرکت‌های تعاونی بیان کرد: خرید راهبردی خدمت در ازای واگذاری خدمات در حوزه بهداشت مدنظر است. طبق آمار تاکنون حدود ٢٢ هزار کارشناس و ماما در قالب خرید خدمت به مردم خدمت رسانی می‌کنند.

او در ادامه تصریح کرد: گلایه‌هایی وجود دارد که چرا حقوق کارکنان بهداشتی که خرید خدمت شدند کمتر از حد استاندارد است. پیشنهاد شده که این شرکت‌ها به شرکت‌های تعاونی تبدیل شوند و افرادی که در حوزه بهداشت کار می‌کنند، سهام داران این شرکت‌ها شوند البته این طرح هنوز در مرحله پیشنهاد است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص مجوز استخدام ۲۰ هزار نفر در حوزه بهداشت گفت: طبق قانون باید به سمت خرید خدمت برویم، اما بر مبنای برنامه توسعه، پیش بینی می‌شود که بیش از ٣ هزار و ۵٠٠ نیرو در حوزه بهداشت نیاز داشته باشیم. از تعداد ٢٠ هزار نیروی وزارت بهداشت، حدود ٢ هزار مجوز استخدامی مربوط به حوزه بهداشت است.

رییسی با بیان اینکه برنامه افتتاح ۴ هزار و ۳۵۷ پروژه‌ای بهداشتی در دست اجرا است، گفت: پس از انعقاد تفاهم نامه میان استانداری‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت، ۲ هزار پروژه به بهره‌برداری رسید، پیش بینی می‌کنیم که تا پایان سال حدود ۸۰۰ پروژه بهداشت افتتاح کنیم، اما اولویت افتتاح این مراکز با خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت مناطق محروم و مرزی است.

۴ درصد مناطق کشور  به اینترنت دسترسی ندارند

او با بیان اینکه پرونده الکترونیک سلامت تا پایان سال ۹۷ در سطح یک خدمات تکمیل شده بود، گفت: حدود ۴ درصد مناطق کشور  به اینترنت دسترسی ندارند. در حال حاضر تنها در ٢ درصد از نقاط کشور، اطلاعات به صورت آفلاین در نزدیک‌ترین مرکزی که به اینترنت دسترسی دارد، ثبت می‌شود.

رئیسی از راه اندازی ۱۶ خانه بهداشت عشایری در استان فارس خبر داد و گفت: پیش بینی می‌کنیم تا انتهای سال، تعداد زیادی از عشایر تحت پوشش خانه‌های بهداشت قرار گیرند.

او با بیان اینکه اخذ سند حذف تراخم از سازمان بهداشت جهانی در سال گذشته افتخار بزرگی گفت: از ویژگی‌های نظام شبکه بهداشت و درمان ایران که مورد توجه سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته، ادغام نظام آموزش در ارائه خدمات است.

رئیسی با بیان اینکه خدمات بهداشتی مبتنی بر یافته‌ها و پژوهش‌های علمی انجام می‌شود، گفت: در سیلاب ابتدای سال، تیم‌های مختلفی متشکل از استادان حوزه بهداشت که در بخش پژوهش فعالیت داشتند، به مناطق سیل‌زده اعزام کردیم تا کار تحقیقاتی انجام دهند. بر اساس اطلاعات به دست آمده از این تحقیقات، بیماری اپیدمی در این مناطق رخ نداد.

اجرای طرح پایلوت ترک اعتیاد در مراکز بهداشتی

او با اشاره به طرح پایلوت ترک اعتیاد در مراکز بهداشتی گفت: بیشتر مراکز ترک اعتیاد در دست بخش خصوصی است و اکنون به شکل پایلوت در استان سیستان و بلوچستان در مراکز بهداشتی خدمات ترک اعتیاد به مشاوره تغذیه و سلامت روان به معتادان می‌دهیم، همچنین بنا داریم تا بیش از ۲۰ هزار مرکز در شیفت‌های بعد از ظهر خدمات مربوط به ترک اعتیاد با تعرفه دولتی به معتادان بدهند.

به گفته او اگر این طرح پایلوت موفقیت آمیز باشد در حاشیه شهر‌های کشور این طرح اجرایی خواهد شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان در ادامه با بیان اینکه برخی مسائل بهداشتی نیاز به مشارکت بین بخشی دارد، گفت: وزارت بهداشت تنها ٢۵ درصد در حوزه سلامت تاثیرگذار بوده و در مسائلی، چون نظارت بر فاضلاب باید سایر دستگاه‌ها همکاری کنند، برای مثال مشکل فاضلاب خوزستان چیزی نیست که تنها به دست وزارت بهداشت حل شود و در سیلاب اخیر دیدیم که چطور مشکل ترکیب آب با فاضلاب را داشتیم، اما هنوز مشکل پابرجاست.
 
رئیسی از کشف بیش از هشت میلیون کیلو مواد غذایی فاسد در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال ۹۷ بازرسان بهداشتی پنج میلیون و ۳۲۸ هزار بازدید از اماکن داشتند و از ابتدای امسال دو میلیون و ۶۰۰ هزار مرکز مورد بازرسی بهداشتی انجام و هشت میلیون و ۵۷۳ هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد و هفت میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر نوشیدنی فاسد کشف و امحا شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره آماده باش نیرو‌های بهداشتی در آستانه اربعین حسینی گفت: پارسال به دلیل امضای تفاهم‌نامه میان وزارت بهداشت ایران و عراق، اقدامات نظارتی ما تقویت و نظارت بر موکب‌ها به ویژه موکب‌های ایرانی به راحتی انجام شد.

او در پایان گفت: در مورد رعایت بهداشت در موکب‌های عراقی و چگونگی جلوگیری از بروز عارضه‌هایی مانند تهوع، اسهال و استفراغ اطلاع رسانی‌های لازم را انجام می‌دهیم. یکی از مشکلات جدی در بیرون از مرز‌های کشور کنترل سلامت آب است و تلاش می‌کنیم تا امسال به خوبی بتوانیم در کلر زنی و سلامت آب عمل کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار