کارشناس مسائل بین الملل گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی باید برای تحقق برجام تلاش بیشتری داشته باشد.

سه گام برجامی ایران یک تقابل منطقی، حساب شده و هوشمندانه است/به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌گام سوم کاهش تعهدات برجام روز گذشته ۱۵ شهریور بنا به دستور رئیس‌جمهور آغاز شد و بر اساس آن سازمان انرژی اتمی مکلف است بر حسب نیاز‌های فنی بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های برجامی فعالیت‌های علمی و پژوهشی هسته‌ای را آغاز کرده و شتاب بخشد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:در واقع ایران از سال ۲۰۱۵ میلادی و بعد از توافقنامه برجام به تمام تعهدات خود عمل کرده است.

او افزود:گزارش‌های ۱۴ گانه سازمان بین المللی انرژی هسته‌ای نشان می‌دهد که ایران به تمام بند‌های برجام پایبند بوده است و شفافیت و تعامل صادقانه ایران با جامعه جهانی برای همه آشکار شده است.

هانی زاده تصریح کرد:خروج آمریکا از برجام و وقت کشی برخی کشور‌های اروپایی مثل فرانسه، انگلیس و آلمان در اجرایی کردن توافقنامه برجام موجب شده است تا ایران در سیاست‌های هسته‌ای خود در چارچوب برجام بازنگری داشته باشد.

کارشناس مسائل بین الملل بااشاره به گام‌های کاهش تعهدات ایران در برجام، گفت:هر سه  سه گام تهران را می توان تقابلی منطقی، حساب شده و هوشمندانه دانست، چراکه  ایران بار‌ها به کشور‌های اروپایی هشدار داد که اگر به تعهدات خود در برجام پایبند نباشند، تهران ضرب الاجلی را تعیین و براساس آن تعهدات خود را کاهش خواهد داد.

او افزود: گام سوم ایران، گامی حقیقی و هوشمندانه بوده زیرا به سمت افزایش کیفیت سانتریفیوژها و پمپاژ گاز به چرخ‌های سانتریفیوژ در چارچوب توافقنامه برجام پیش می رویم.

هانی زاده با بیان اینکه در حال حاضر توپ در زمین کشور‌های اروپایی است، اظهار کرد: اگر کشور‌های اروپایی همچنان به سیاست‌های خود در برجام ادامه دهند و خواستار همراهی با آمریکا باشند، ایران هم گام‌های بعدی خود را برخواهد داشت و مسئولیت آن متوجه کشور‌های اروپایی خواهد بود.


بیشتر بخوانید:گام سوم ایران و فرصت‌هایی که اروپا می‌سوزاند


کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: ایران تاکنون شفاف و صادقانه با کشور‌های اروپایی تعامل کرد، ولی اروپایی ها تحت فشار آمریکا نمی‌توانند تصمیم جدی و مستقلی در رابطه با برجام اتخاذ کنند. با گام های خود اعلام کردیم که اگر برجام  تاثیر اقتصادی مناسبی برای کشور ما در بر نداشته باشد، به آن پایبند نخواهیم  ماند.

هانی زاده خاطر نشان کرد: طبق بند‌های ۲۶ و ۳۶ از برجام اگر طرف‌های امضا کننده این توافقنامه وعده خود را عملیاتی نکنند، ایران می‌تواند تعهدات خود را کاهش دهد و همین اتفاق هم رخ داد.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران، توضیح داد: مدیرکل موقت آژانس قصد دارد ایران را تشویق کند که همچنان به توافقنامه برجام و بند‌های آن پایبند بماند، ولی به هر حال اگر آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای تنها هدفش نظارت، فشار و منع ایران از بهره برداری مناسب از انرژی هسته‌ای باشد، برجام منافعی برای کشور ما به دنبال نخواهد داشت .

او افزود: آژانس انرژی هسته‌ای به عنوان آژانسی که بر فعالیت هسته‌ای جهان نظارت دارد، تاکنون نقش خنثی‌ داشته و نتوانسته بند‌های برجام را عملیاتی کند.

هانی زاده گفت:  آژانس بین المللی انرژی هسته ای باید نقشی فعال و نظارتی باشد و بر تمام کشور‌های متعهد به برجام در جهت عملیاتی ساختن این توافق نظارت داشته باشند، ولی آژانس تنها به ایران فشار وارد می‌کند و  این امر برای ما این قابل قبول نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار