مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ۱۰ میلیون تن کالا در بنادر کشور انبار شده که در صورت عدم ترخیص آنها، مشمول تعرفههای تساعدی و افزایشی میشوند.
محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفتوگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه حدود ۱۰ میلیون تن محموله، و کالا در بنادر کشور وجود دارد، گفت: از این میزان حدود ۴ میلیون تن کالاهای اساسی مهم در بنادر کشور انبار شده است.
او با اشاره به اینکه حدود ۳ میلیون تن کالاها و محموله در بنادر امام خمینی انبار شده است افزود: به صاحبان کالا و تا به امروز چندین بار اعلام تأکید کردهایم که هرچه سریعتر نسبت به ترخیص کالایی که مراحل تشریفات و گمرک آنها به اتمام رسیده اقدام و کالا خود را از کشتیها تخلیه و بارگیری کنند.
معاون وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: همچنان در چند ماه اخیر کالا و محمولات مهمی در انبارها نگهداری میشود که در صورت عدم ترخیص آنها مشمول تعرفههای تصاعدی و افزایشی میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: تعرفههای انبارداری که صاحبان کالا اقدام به تخلیه و بارگیری آنها نکرده باشند، به مرور زمان افزایش مییابد.
راستاد تأکید کرد: به صاحبان کالا ۵ روز مهلت داده شده که در صورت عدم ترخیص مشمول تعرفههای انبارداری میشود. جدول تعرفههای انبارداری طبق زمانبندیهای مشمول ایجاد شده و کالاهایی که فرآیند ترخیص آنها طی شده و ترخیص داده نشوند، مشمول این تعرفهها میشوند.
بیشتر بخوانید:مرجع قضایی در حال رسیدگی به وضعیت کشتی انگلیسی توقیف شده است
معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه یکی از ابزارهایی که در این زمینه درخواست کردهایم و به زودی اعمال خواهیم کرد، مکانیزم تنبیهی از نظر هزینه انبارداری است گفت: اگر کالایی فرآیند قانونیاش را برای ترخیص طی کرده باشد و کماکان آن را در انبارهای بنادر مختلف نگهداری کند، قطعاً مشمول هزینههای انبارداری تصاعدی و تنبیهی میشود تا شاهد نگهداری این کالاها در بنادر نباشیم.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: البته اگر کالایی بنا به یکسری مسائل و مشکلاتی که خارج از اراده تاجر و وارد کننده آن کالاست، در بنادر بماند این هزینههای تصاعدی و مکانیزمهای تنبیهی مشمول آن نخواهد شد و چنین مکانیزمی تنها کاری است که ما میتوانیم انجام دهیم.
راستاد اعلام کرد: در زمینه ترخیص کالا بالاترین نرم را داریم، اما برای تسریع ترخیص و خروج کالا از انبارهای بنادر تنها مکانیزمی که سازمان بنادر در حوزه وظیفه خودش میداند، هزینههای انبارداری و بالا بردن آن در راستای جلوگیری از سودجوییهای احتمالی است البته دستگاههای دیگر نیز وظیفهای در این زمینه دارند، اما این مکانیزم میتواند عاملی باشد که صاحبان کالا هرچه سریعتر محصولاتشان را از بنادر خارج کنند.
انتهای پیام/