جانشین سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد گفت: در طول ۶ ماهه اخیر بیش از ۸۷ هزار راس دام سبک علیه بیماری آنتروتوکسمی ایمن سازی شدند.

کبودی جانشین سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون ۵ گروه ۲ نفره دامپزشکی ۸۷ هزار و ۹۰۳ راس دام سبک (گوسفند و بز) را علیه بیماری آنتروتوکسمی در این شهرستان ایمن سازی کردند.

او با اشاره به اینکه در طول سال مایه کوبی دام‌ها علیه بیماری آنتروتوکسمی به صورت مستمر انجام می‌شود، افزود: این واکسن جزو واکسن‌های غیر استراتژیک محسوب و مهمترین راه پیشگیری از این بیماری انجام به موقع واکسیناسیون دام‌ها و تغییر تدریجی جیره است.

کبودی اضافه کرد: این بیماری که اغلب در دام‌های سبک اتفاق می‌افتد عامل میکروبی داشته و بیشتر در مراتع غنی و در هنگام تغییر جیره دام بروز می‌کند و بصورت ناگهانی باعث مرگ سریع دام‌های جوان و در حال رشد می‌شود.

جانشین سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد اظهار داشت: دام‌های آبستن بایستی قبل از دو هفته آخر زایمان علیه این بیماری واکسینه شوند تا پادتن (عامل موثر واکسن) بوسیله آغوز به نوزادان منتقل شود.

او تصریح کرد: انجام واکسیناسیون برای پیشگیری از بیماری در ابتدای فصل بهار و پائیز به دامداران توصیه می‌شود.

انتهای پیام / س خ 

ایمن سازی دام سبک علیه بیماری آنتروتوکسمی شهرستان مهاباد 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.