به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی حسن زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه قرارداد ایجاد بزرگترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی کشور طی چند روزه آینده در بندر شهید رجایی با بخش خصوصی منعقد میشود، اظهار کرد: ظرفیت نهایی این ترمینال ۵۰ میلیون تن است و در سه فاز اجرا میشود که مجموع این سه فاز معادل ۱۸۰ هکتار خواهد بود و اراضی هر فاز ۶۰ هکتار و مقدمات انعقاد قرارداد در بندر در حال انجام است.
وی افزود: این ترمینال به عنوان بزرگترین ترمینال مواد معدنی در خلیج فارس و دریای عمان خواهد بود و با توجه به ظرفیت بی نظیر معدنی کشور، تحول در صنعت معدن ایران رخ خواهد داد.
بیشتر بخوانید: تشریح سند چشم انداز ۲۰ساله سازمان بنادر/ توسعه پایدار و متوازن مناطق ساحلی با مدیریت یکپارچه
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بسیاری از معادن کشور به صورت مستقیم و از طریق ریل به این ترمینال متصل خواهند شد، گفت: هم در حوزه صادرات و هم در حوزه واردات میتوان از ظرفیتهای این ترمینال استفاده کرد و امیدوار هستیم فعالان صنعت و معدن کشور بتوانند از مزیت منطقه ویژه اقتصادی شهیدرجایی استفاده کنند.
حسن زاده افزود: علاوه بر این فعالان اقتصادی میتوانند با استقرار صنایع به منظور تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر و تولید محصول نهایی استفاده کنند یا از مزیت این منطقه برای ایجاد کارخانه و تبدیل مواد اولیه معدنی به فراوردههای بینابینی استفاده کرده و محصول نهایی را صادر کنند.
وی با بیان اینکه ترمینال مواد مکانیزه معدنی در بندر شهیدرجایی دارای سه کارکرد خواهد بود، گفت: کارکرد اول این ترمینال صادرات مواد معدنی کشور است تا بتوانیم از امکانات بندر استفاده کنیم و با استانداردهای های خیلی بالاتر کشتیها را بارگیری کرده و قیمت تمام شده کالاهای و مواد معدنی صادراتی کشور را کاهش و قدرت رقابتی صادر کنندگان در بازار هدف را ارتقا دهیم.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه مورد دیگر در بندر شهیدرجایی، شهر لجستیک است که بر اساس آن اراضی ۲۴۰۰ هکتاری به بندر شهیدرجایی ملحق و قرار است صنایع در آن مستقر شوند، اظهار کرد: بخش از مواد معدنی میتواند در صنایعی که در این اراضی جانمایی میشود مدنظر قرار گرفته و مواد معدنی مربوطه از ارزش افزوده بالاتری برخوردار و در نهایت هم از طریق همین ترمینال صادرات انجام میشود.
حسن زاده ادامه داد: در مورد سومین کارکرد این ترمینال باید خاطرنشان کرد که میتوان مواد با ارزش افزوده بالاتر را ازدیگر کشورها وارد کرده و در کارخانجات به محصول نهایی تبدیل و از این محصول یا در داخل کشور استفاده یا مجدداً از بندرشهیدرجایی به خارج از کشور صادر کرد.
انتهای پیام/