درخت چنار کهنسال روستای بوزلین در دهستان اقبال غربی بخش مرکزی قزوین در فهرست میراث ملی طبیعی به ثبت رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، علیرضا خزائلی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: در همایش شورای ملی ثبت میراث طبیعی کشور که در شهر انزلی برگزار شد، پرونده ثبت چنار کهنسال روستای بوزلین در دهستان اقبال غربی بخش مرکزی قزوین مورد بررسی قرار گرفت و پس از تایید کارشناسان، این اثر ارزشمند طبیعی در فهرست میراث ملی طبیعی به ثبت رسید.

خزائلی با اشاره به ویژگی‌های این اثر طبیعی اظهار داشت: چنار کهنسال روستای بوزلین بین ۲۵۰ تا ۲۸۰ سال قدمت دارد و وجود آب‌های زیرزمینی غنی و آب وهوای مطلوب منطقه شرایط مناسبی را برای رشد این درخت فراهم آورده به طوری که تنه آن منسجم و بدون پراکندگی و دارای چتری نسبتا متقارن و شاداب است.

او اضافه کرد: تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این سازمان است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدامی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت آن شود، ممنوع است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: در این همایش همچنین ۳ اثر طبیعی دیگر استان شامل جنگل بلوط قسطین ناحیه در الموت غربی، درخت زیتون کهنسال روستای نهران در طارم سفلی و چنار‌های کهنسال روستای دهک در الموت شرقی نیز به ثبت رسیدند که در مجموع تعداد آثار طبیعی ثبت شده استان در فهرست میراث ملی طبیعی به ۴۶ عدد افزایش یافت.

انتهای پیام/ک

ثبت چند اثر طبیعی قزوین در فهرست میراث ملی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار