ماه محرم، ماه حزن و غم و اندوه است و گریه برای شهدای عاشورا و اسرای کربلا فضیلت و ثواب بسیاری دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه محرم، ماه حزن و غم و اندوه است. گریه برای ائمه اطهار (ع)، شهدای عاشورا و اسرای کربلا فضیلت و ثواب بسیاری دارد و روایات و احادیث زیادی در این باره وجود دارد. امام رضا (ع) می‌فرماید: هنگامی که ماه محرم فرا می‌رسید، پدرم را کسى خندان نمى دید و اندوه و حزن پیوسته بر او چیره مى‌شد تا روز دهم؛ چون روز عاشورا مى شد آن روز، روز مصیبت و حزن و گریه او بود و مى فرمود امروز روزى است که حسین (ع) شهید شده است.

آداب ماه محرم

در خصوص آداب ماه محرم زیاد سفارش شده است؛

سزاوار است حال دوستان آل محمد (ص) در دهه اول محرم تغییر کرده و در دل و سیماى خود، آثار اندوه و درد این مصیبت هاى بزرگ را آشکار کنند. بهتر است مقدارى از لذت های زندگى را که از خوردن و نوشیدن و حتى خوابیدن و گفتن به دست مى‌آید، ترک کرده و مانند کسى باشند که پدر یا فرزند خود را از دست داده است. روز تاسوعا و عاشورا، دیدار با برادران دینى را ترک کرده و آن روز را روز گریه و اندوه خود قرار دهید. مستحب است در دهه اول محرم هر روز امام حسین (ع) را با زیارت عاشورا زیارت کنید.

بر پاکردن مراسم عزاداری امام حسین (ع) در خانه‌ها با نیت خالص در حد توان، کمک در برپایی مراسم عزاداری امام حسین (ع) در مساجد و منازل دوستان، عزاداری در مکان‌های عمومی، خواندن زیارت تسلیت در ساعات پایانی روز عاشورا، پرهیز از آرایش کردن، سرمه کشیدن و مشابه آن از آداب ماه محرم است.

 یکى از اعمال مهم دهه اول محرم، دعاى اول ماه است. براى اینکه اول این ماه، اول سال است و از طرف دیگر دعاهاى قبل از وقت نیز تاثیر خاصى در برآورده شدن حاجات و رسیدن به امور مهم دارد، این دعا تأثیر زیادى در سلامتى و دورى از آفات دینى و دنیایى آن سال و بهبودى حال و به دست آوردن نیکی‌ها دارد.

 مستحب است که روز سوم محرم روزه بگیرید. در روایت آمده است: حضرت یوسف (ع) در این روز از چاه خارج شد و اگر کسى این روز را روزه بگیرد، خداوند مشکل او را برطرف  و سختی‌ها را بر او آسان مى کند.

 روایت شده است: مستحب است که انسان تمام ماه محرم را روزه بگیرد؛ در خصوص روزه  تاسوعا و عاشورا روایت مخصوص است اما احتیاط این است که روز عاشورا را روزه نگیرد، ولى از خوردن و آشامیدن تا عصر خوددارى شود.

مستحب است که شب عاشورا تا صبح پیش قبر امام حسین (ع) بمانید. از شیخ مفید (ره) روایت شده است که شب بیست و یکم محرم، شب زفاف سرور تمام زنان جهان حضرت فاطمه (س) است و به همین جهت روزه آن روز مستحب است و در آخر ماه محرم محاسبه نفس، استغفار و دعا براى اصلاح حال، صورت پذیرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار