به گزارش خبرنگار
حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان شرکت هواپیماسازی ایرباس اعلام کرده اند به بررسی آزمایشی حسگرهای نصب شده در هواپیماهای خود پرداخته اند تا رفتارها و عادتهای مسافران حتی دفعههای استفاده آنها از سرویس بهداشتی را شناسایی کنند.
مقامهای ایرباس دست آوردن شناخت درباره رفتار مسافران، جلوگیری از ترافیک برای استفاده از سرویس بهداشتی و افزایش میزان رضایت مسافران را علت این تحقیق اعلام کرده اند.
در این آزمایش، هواپیما دارای حسگرهایی در سراسر کابین مسافران از جمله درب سرویس بهداشتی، سطلهای زباله و برروی صندلی مسافران است.
افزون بر میزان دفعههای استفاده از سرویس بهداشتی، این طرح به کارشناسان ایرباس امکان میدهد تا به بررسی عادتهای مسافران مانند نوع سفارش خوراک و مواد آشامیدنی در طول سفر بپردازند. این حسگرها برروی یکی از هواپیماهای مدل A۳۵۰-۹۰۰ از ماه آگوست سال میلادی جاری نصب شدهاست و تا پایان سال دریافت داده از آن ادامه خواهد یافت.
بیشتر بخوانید:
جهان چگونه میزبان انسانها خواهد بود؟
ایرباس از جمله دیگر هدفهای اجرای این طرح را صرفه جویی در هزینههای شرکتهای هواپیمایی و افزایش رضایتمندی مشتریان نامیده است.
بررسی عادتهای رفتاری مسافران، به طراحان و سازندگان صندلی مسافران اجازه میدهد تا به طراحی نمونه صندلیهای راحتتر برای سلامت مسافران در آینده بپردازند و هزینه تعمیرات و ساخت کاهش یابد و به این ترتیب پروازی ایمن و شاد برای مسافران ایجاد کنند.
دادهها به وسیله حسگرهای WiFi از کابین مسافران جمع آوری میشود و پس از فرود هواپیما دراختیار تیم محققان قرار میگیرد.
ایرباس همچنین در نظر دارد دوربینهایی کوچک درفضای کابین مسافران قرار دهد تا میزان بازدید مسافران از سرویس بهداشتی را رصد کند و به این ترتیب به مسافران دربازه زمان تقریبی مورد نیاز برای انتظار یا استفاده از کدام سرویس بهداشتی راهنمایی شود.
کارشناسان ایرباس اعلام کرده اند جمع آوری دادهها تا تکمیل اطلاعات بازه زمانی طولانی نیاز خواهد داشت، اما در سالهای آینده مسافران سفرهای هوایی میتوانند مسافرتی متفاوت با مسافرتهای کنونی را تجربه کنند.
منبع: cnbc
انتهای پیام/
مطالعه برروی عادتهای مسافران در هواپیماهای ایرباس