معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛

تخصیص ۳۰ درصد از اعتبارات برای اجرای طرح نماد / ۴۰ هزار مشاور نیاز داریم

کاظمی گفت: ۳۰ درصد دانش آموزان در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند.

تخصیص ۳۰ درصد از اعتبارات برای اجرای طرح نماد / ۴۰ هزار مشاور نیاز داریمبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره موضوع آسیب‌های اجتماعی در مدارس اظهار کرد: آموزش و پرورش اطلس آسیب‌های اجتماعی را تهیه کرده است که بر مبنای آن برنامه‌هایی را برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در دستور کار داریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرح نماز برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: علاوه بر این طرح، غربالگری سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان را برای ۳ میلیون دانش آموز متوسطه اول انجام شده است.

او در تشریح این آزمون سلامت روان از دانش آموزان گفت: در این طرح که ۲۴ شاخه داشت مسائل روان شناختی و کیفیت زندگی مورد توجه قرار گرفت و نتایج آن نشان داد یک درصد دانش آموزان نیازمند درمان و ۳۰ درصد نیازمند توانمندسازی هستند تا در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار نگیرند.

کاظمی تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی به دو دسته تقسیم می‌شوند که یک بخش مربوط به موضوع اعتیاد و مواد مخدر و بخش دیگر مسائل روانی و اجتماعی همچون افسردگی، پرخاشگری، انحرافات اخلاقی و مواردی از این دست را شامل می‌شود و بر این اساس طرح نماد هم مورد توجه قرار گرفته است که یک درصد دانش آموزان نیازمند خدمات اورژانسی تحت این طرح باید درمان شوند.

افزایش آسیب‌های اجتماعی نسبت به گذشته

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از افزایش آسیب‌های اجتماعی نسبت به گذشته خبر داد و گفت: باید با توجه به این شرایط آسیب شناسی کنیم تا کنترل و درمان در دستور کار قرار گیرد البته نباید آمار را هم به گونه‌ای نشان دهیم که موجب یأس و بی اعتمادی شود.

او با اشاره به اهمیت توانمندسازی معلمان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در دانش آموزان گفت: البته با وجود توانمندسازی معلمان باز هم نمی‌توان آنها را جایگزین نیروی متخصص دانست؛ متأسفانه به دلیل محدودیت‌های مالی مشکل کمبود نیروی انسانی وجود دارد که نیازمند ساماندهی این موضوع هستیم.


بیشتر بخوانید:  کاهش استقبال پایه دهمی‌ها برای ورود به رشته تجربی


کاظمی تصریح کرد: در زمینه آموزش مهارت‌های زندگی خلاء وجود دارد که در این زمینه هم با کمبود نیروی متخصص مواجه هستیم و همین موضوع باعث می‌شود که در ارزیابی‌ها شاهد باشیم که دانش آموزان شرایط خوبی ندارند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس استاندارد‌ها به ۴۰ هزار نیروی مشاوره برای توانمندسازی دانش آموزان و مشاوره به آن‌ها نیاز داریم، گفت: اکنون ۱۲ هزار نیروی مشاوره ۱۴ میلیون دانش آموز ما را تحت پوشش دارند علاوه بر آن با مشکلات مالی هم برای آزمون سلامت روان مواجه هستیم.

او درباره برنامه‌های آتی این معاونت برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در دانش آموزان بیان کرد: در فاز سوم طرح نماز یک میلیون دانش آموز را در ۶۵۰ مدرسه تحت پوشش داریم و تمامی دانش آموزان تحت پوشش نیروی مشاوره قرار می‌گیرند تا در صورت آسیب پذیری به طرح نماد بپیوندند. برای اجرای این طرح ۱۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، اما تاکنون حدود ۳۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

کاظمی در پایان گفت: علاوه بر این طرح با همکاری ناجا و همچنین ستاد مبارزه با مواد مخدر کانون یاری‌گران زندگی را در دستور کار داریم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار