به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی به عنوان دو فناوری نسبتا جدید در دنیای امروزه شناخته میشوند، واقعیت مجازی به بازسازی محیطی مجازی اما بسیار شبیه به واقعیت گفته میشود که در آن حرکت سر، چشم و یا بدن کاربران در محیط شبیهسازی شده، تاثیرگذار است. واقعیت افزوده اما به اضافه شدن اشکال گرافیکی و عناصر مختلف به دنیای واقعی ما تلقی میشود، به این ترتیب که در هنگام فیلمبرداری با تلفن همراه یا استفاده از عینکهای هوشمند، مواردی مجازی به دنیای واقعی پیرامون ما افزوده میشود. این دو فناوری در سالهای اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده و البته بیشتر جنبه تفریحی و سرگرمکننده آن مورد استفاده بوده است، اما با هر دو فناوری کارهای علمی زیادی به خصوص در بحث شبیهسازی و مدلسازی میتوان انجام داد. هر دو این فناوریها تا چندسال پیش به عنوان اتفاقی نوین در دنیای فناوری شناخته میشدند، البته هنوز هم اینچنین است زیرا به اندازه کافی گسترش پیدا نکردهاند که آنها را قدیمی خطاب کنیم، اما آیا این دو فناوری در آینده نقشی خواهند داشت؟ جذابیت آنها همیشگی خواهد بود یا به زودی تکراری خواهند شد؟
فناوری مشابه با واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در چندسال گذشته مطرح شده بود که علیرغم استقبال فراوان در ابتدا، طولی نکشید که به دست فراموشی سپرده شد، در مورد تلویزیونهای سهبعدی صحبت میکنیم، ویژگی سهبعدیسازی تصاویر شباهتی ذاتی با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده دارد، این ویژگی چندسالی مورد استقبال کاربران قرار گرفته بود اما به زودی فراموش شد، مدیر بخش تحقیقاتی TechRadar در مورد طلوع و فرود سریع تلویزیونهای سهبعدی گفت:" تنها پیشرفتهای سختافزاری برای موفقیت یک فناوری کافی نیستند، موفقیت اصلی به تولید محتوا بستگی دارد، شکست تلویزیونهای 3D به خاطر عدم تولید محتوا بود، این فناوری صرفا یک ویژگی بود که به تلویزیونها اضافه شد و نتوانست افزایش قیمت تلویزیونها را برای خریداران توجیه کند."
وی همچنین ادامه داد:"واقعیت مجازی یک فناوری جدید است که در آینده بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد، این فناوری یک نقطه تلاقی میان سرگرمی، ارتباطات و اینترنت است، همانطور که تلفنهای هوشمند نقطه تلاقی این سه اصل هستند." این تحلیلگر اعتقاد دارد که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کارکردهایی بیش از بازی یا سرگرمی دارند، به همین دلیل همانطور که قابلیت تبدیل شدن به یک فناوری پرکاربرد و حیاتی در آنها وجود دارد، پتانسیل تبدیل شدن به یک فناوری ناموفق نیز در آنها زیاد است.
همانطور که گفته شد، واقعیت مجازی کارکردهای فراوانی به جز مقوله تفریح و سرگرمی دارد، در حال حاضر ما شاهد این هستیم که برنامههای واقعبینانه در زمینههای آموزشی (در مدرسه و محیطهای اداری)، پزشکی (نمایش درمان و تحلیلهای پزشکی)، نظامی (شبیهسازی محیط جنگی و آموزش تکنیکها)، فضانوردی (شبیهسازی محیطی) و خردهفروشی (شبیهسازی شرایط فروش و یادگیری تکنیکها) با استفاده از این فناوری مورد آزمایش قرار گرفته است. با متداول شدن این روشها و کاهش قیمت آنها به خصوص برای مصرفکنندگان، به مرور شاهد خواهیم بود که توسعهدهندگان و مدیران صنایع مصرفکنندگان مجبور میشوند تا تولیدات خود در جهت بهرهوری از این فناوری را افزایش دهند و این میتواند آسیبزننده باشد، مشابه این اتفاق برای برنامههای Airbnb در صنعت مهمانپذیری و Uber در صنعتحملونقل رخ داد. البته بحث آسیبهای فناوری واقعیت مجازی هنوز تازه است اما به نظر کارشناسان، طی ۳ تا ۵ سال آینده به طور جدیتری با این مقوله مواجه میشویم.
افزایش سرمایهگذاری ضرورتا به معنای بهبود عملکرد بازار فناوری نیست، در حال حاضر سختافزار ونرمافزار مورد استفاده در این فناوریها جدید هستند و این مورد موجب شده تا اکثر هدستهای واقعیت مجازی، قیمت بالایی داشته باشند. البته هرچند قیمت فعلی هدستها و تجهیزات رایانهای وابسته به آنها در حال حاضر مناسب نیست، اما انتظار میرود طی چند سال آینده قیمتها به شدت کاهش پیدا کند.
یکی از مهمترین دلایل رشد فناوری واقعیت افزوده، برنامههای تولیدی ارزان، آسان و کاربردی است. این برنامهها به سختافزار پیچیدهای نیاز ندارند و به این ترتیب بر روی تمامی تلفنهای هوشمند قابل نصب هستند، در سالهای اخیر بازیهایی مانند پوکیمون گو یا برنامه اسنپچت که برپایه واقعیت افزوده تولید شدهاند، محبوبیت چشمگیری پیدا کرده و این خود نشان دهنده اقبال عمومی به برنامههای جذاب، در عین حال سبک و قابل استفاده است.
به عقیده کارشناسان در حال حاضر وضعیت استفاده از واقعیت افزوده نسبت به واقعیت مجازی بهتر است، با توجه به سرمایهگذاریهای انجام شده، بودجهها و نیروهای کاری، میتوان پی برد که واقعیت افزوده طرفداران بیشتری دارد، در مناطق مختلف مانند خاورمیانه و آفریقا، شاهد رشد سالیانه ۷.۱ درصد در این دو فناوری هستیم.
شاید تا چندی پیش همه به دنبال نمایشگر بزرگتر برای تلویزیون، مانیتور یا تلفن هوشمند خود بودند، اما در سالهای جاری گجتهای بدون نمایشگر به یکی از محبوبترین کالاهای فناوری تبدیل شدهاند، هدفونهای بیسیم، اسپیکرهای هوشمند و هدست واقعیت مجازی نمونهای از کالاهای پرطرفدار هستند که ارتباط انسانها با تلفن هوشمند را به مقدار زیادی کاهش دادهاند، حال با ورود اینترنت 5G این محبوبیت افزایش پیدا خواهد کرد. اینترنت 5G تاثیر مستقیمی برروی هدستهای VR میگذارد. با عرضه این فناوری، هدستها بسیاری از پردازشهای خود را برپایه پردازش ابری انجام داده و به این ترتیب حجم و وزن هدستها کاهش چشمگیری پیدا میکند، تولید هدست واقعیت مجازی در اندازه یک عینک، واقعیت دور از انتظاری نیست. سرمایهگذاریهای اخیر برروی هدستهای واقعیت مجازی نیز به خوبی جواب داده تا نمونه دیگری بر آینده درخشان این فناوری باشد. یکی از مهمترین دلایل این رشد، افزایش محبوبیت واقعیت مجازی با عرضه پلیاستیشن VR شناخته میشود.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت که به دلیل کارکردهای بسیار گسترده واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، این دو فناوری در آینده بیش از امروز مورد استفاده قرار میگیرند، اما وابستگی بیش از حد انسان به دنیای مجازی میتواند در طولانی مدت آسیب زننده باشد، در حال حاضر میتوان از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تمامی بخشهای زندگی استفاده کرد و این مورد طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده موجب میشود تا بخش اعظمی از زندگی انسانها در محیط مجازی رقم بخورد، حتی تفکر به این موضوع ترسناک است اما با توجه به روند فعلی در آینده نزدیک بیش از آن که در دنیای حقیقی خود زندگی کنیم، در دنیایی مجازی سیر خواهیم کرد.
انتهای پیام/