استاندار فارس گفت: یکی از مشکلات اصلی کشور تمرکز گرایی و تصمیم گیری در سطح ملی است که باید کاهش پیدا کند و اخیرا دولت در این زمینه تلاش‌هایی را انجام داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عنایت الله رحیمی در جلسه مشترک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که با حضور معاون اقتصادی وزارت کشور برگزار شد، اظهارداشت: یکی از مشکلات اصلی کشور تمرکز گرایی و تصمیم گیری در سطح ملی است که باید کاهش پیدا کند و اخیرا دولت در این زمینه تلاش‌هایی را صورت داده است.

او با اشاره به ظرفیت‌های فراوان و سابقه دیرینه این استان در زمینه برنامه ریزی و تهیه طرح‌های آمایش سرزمین و توسعه منطقه‌ای در سازمان برنامه و بودجه و دانشگاه شیراز و گروه‌های تدوین در دستگاه‌های اجرایی، افزود: همه دستگاه‌های اجرایی استان فارس دارای سند راهبردی هستد که فعالیت‌های آنان را مشخص می‌کند و در این سندها، وضعیت موجود، وضعیت مطلوب و راهکار‌های رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب ترسیم شده است.

رحیمی با بیان این که در اسناد دستگاه‌های اجرایی اهداف مشخص شده و زمانبندی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت صورت گرفته است، گفت: طرح‌های کوتاه مدت پروژه‌هایی هستند که بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و طی یکسال آینده باید به بهره برداری برسند که در حوزه عمرانی با توجه به فعالیت دو هزار و ۵۰۰ پروژه در استان فارس، ۳۰ درصد آن‌ها بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

استاندار فارس طرح‌های میان مدت را پروژه‌های در حال اجرا با کمتر از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دانست و ادامه داد: طرح‌های بلند مدت بر مبنای مزیت‌های نسبی و پتانسیل‌های استان در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری، بازرگانی و ... تعریف می‌شوند.

رحیمی با بیان این که استان فارس دارای ظرفیت‌های خوبی است و برنامه ریزی مناسب و هدف گذاری کمی دقیقی برای بهره برداری از این توانمندی‌ها صورت گرفته است، افزود: در زمینه مسائل زیربنایی اولویت بندی صورت گرفته است و بر این اساس موضوع آب به ترتیب در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت و همچنین بحث فاضلاب اعم از خطوط فاضلاب، تصفیه خانه و پساب فاضلاب مورد توجه قرار گرفته است.

نماینده عالی دولت در استان فارس راه سازی را از دیگر اولویت‌های این استان در بخش‌های زیربنایی دانست و افزود: هم اکنون کارگاه‌های راه سازی در چهارگوشه فارس فعال هستند و علیرغم عقب ماندگی تاریخی این استان در حوزه راه سازی، تلاش می‌کنیم این فاصله را کاهش دهیم.

او با بیان این که آزاد راه شیراز-اصفهان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی است، ادامه داد: بزرگ راه‌ها و راه‌های اصلی زیادی در شهرستان‌های مختلف استان فارس در حال اجراست.

استاندار فارس با اشاره به این که توسعه و تجهیز سالن‌های فرودگاه‌های این استان دارای آثار مهمی در تقویت اقتصاد مقاومتی و توسعه گردشگری است، اظهارداشت: دولت برنامه‌های خوبی را برای ساخت و توسعه سالن‌های داخلی و خارجی فرودگاه شیراز تدوین و اجرا کرده است.

رحیمی با تاکید بر این که در زمینه انرژی فعالیت‌های خوبی در سطح استان فارس صورت گرفته است، افزود: در زمینه انرژی‌های نوین استان فارس جزء استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود.

نماینده عالی دولت در استان فارس ادامه داد: در زمینه ورزش، هنر و بهداشت و درمان اقدامات قابل توجهی در سطح استان صورت گرفته و به اقتصاد این بخش‌های توجه ویژه‌ای شده است.

او با اشاره به اجرای طرح‌های ابتکاری مانند هر بنگاه اقتصادی یک اشتغال که در کاهش نرخ بیکاری نیز موثر واقع شد و همچنین هر فرماندار ۲۰۰ اشتغال در سال ۹۸ که با ارائه کد بیمه افراد، ارزیابی خواهد شد، افزود: راه اندازی ستاد رفع موانع تولید، ستاد گلخانه‌ها و صدور مجوز‌های بدون نام از جمله فعالیت‌های استان فارس برای رونق تولید و شکوفایی اقتصاد بوده است.

استاندار فارس واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی و تعاونی، استفاده از ماده ۱۸ و ۱۹ قانون بودجه، پرداخت وام به پیمانکاران دستگاه‌های اجرایی، استفاده از منابع شرکت‌های دولتی و غیردولتی برای غلبه بر کسری اعتبارات را از جمله برنامه‌های این استان در حوزه اقتصادی دانست و گفت: تلاش کرده ایم از ظرفیت نهاد‌ها و بنیاد‌هایی مانند بنیاد مشتضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد علوی، بنیاد غدیر، شستا و ... در زمینه توانمندسازی و همچنین ایجاد اشتغال در استان فارس استفاده کنیم.

رحیمی بهره گیری از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور به ویژه کشور‌های حوزه خلیج فارس، استفاده از صنوق توسعه ملی و ظرفیت تامین مالی خارجی در قالب فاینانس را از دیگر برنامه‌های مدیریت ارشد استان فارس در حوزه اقتصادی برشمرد و گفت: در همین راستا از تهاتر و تسویه اوراق مشارکت برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی را در دستورکار قرار داده ایم.

نماینده عالی دولت در استان فارس استفاده از ظرفیت خیرین در حوزه‌های مسکن سازی، مدرسه سازی، بهداشت و درمان، آب، شهرسازی و نخبگان را از دیگر اقدامات این استان برشمرد و گفت: تلاش کرده ایم از ظرفیت اعتبارات وزارتخانه‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های بیمه، تعاونی‌های و ان جی او‌هایی مانند انجمن انبوه سازان در راستای توسعه اقتصادی استان فارس بهره برداری کنیم.

در این جلسه گزارشی از بازدید‌های معاون اقتصادی وزارت کشور از طرح‌های اقتصادی و عمرانی استان فارس ارائه و پیشنهاداتی به منظور تسریع در اجرای این طرح‌ها مطرح و به تصویب رسید.
انتهای پیام/م

جلسه مشترک ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار