رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان یزدگفت: با پیشگیری از بیماری هاری می‌توانیم از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنیم.

مژگان مینو سپهر رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،  با اشاره به اینکه بیماری هاری را یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مرکز بهداشت استان است، گفت: با پیشگیری از بیماری هاری می‌توانیم از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنیم.

او افزود: به دلیل اینکه در یک منطقه جغرافیایی هستیم که هر گونه حیوان گزیدگی از سوی پستانداران اهلی و وحشی را باید هاری تلقی کنیم و با پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری جلوگیری کنیم.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان یزد ادامه داد: توصیه می‌شود هر فردی که دچار حیوان گزیدگی شد حتما به مراکز درمانی پیشگیری از هاری که درمراکز خدمات جامع سلامت است مراجعه کند که اقدامات لازم انجام شود.

مینوسپهر ادامه داد: اقدامات لازم برای هاری که ابتدا شستشوی زخم و بعد واکسن هاری است هنگامی که فردی واکسن ضد هاری را دریافت می‌کند، چون این واکسن در چند نوبت تزریق می‌شود باید جهت دریافت نوبت‌های بعدی واکسن مراجعه کند در صورتی که زخم نیاز به سرم هاری داشته  باشد برای فرد تجویز می‌شود و آموزش هم می‌بینند.

او گفت: خوشبختانه با اقداماتی که انجام می‌دهیم چندسال است که هیچ مورد هاری در استان یزد نداشتیم و در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ به ترتیب ۱۸۳۷، ۲۴۰۴ و ۳۰۳۹ مورد حیوان گزیدگی وجود داشته که اقدامات لازم جهت درمان و پیشگیری انجام شده است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیرمرکز بهداشت استان یزد اضافه کرد: توصیه ما این است که اگر فاصله فرد با مراکز بهداشتی و درمانی زیاد است وقتی دچار حیوان گزیدگی شد اقداماتی که در ابتدا خودش می‌تواند انجام دهد این است که در محیطی که این بیماری انتقال نیابد زخم خود را با آب و صابون فراوان شستشو دهد و بعد به مراکز درمانی مراجعه کند.

او گفت: کلینیک‌های درمان پیشگیرانه هاری به صورت ۲۴ ساعته در خدمت مردم هستند وهرگونه خدماتی که در این کلینیک‌ها انجام می‌شود رایگان است.

بیماری هاری یکی از بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان است و در صورت ابتلا به بیماری هاری هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، اما با پیشگیری به موقع می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

انتهای پیام/ی

با پیشگیری از بیماری هاری می‌توانیم ازابتلا به این بیماری جلوگیری کنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.