به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،آیتالله اراکی،دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم عزاداری شب هشتم دهه اول محرم در حسینه شهدای قم با ذکر این مطلب که اسلام به مسئله ظلم اجتماعی و فردی به عنوان دو مقوله متفاوت و مرتبط با هم نگریسته است گفت: مسئه ظلم اجتماعی محصول بی مسئولیتی فرد خاطی و بی تفاوتی جامعه نسبت به جرمهای فردی است که به ضرر اجتماع تمام میشود.
او با ذکر این مطلب که در ظلم اجتماعی، همه مردم از نتیجه گناه فردی متضرر میشوند و عمل فرد در جامعه را نمیتوان در حوزه اختیارات شخصی او تلقی کرد گفت: اینکه برخی میگویند خودرو ملک شخصی است و هرکسی میتواند هرکاری در آن انجام دهد، نشانه عمق بیدرکی و بی سوادی او است، زیرا مگر میتوان کاری را در مقابل مردم انجام داد و ان را رفتاری فردی دانست؟
عضو خبرگان رهبری افزود: خیابان جای عمل فردی نیست و هر کاری در یک جمع قطعا نتایج آن را در کل جمع تقسیم و منتشر میکند؛ به همین خاطر است که خداوند ما را نسبت به همه فعالیتهایی که در جامعه صورت میگیرد مسئول داشته، حتی رفتارهای بد مسئولان که باید با واکنش مردم مواجه شود.
او با ذکر این مطلب که ولایت، دارای پیوستگی فرهنگی است و کسانی که ولایت حضرات معصومین (ع) را میپذیرند باید به این پیوست نیز التزام داشته باشند، گفت: در قرآن به مسئله باورداشت و ایمان توجه بسیار عمیق و دقیق و کاربردی شده است، زیرا تفاوت میان ایمانهای مختلف و آثار آن به خوبی بیان شده است.
این استاد حوزه با ذکر این مطلب که خاستگاه ایمان تسلیمی، عشقی است که خداوند در نهاد ایمان قرارداده است، تصریح کرد: این عشق نیز با حبی ایجاد میشود که خداوند را در محبت به پیامبر و اهل بیت (ع) ایشان قرارداده است.
او تصریح کرد: محبت پیامبر و اهل بیت (ع) در آخرت، هویت ما را مشخص میکند، زیرا در صحرای محشر، هر کسی با هرچیزی که به آن محبت عملی داشته باشد، محشور میشود؛ اگر در دنیا اهل بیت (ع) را درک و در مسیر آنها حرکت کنیم، قطعا محبت اهل بیت (ع) هویت ما در آخرت خواهد بود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: در روایات بیان شده است که اگر محبت به پیامبر و اهل بیت (ع) صادقانه باشد، ممکن است که شخص شیعه، با لغزشهایی نیز در دنیا مواجه باشد، ولی در آخر سر به اصل خویش باز میگردد.
او گفت: خداوند در قرآن بیان میدارد که ما هیچ پیامبری را بدون اینکه برای او برنامه رسیدن به جایگاه فرمان روایی است در نظر گرفته باشیم مبعوث نکردیم؛ این مساله به اهمیت جایگاه امام بودن در جامعه اشاره دارد.
عضو خبرگان رهبری با ذکر این مطلب که پیامبر و اهل بیت (ع) میزان دین هستند، بیان کرد: جریان نفاق مهمترین جریانی بود که به جنگ دین آمد؛ حتی کفار هم به اندازه منافقان برای اسلام خطر نیافریدند، زیرا کفار، جبههای مشخص داشتند و نیتها در مقابل آنها قرار گرفت، ولی منافقان، نیتها را نیز دچار شک و تردید کردند.
آیت الله اراکی اظهارکرد: شیطان پس از چند هزار سال عبادت، به دلیل نفاقی که در دل داشت و برای بندگی خود هدف ریاستی داشت و میخواست بهترین بنده خدا باشد و در این تلاش به امر خدا التزام نکرد، دچار لغزش شد و به آفت انسان ابوالبشر و همه آدمیان مبدل شد.
او در ادامه با اشاره به کفر یا نفاق ابلیس گفت: ابلیس هیچگاه کافر نشد بلکه با جنگ با اولین امام، به دنبال نفاق افکنی رفت؛ او با شناخت کاملی از خدا اظهار کرد که انسان را در این راه که میخواهد بهترین بنده باشد، ناکام میگذارد.
عضو خبرگان رهبری با ذکر این مطلب که جنگها و تلاشهای پیامبر در اوایل بعثت برای تحقق ایمان اول یا ایمان تصدیقی بود، اظهارکرد: قرآن کریم در قرآن به کفر پس از ایمان اشاره میکند که در این موضوع، افراد میدانند که حق و باطل کدامند، ولی برای نیتهای نفاق آلود خود با امر خدا به مبارزه میپردازند.
او با بیان این مطلب که دشمنان امام علی (ع) عالمترین افراد نسبت به مقام و جایگاه حضرت بودند، بیان کرد: این افراد بودند که اجازه نقل مقامات حضرت را ندادند و پیوسته به انکار آنها پرداختند؛ دشمنان امام حسین (ع) همگی به جایگاه ایشان واقف بودند و برای همین امر نیز پاداش بیشتری از یزید و عبیدالله طلب میکردند، زیرا میگفتند که ما اشرف مخلوقات خدا را کشتیم.
استاد حوزه علمیه در ادامه با ذکر این مطلب که پس از رسول الله (ص) جامعه را وارونه کردند، گفت: شهادت امام حسین (ع) و اسارت اهل و عیال رسول الله نشان دهنده عمق این وارونگی فرهنگی بود؛ در یکی از کشورهای عربی، با یکی از اساتید در همین رابطه صحبت میکردیم که در نهایت تعجب، متوجه شدم که وی اصلا اطلاعی از ماجرای شهادت امام حسین (ع) ندارد؛ یعنی کاری کرده اند که امروز یک استاد و شخص فرهیخته در یک کشور اسلامی خبری از این جنایت ندارد؛ البته او پس از شنیدن اصل ماجرا به مذهب تشیع گروید.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با ذکر این مطلب حوض کوثر از آن پیامبر (ص) است، تصریح کرد: حوض کوثر از آن پیامبر است، ولی ساقی آن امام علی (ع) است که این مسئله جای تفکر و تعمق دارد؛ همچنین موذن روز قیامت که در واقع سخنگوی دستگاه الهی در محشر است نیز امام علی (ع) است.
انتهای پیام/ش