نمکی گفت: اعتقادی به افزایش بی رویه تخت‌های بیمارستانی و افزایش فهرست ICU، CCU و بخش‌های دیالیز ندارم.

تنها علاج جلوگیری از قاچاق، ثبت صحیح و نظام جمع آوری داده ها استتعداد بیماران فشارخون بالا رو به افزایش است/ پیشگیری مغفول مانده استبه گزارش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت بهداشت؛  اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد.

در این جلسه سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان اظهار کرد: اولین گام در وزارت بهداشت تقدم پیشگیری بر درمان و تقدم درمان سرپایی بر درمان بستری است. تعداد بیمارانی که به علت فشارخون بالا گرفتار بیماری می‌شوند، روبه افزایش است و به سمت گرفتاری فشارخون بالا در سنین زیر ۵۰ سال می‌رویم.
 
او افزود: طبق آخرین مطالعات قبل از اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون، از تعداد ۳۸۰ هزار مرگ سالیانه، حدود ۹۷ هزار مرگ منتسب به فشارخون بالا و عوامل وابسته به پرفشاری خون است.

وزیر بهداشت ادامه داد: دیابت، سبک زندگی غلط، تحرک بدنی ناکافی و مشکلات سلامت روان، همه ما را تهدید می‌کند و نظام سلامت در سال‌های گذشته، به جای پرداختن به موارد کم هزینه، مرتبا بخش‌های ICU و CCU و دیالیز را اضافه کرده است، اما این راه قابل تداوم نیست.

نمکی گفت: تعداد ماشین‌های دیالیز نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است، اما همچنان مقامات اجرایی هر استان و حتی روسای دانشگاه‌ها درخواست ماشین دیالیز و تجهیزات ICU و CCU دارند. این موضوع نشان می‌دهد که هنوز بر درمان محوری تاکید داریم و پیشگیری همچنان مغفول مانده است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر در مراحل اولیه تشخیص بیماری را شناسایی و مهار کنیم، بیماری در مراحل پیشرفته تر، برای نظام سلامت کشور هزینه بر نخواهد بود.

او بیان کرد: تقدم پیشگیری بر درمان و تقدم درمان سرپایی بر درمان بستری، از نظر اقتصاد سلامت و هزینه اثربخشی و هم از دیدگاه پرداختن به مقوله پیشگیری به عنوان رسالت نظام سلامت، باید با جدیت بیشتری دنبال شود.
 
نمکی گفت:  اعتقادی به افزایش بی رویه تخت‌های بیمارستانی و افزایش فهرست ICU و CCU و بخش‌های دیالیز ندارم، مگر در مناطق محرومی که نیاز واقعی وجود داشته باشد.

استقرار پرونده الکترونیک سلامت؛ یک تکلیف برجای مانده

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه استقرار پرونده الکترونیک سلامت به عنوان یک تکلیف برجای مانده است، گفت: این حرکت به عنوان یک ساختار و ریل اساسی در عبور و مرور فعالیت‌های نظام سلامت مغفول مانده بود که با همت، جسارت و تلاش همه دانشگاه‌ها آغاز و اجرایی شد.

نمکی با اشاره به اینکه سامانه تی تک حاوی اطلاعات ارزشمندی است، اما مشکلاتی هم دارد، گفت: این سامانه باید در اختیار حاکمیت باشد تا اطلاعات حاکمیتی مصون بماند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
کمبود کلینیک های دندانپزشکی دولتی مشهود است .