گل پیرا گفت: تعداد بیمارستان‌های مشمول برنامه مقیمی به تدریج افزایش یافتو به ۳۲۱ بیمارستان رسید.

۳۲۱ بیمارستان در ۱۳ رشته تخصصی در حال اجرای بسته مقیمی استبه گزارش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از  وزارت بهداشت؛ رضا گل پیرا، سرپرست دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت در اجلاس معاونین درمان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور اظهار کرد: ارائه به‌موقع خدمات درمانی، پاسخگویی ۲۴ ساعته بیمارستان‌ها، تعیین تکلیف بیماران توسط متخصص مربوط در بخش اورژانس در حداقل زمان ممکن، انجام به موقع ویزیت بیماران، اعمال جراحی و پروسیجر‌های اورژانسی و افزایش رضایت‌مندی مردم از اهداف اختصاصی این برنامه است.

گل پیرا افزود: در زمان آغاز طرح تحول سلامت تعداد بیمارستان‌های مشمول برنامه مقیمی ۹۱ مورد بود، این تعداد به تدریج افزایش یافت. اکنون ۳۲۱ بیمارستان در ۱۳ رشته تخصصی در حال اجرای بسته مقیمی است.
 
او بیان کرد: ارتقای سامانه‌های بیمارستانی و ستادی در قالب HIS امکان نظارت و پایش ساعات موظفی و کشیک و ارزیابی ساعت ویزیت بیماران در تمام ساعات را فراهم می‌آورد.

سرپرست دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، صدور کارنامه مقیمی در عملکرد پزشکان و دانشگاه‌ها را موثر دانست و افزود: ویزیت به موقع بیمار و تعیین تکلیف بیماران اورژانس توسط پزشک مقیم، ثبت رضایت رییس بیمارستان و معاون درمان دانشگاه و مدیریت تخت‌های بیمارستان، شاخص‌های تاثیر گذار در کارنامه عملکردی پزشکان مقیم خواهد بود.

گل پیرا تاکید کرد: دانشگاه‌ها از ترکیب بسته‌های مقیمی، ماندگاری و آنکالی فعال باید بهترین بهره را ببرند و می‌بایست در راستای ارائه خدمات تخصصی بیمارستان‌ها با بهره مندی از هر سه این موارد، امکان ارائه یک پکیچ کامل خدمات تخصصی را فراهم کنند.

او در خصوص لایه بندی خدمات درمانی گفت: این لایه براساس مولفه‌هایی همچون ارائه خدمات توسط چهار رشته تخصصی داخلی، کودکان، جراحی عمومی، زنان و زایمان به همراه رشته تخصصی بیهوشی در واحد بیمارستانی تعریف می‌شود. این خدمات می‌توانند به صورت سرپایی و یا بستری باشند که هم در بخش وابسته به دانشگاه و هم در بخش غیر وابسته به دانشگاه ارائه می‌شوند.

ارائه خدمات سرپایی در بیمارستان‌های محلی

گل پیرا گفت: لایه اول بیمارستان‌های محلی هستند که عمدتاً جمعیت‌های بین ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر را پوشش می‌دهند. در این بیمارستان‌ها خدمات اورژانس اولیه به همراه خدمات تخصصی پایه به صورت سرپایی ارائه می‌شود. لایه دوم جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر و کمتر از ۱۰۰ هزار نفر است حداقل خدمات برای پنج رشته تخصصی پایه را ارائه می‌دهد.

او ادامه داد: لایه سوم جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر داشته و کلیه خدمات تخصصی در تمام رشته‌ها را شامل می‌شود. لایه چهارم شامل مراکز استان‌ها است که تمامی خدمات تخصصی و فوق تخصصی بستری و سرپایی در آن الزاماً ارائه می‌شود. لایه پنجم آخرین لایه بوده که شامل مراکز ارائه کننده خدمات با کیفیت و سطح تخصصی بسیار بالا مانند خدمات پیوند اعضا‌که نیازمند تربیت نیروی تخصصی و فلوشیپ دردوره‌های خاص بوده و یا نیازمند تجهیزات با تکنولوژی فوق پیشرفته است، هستند.

ثبت اطلاعات بالینی پرونده کاغذی و تبدیل به فقره‌های الکترونیک

سرپرست دفتر مدیریت بیمارستانی با اشاره به بازنگری و استاندارد سازی فرم‌ها و فقره‌های ثبت اطلاعات بالینی پرونده کاغذی و تبدیل به فرم‌ها و فقره‌های الکترونیک گفت: این کار با هدف ایجاد وحدت رویه در دانشگاه‌ها و لزوم رعایت فرمت و ساختار استاندارد فرم‌های پرونده پزشکی در امور مختلف از جمله آموزش دانشجویان پزشکی، بازپرداخت بیمه ها، دفاع از حقوق بیمار، پزشک و بیمارستان و نیز حذف نابسامانی و موازی کاری در ابلاغ فرم‌های متعدد از دفاتر مختلف وزارت بهداشت صورت گرفته و دستورالعمل آن از سوی معاونت درمان ابلاغ شده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار