رییس‌کل بانک مرکزی تصویب دستورالعمل نحوه امهال مطالبات بانک‌ها که ماه گذشته انجام گرفت را یکی از دستاورد‌های مهم این شورا و بانک مرکزی در راستای بانکداری بدون ربا در ۳۵ سالی که از تصویب قانون می‌گذرد، دانست.

 

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان,عبدالناصر همتی رییس‌کل بانک مرکزی  با اشاره به تلاش‌های انجام گرفته برای اجرای بانکداری بدون ربا به عنوان پیش نیاز و بخشی از بانکداری اسلامی، اقدامات انجام گرفته در سال‌های گذشته را ناکافی و در زمینه اجرا همراه با چالش‌ها و تنگنا‌های متعدد خصوصاً در تجهیز و تخصیص منابع دانست.

همتی شروع به کار شورای فقهی بانک مرکزی که با هدف اطمینان از اجرای صحیح عملیات بانکی بدون ربا در نظام بانکی کشور تشکیل شده است را اقدام مثبتی دانست و ابراز امیدواری کرد با نظر شورا، دستورالعمل ها، قرارداد‌های بانکی و نحوه اجرای آن‌ها هرچه بیشتر با موازین فقه اسلامی تطبیق یابد.

رییس‌کل بانک مرکزی تصویب دستورالعمل نحوه امهال مطالبات بانک‌ها که ماه گذشته انجام گرفت را یکی از دستاورد‌های مهم این شورا و بانک مرکزی در راستای بانکداری بدون ربا در ۳۵ سالی که از تصویب قانون می‌گذرد، دانست.

همتی با توجه به تاثیر سیاست‌های اخذ شده در حوزه پولی و ارزی بر کنترل نوسانات اقتصادی ناشی از بی سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه کشورمان تاکید کرد: خوشبختانه شاهد بازگشت ثبات به اقتصاد کشور هستیم که اساس و پایه آن ثبات در بازار ارز همراه با کاهش تدریجی آن در چند ماه اخیر است.

رییس‌کل بانک مرکزی با اشاره به روند کاهش تدریجی نرخ تورم ماهانه از اسفند ۱۳۹۷ تا مرداد سال جاری و رسیدن آن به سطوح کمتر از یک درصد در مرداد ماه، آن را نشانگر میرآیی آثار تکانه ارزی بر سطح قیمت‌ها دانست.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کنار تلاش برای کنترل نقدینگی مهم‌ترین دغدغه بانک مرکزی نحوه تامین مالی تولید و رونق آن است. طرح‌های مهمی در دست اقدام است که به تدریج نتایج آن آشکار می‌شود. در چهار ماهه اول امسال مبلغ ۱۳۱ هزارمیلیارد تومان از سوی بانک‌ها برای سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی اختصاص یافته است که ۶۰ درصد کل تسهیلات است.


بیشتر بخوانید: حذف چهار صفر از پول ملی ضروریست
به گفته همتی، نکته قابل توجه، منفی شدن نرخ رشد تورم گروه کالایی در مرداد ماه است؛ لذا تورم زیر یک درصدی مرداد ماه تحت تاثیر تورم گروه خدمات بود که عمدتا از افزایش اجاره بها و برخی دیگر از خدمات نشات می‌گیرد؛ بنابراین چگونگی قیمت گذاری بخشی از خدمات که توسط دولت و یا اتحادیه‌های صنفی تعیین می‌شود در نحوه شکل گیری آتی تورم تاثیر دارد.

رییس‌کل بانک مرکزی با اشاره به توقف سیر صعودی قیمت مسکن در تیرماه ۱۳۹۸ و منفی شدن روند آن بعد از سه سال افزایش، از بازگشت ثبات به مسکن یاد کرد و تاکید کرد با توجه به کاهش قابل توجه معاملات مسکن در تهران در تیرماه ۱۳۹۸ نسبت به ماه مشابه سال قبل که ۷۲.۶ درصد است و حتی کاهش ۳۱.۳ درصدی آن نسبت به ماه خرداد ۱۳۹۸ ابراز امیدواری کرد که با این روند شاهد کاهش بیشتر قیمت مسکن در تهران و سایر شهرستان‌ها باشیم.

همتی به روند رشد تولیدات صنعتی شرکت‌های حاضر در بورس در تیرماه ۱۳۹۸ اشاره کرد و با اعلام رشد ۵.۶ درصدی آن نسبت به خرداد ماه ۱۳۹۸ از آن به عنوان نشانه‌ای از بهبود تدریجی روند رشد تولیدات صنعتی یاد کرد.

رییس شورای پول و اعتبار تاکید کرد بهبود نسبی برخی شاخص‌های اقتصادی در مقایسه با سال ۱۳۹۷ نشانه شکست آمریکا در رسیدن به اهدافش است. اما به این معنا نیست که ساختار مشکل دار اقتصاد ما اصلاح شده و بهبود یافته است. رفع مشکلات اقتصادی خصوصا اصلاح ساختار بودجه کشور نیاز به اقدامات و سیاست‌های اصولی دارد که باید در چارچوب یک تفاهم ملی به حل آن‌ها پرداخت.

همتی با اشاره به ناترازی مالی برخی بانک‌ها و مشکلاتی که برخی از بانک‌ها با آن درگیر هستند گفت: اولا در صحبت از بانک‌ها نباید خدماتی که به اقتصاد کشور و جامعه ارائه می‌دهند را نادیده بگیریم. در حال حاضر ۹۰ درصد تامین مالی کشور توسط بانک‌ها انجام می‌گیرد و بانک‌ها نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور داشته و دارند. اما باید پذیرفت مشکلات برخی بانک‌ها سابقه دیرینه دارد و یک شبه ایجاد نشده است که یک شبه برطرف شود. اصلاح نظام بانکی یک برنامه بلندمدت است. مهم آن است که اراده اصلاح آن باشد؛ که هست و ما با قدرت آن را شروع کرده‌ایم. ولی با حساسیت ویژه‌ای که بانک‌ها دارند، طبیعی است که اصلاحات در سایه تدبیر و برنامه زمان‌بندی شده پیش برود، که در حال انجام است. من با علم به تمام مشکلات بانک‌ها و نیز برخی فساد‌های که در گذشته در برخی بانک‌ها شکل گرفته بود، مسئولیت بانک مرکزی را برعهده گرفتم و صریحا اعلام می‌کنم تمام تلاش خود را برای نظارت عمیق‌تر و دقیق‌تر بکار می‌گیرم.

همتی در پایان ضمن تشکر از عملکرد حوزه نظارت بانک مرکزی در چند ماه اخیر برای جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها، مدیریت و کنترل نرخ سود بانک‌ها و از همه مهمتر جلوگیری از شناسایی سود‌های موهومی در ترازنامه آنها، ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌های در دست اقدام در زمینه پایش مستمر و سیستمی جزئیات پرونده‌های تسهیلات کلان بانک ها، نظارت برسقف قانونی و مقرر سهام‌داری بانک‌ها و برخورد جدی با تخلفات بانک‌ها از مقررات ابلاغی، شاهد بهبود وضعیت عملکردی بانک‌ها باشیم.

 

انتهای پیام/

جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها، مدیریت و کنترل نرخ سود بانک‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
بانک 20 تومن وام میده 40 تومن می گیره این ربا نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
پشت این سایت "دیوار" واقعا کیه که نمیتونن جلوی جولانگاه دلال بازی مسکن و جوّسازی قیمتهایش در بازار را بگیرند؟! توی این دو سال، بستر خوبی برای تشنج سازی قیمت مسکن بود! چرا هیچ مسئولی حرف ما را نشنید؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
لطفا بانک مرکزی سود بانکی را متناسب با نرخ تورم تعیین نماید تا سپرده گذاران متضرر نشوند در غیر این صورت ، تعیین سود کم بانکی که الان وجود دارد ، برای سپرده گذاران با این تورم بالا واقعا ضرر هست و این حق الناس است و مردم در این مورد راضی نیستند .
Australia
ناشناس
۲۳:۴۵ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
سود وثروت اندوزی و قدرت ؟؟! جاه طلبی؟!! بعضی ها دردستگاه دولتی ؟! مانع ازاجرای بانکداری اسلامی شده؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
وقتی سرمایه بشه مسکن وکسانی که توروستا هستند رقابت برای خریدخونه توشهردارند نمابنده مجلس همه قومش می بره تهرون حالابیادرستش کن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۵۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
مصرف کنندگان عزیز مسکن ، فریب این جماعت سودجو در مسکن رانخورید به خدا از ماست که برماست ، نخرید ، مسکن نخرید ، ارزان خواهد شد الان از اون شوک تحریم و هجوم سودجویان عبور کرده ایم و اون سودجویانی که مسکن رو دستشون باد کرده دارن جو روانی ایجاد میکنن که مانع بیش از این پایین اومدن قیمت بشوند ، لطفا فریب این افراد سودجو را نخورید و مسکن گران نخرید و سرمایه تان را در جیب این دلالان و سودجویان مسکن نریزید قیمت مسکن بیش از نصف حباب ایجاد شده توسط سودجویان و بنگاه داران و غیره است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
آقای رییس چقدر قرار هست ارزون بشه؟ هم قیمت سال ۹۶ که همون موقع هم ما قدرت خرید نداشتیم میشه؟
بفکر مردم باشید والله مشکلات اقتصادی خیلی بهمون فشار اوورده.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۸:۱۸ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
امیدوارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
کشور و اقتصاد باید آزاد اداره بشه . سیستم فربه دولتی پر از اشتباه و افراد سود جویه . دولت دیگه نمیتونه مفید باشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
عمرا ما خانه هايمان را ارزان بفروشيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
مگه کسی خونشو میفروشه؟!!!!!!
اون کسی که خونه خرید و فروش میکنه دلاله.
دلال جماعت الان نفروشه چند ماه دیگه میفروشه.
شما گرون بفروش اما مردم هم پول دارن ازت بخرن
نکن برادر من با همنوع خودت نکن این کار رو
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۴۶ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
شما ارزون نده ، خودش ارزون میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
خدا شر شما جماعت دلال رو از سر مردم کم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
ببینیم و تعریف کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
مگه توی این کشور هم اینهمه بانک باید باشد. آقایان محترم به والله توی همسایگی ما هم اینطور نیست جمع کنید اینها را. بدبخت کردن مردم را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
همین سود روز شمار که به ماه شمار تبدیل شد میلیاردها تومن به نفع بانک و به ضرر ملت شد
سود بانکی هم که از 27درصد رسیده به 15 درصد
اخه این بانکایی که اقای همتی میفرمایند 90 درصد مسائل اقتصادی کشور رو تامین میکنه در اصل از پول سپرده مردم تامین میکنن سود 15درصد واقعا بی انصافیه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۲۸ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
چی تو این کشور ارزون شده که مسکن ارزون یشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۴۲ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
اتفاقا این مسئله گرانی مسکن چندین بار تکرار شده و دوباره قیمتها پایین اومده و این که شما و امثال شما سرمایه گزاران در بخش مسکن میگید که در این مملکت کی بوده چیزی ارزان بشود این فریب دادن بعضی از خریداران است وگرنه خودتان به خوبی یادتان هست که مثلا سال نود قیمتها منفجر شد ولی بعد از اون مسکن دیگه در رکود شدید رفت و بیشتر کسانی که خریده بودند که سود ببرن ، با ضرر در سالهای نودو یک و دو و سه و چهار و پنج و شش فروختند و مثال دیگر در زمان قطعنامه ی پانصدو نود و هشت سازمان ملل بود که مسکن بعد از قبول قطعنامه افت شدیدی کرد ، و چند دوره ی دیگر و هر وقت مسکن بالا رفت و سود جویان برای خرید شتاب کردند و خود باعث بالا رفتن بی حساب قیمت شدند تجربه نشان داده که مسکن برای سالها در رکود شدید رفته و طی این مدت سودجویان یکی یکی با ضرر زیاد فروخته اند و این داستان ادامه دارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
کدام ارزانی مسکن وقتی همه چیز مثل سیمان بتن میلگرد یونولیت درب و پنجره همه دوبرابر شدن
Netherlands
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
بنظرم قیمت مسکن از عمد در این دو ساله بالا رفت و هیچ مسئولی پی آن را نگرفت چرا که گویا افرادی میبایست از این بازار سود میبردند! حالا که جیبشان پر شد تازه الان خبر اقدام برای کاهش شنیده میشود الانی که خیلی ها بابت مسکن شرمنده خانواده شدند!
Netherlands
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
چشمم از کاهش قيمت مسکن آب نميخوره
Netherlands
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
امان از اين بانک و بانکداري
Netherlands
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
تا کاهش قيمت مسکن ما بيچاره شديم
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۳:۵۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
برادر من،، این بانکداری ،که جنابعالی در موردش فرمودید،،، مگر قبلا بانکداری اسلامی نبوده؟؟
United Arab Emirates
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
حتما نبوده و قطعا نبوده
شما به نرخ سود قطعی توجه کنید متوجه خواهید شد
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۳:۳۵ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
نرخ سود باید متناسب با تورم باشد ،وقتی تورم افزایش دارد نباید سود بانکی را کاهش بدهید،خیلی از مردم که توان کار ندارند از سود بانکی امرار معاش میکنند لطفا درست تصمیم بگیرید تا بیش ازین ملت رو تحت فشار قرار ندهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
سود بانکی یعنی فلج کردن اقتصاد کشور و چرخ تولید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۳۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
فرهنگیان هزینه تامین حداقل زندگی را ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
خسته شدیم از این همه سختی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
عجب!
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۳:۰۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
همین الان هم در سود دهی به مردم بدون ربا است چون تورم جامعه رسمی 45 درصد و غیر رسمی در حدود 65 تا 70 درصد است در حالی که بانکها به سپرده ها فقط 15 درصد سود می دهند.
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۳:۰۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
همین الان هم در سود دهی به مردم بدون ربا است چون تورم جامعه رسمی 45 درصد و غیر رسمی در حدود 65 تا 70 درصد است در حالی که بانکها به سپرده ها فقط 15 درصد سود می دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
احتمالا سود بانکی افزایش پیدا کنه و اجاره ها را زیاد کنند با روال که دولت محترم پیش گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
واقعا؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
باشه
Iran (Islamic Republic of)
ahmad
۱۲:۴۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
مگه داریم مگه میشد یک سری به این بانکها بزنید کارمندها مشغول هوله رفتند تا کار مرم حل کردن
Netherlands
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
اگر هر کشور دیگه ای منابع ما رو داشت الان اقتصاد یک دنیا بود
Netherlands
ناشناس
۱۲:۳۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
خنده داره
مثل اینترنت که فقط حرفش رو میزنیم
Netherlands
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
بانکی که بخشیش به بورس وابسته هستش چطوری میخواد اسلامی باشه ؟
Netherlands
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
همین ها هم خون مردم رو توی شیشه کردن
Netherlands
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
بانک اسلامی هم داریم مگه ؟
United Arab Emirates
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
کی انشاء الله اجرایی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
عجبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
کاهشهای شما در حد هزار تومنی هستش اما تورم شما از یک میلیونی استارت میزنه.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
پنجاه میلیون میدن شصت وچهارتومن پس میگیرن ملت اگر این ربا نیس پس چیه؟؟؟؟
-
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
لابد کاهش مسکن مثل خودروسازیه؟
بانک مسکن حداکثر 260 میلیون وام با سود بالا میده، خود شما می تونید با این پول خونه تو تهران بخرید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
ما كه در عمل و
قيمت اجناس خوراك و پوشاك تغييري نديديم ....
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۱:۳۶ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
در راه است؟!!!!چند ساله که در راه است!!!!یعنی کسی نیست جلوی این ها بایسته؟!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
در راه است چی ؟ منظورتون در حد مسکن مهر هاست که پایین میاد ؟ هنر دارین آپارتمانهایی رو که یکشبه سازنده هاش سه برابر قیمت میکنن رو به نرخ قبلی برسونین
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۱۳ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
چرا وقتی تورم بالای۴۰درصد است شما سودهای بانکی را کم میکنید ؟؟!!خیلی از مردم از جمله سالمندان وبازنشستگان وبیمارانی که توان کار ندارند از راه سودبانکی امرار معاش میکنند که این کاهش نرخ سودبانکی مشکلاتشان رابشدت زیادمیکند،لااقل یک سقفی برای این گروه قائل شوید وازآن مبلغ سپرده بالاتر را کاهش دهیدنرخ سودش را،
France
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
اصلا سالمندان و بازنشستگان نیازمند و از کار افتاده ها نباید نیاز به سود بانکی داشته باشند دولت باید یارانه کافی طبق تورم به اونها بده نه اینکه یارانه رو به جوونی که توان کار داره یا به سرمایه داری که اصلا نیاز نداره بده اخه رقمی هم بهشون نمیرسه
آخرین اخبار