رئیس اداره مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، از آغاز طرح فراگیر واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل از ۱۰ شهریور در استان کرمانشاه خبر داد.

به گزارش   گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،علیرضا حیدری رئیس اداره مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : طرح در ۲ هزار و ۷۰۰ روستا با حدود جمعیت ماکیان ۷۰۰ هزار قطعه با استفاده از اعتبارات ملی سازمان دامپزشکی در سطح استان با پرسنل ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها و به صورت کاملا رایگان به روش خوراکی انجام می‌شود.

او گفت : درآینده هم برای موفقیت آمیز بودن طرح در صورت تامین اعتبار از طرف دولت در سال چهار نوبت باید عملیات انجام پذیرد تا در مدت چند سال بتوان سویه غیر بیماریزای واکسن را جایگزین سویه وحشی کرد.

او افزود: سویه واکسن غیر بیماریزا بوده و در صورت تکثیر در طیور بومی و یا پرندگان وحشی و انتقال آن به واحد‌های صنعتی دیگر بیماریزا نبوده و تلفات ایجاد نخواهد کرد.

او گفت: این طرح به صورت ملی دیده شود و دولت مردان برای حفظ صنعت طیور کشور اعتبارات لازم آن را فراهم سازند.

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه بیماری نیوکاسل یکی از بیماری‌های ویروسی بسیار واگیر و حاد با تلفات بالا در پرندگان است، گفت: این بیماری گسترش جهانی داشته و از سال ۱۳۲۶میلادی شناسایی و در ایران نیز از سال ۱۳۲۳ هجری شمسی گزارش شده است.

حیدری گفت: سازمان دامپزشکی این طرح را به صورت آزمایشی در سال ۹۵ ابتدا در ۱۰ استان کشور و سپس به صورت فراگیر در کل کشور برای یک نوبت انجام داد که پس از بررسی‌های میدانی و آزمایش‌های سرولوژی نتایج اجرا موفقیت آمیز گزارش شد.

او گفت: در سال‌های ۹۶ تعداد کانون بیماری در صنعت طیور کاهش چشمگیر پیدا کرد، اما به دلیل مشکلات کمبود اعتبارات ادامه طرح در سال‌های بعد مورد پیگیری قرار نگرفت، اما امسال مجددا با توجه به مشکلاتی که بیماری فوق در صنعت طیور ایجاد کرده مجددا در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

او افزود: با همکاری موسسه واکسن و سرم سازی رازی و با استفاده از اعتبارات ملی واکسن مورد نیاز از طریق موسسه تهیه و خریداری شده که قرار است در شهریور ماه در تمام روستا‌های کشور انجام شود.

 

 

انتهای پیام/د

طرح در ۲ هزار و ۷۰۰ روستا انجام شد

 

برچسب ها: اخبارسلامت ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.