اعتیاد بلای خانمان‌سوز است؛ باید قبول کنیم ممکن است یک جوان برایش خنده‌دار به نظر برسد و با خودش بگوید اراده بالایی دارم و هرگاه دلم بخواهد ترک خواهم کرد، ولی واقعیت این است ترک موادمخدر به‌ویژه از نوع صنعتی آن که امروز برخی از جوانان را آلوده کرده عواقب ناگواری به همراه دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  اولین باری را که لب به موادمخدر زد، خیلی خوب یادش هست. اگر حتی یک درصد هم فکر می‌کرد به این روز می‌افتد هرگز مصرف نمی‌کرد، ولی حالا اعتیاد تمام زندگی‌اش را از او گرفته است؛ در زمان خماری تمام فکرش این است که به هر قیمتی شده باید مواد تهیه کنم و هر دری می‌زند، ولی پس از آن وقتی فکر می‌کند از چه گذشته که خماری‌اش را درمان کرده، حتی باورش هم نمی‌شود که این کار از وی سر زده است.

بَلایی خانمان‌سوز از نوع صنعتی/ افزایش نگرانی‌ها از خماری‌های شیشه‌ای


بیشتر بخوانید: دروازه اعتیاد شکست!


هر بار با خودش تصمیم می‌گیرد که ترک کند، ولی بازهم وقتی نمی‌تواند مسکنی برای خماری‌اش باشد از هر راهی به فکر تامین مواد است و برایش هم فرقی نمی‌کند، چگونه فقط مواد است که می‌تواند درمان دردهایش باشد.

اینکه می‌گویند اعتیاد بلای خانمان سوز است، باید قبول کنیم ممکن است یک جوان برایش خنده‌دار به نظر برسد و با خودش بگوید اراده بالایی دارم و هرگاه دلم بخواهد ترک خواهم کرد، ولی واقعیت این است ترک موادمخدر به‌ویژه ازنوع صنعتی که امروز بسیاری از جوانان را آلوده کرده عواقب ناگواری به همراه دارد پس باید تمام خانواده‌ها هوشیار باشند. اینکه انسان به حدی برسد که تمام زندگیش را فدای موادمخدر کند و از همه بدتر از هر راهی به فکر تامین مواد باشد، اوج تباهی است، چراکه در این صورت سرنوشتش به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد و تمام زیبایی‌ها برایش رنگ می‌بازد.

بَلایی خانمان‌سوز از نوع صنعتی/ افزایش نگرانی‌ها از خماری‌های شیشه‌ای

معاون توسعه پیشگیری و اعتیاد بهزیستی مازندران در این‌باره، اظهار کرد: درحال حاضر۷۰ کمپ ترک اعتیاد، ۶۰ مرکز درمان متادون‌تراپی و پنج مرکز پرخطر در استان مازندران درحال فعالیت است.

فاطمه پورفاطمی با اشاره به اینکه شایع‌ترین انگیزه اعتیاد، تفریح و تفنن برای نخستین مصرف است، افزود: براساس آمار ۳۴درصد افراد به‌دلیل تفریح و تفنن، ۱۹ درصد برای جلب توجه و ۱۷ درصد برای کنار آمدن با مشکلات به سمت مصرف مواد مخدر روی آوردند.

وی با بیان اینکه این باور که من معتاد نمی‌شوم باور اشتباهی است، اضافه کرد: مواد مخدر برای کنجکاوی و تفریح نیست و لازم است، جوانان برای یک بار هم این تجربه را نداشته باشند.

بَلایی خانمان‌سوز از نوع صنعتی/ افزایش نگرانی‌ها از خماری‌های شیشه‌ای

معاون بهزیستی مازندران تصریح کرد: برخی از افراد قدرت نه گفتن ندارند و یا اینکه می‌گویند ما دیگر بزرگ شده‌ایم و با همین باور‌های غلط در دام اعتیاد می‌افتند، در حال که باید نه گفتن را یاد بگیرند؛ چراکه با مصرف مواد مخدر مشکلات بیشتر می‌شود.

پورفاطمی یادآور شد: همچنین ضرورت دارد، خانواده‌ها نسبت به تغییر رفتار فرزندان خود حساس باشند و در صورت تغییر رفتار حتما از مشاوره افراد متخصص بهره بگیرند.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات کمپ‌های مراکز ترک اعتیاد در حال ورود در سامانه است، اضافه کرد: در حال حاضر ۶۰ مرکز ترک اعتیاد اطلاعات خود را وارد سامانه کرده‌اند که اطلاعات به ۲ هزار و ۵۰۰ رسیده و باید به ۳ هزار و ۲۰۰ برسد.

بَلایی خانمان‌سوز از نوع صنعتی/ افزایش نگرانی‌ها از خماری‌های شیشه‌ای

معاون بهزیستی مازندران اظهار کرد: براساس اطلاعاتی که وارد سامانه شده ۴.۴ درصد زن، ۹۵.۶ درصد مرد،۵۲ درصد مجرد، ۴۳ درصد متاهل، چهار درصد مطلقه و نوع مصرف نیز ۵۰ درصد هروئین و ۵۰ درصد شیشه بوده که بسیار نگران کننده‌است.

پورفاطمی بیان کرد: براساس بررسی‌های انجام شده در استان مازندران گرایش به سمت شیشه و هروئین نسبت به میانگین کشوری بالاتر بوده که این موضوه نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه موادمخدر امروز به‌صورت آدامس، شکلات، مایع، دستمال و سایر است و مافیای موادمخدر بسیار قوی بوده و از هر ابزاری در این زمینه استفاده می‌کند.

هشدار‌ها و تذکر‌هایی که در زمینه اعتیاد داده می‌شود تلنگری برای ما است که بیشتر مراقب فرزندان و خانواده خود باشیم تا درگیر این مصیبت و بلای خانمان‌سوز که ریشه خانواده‌ها را از هم پی‌پاشاند، نشوند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.