کارشناسان فصل پائیز و آغاز به کار مدارس را به عنوان سنگ محک جدی طرح کنترل آلودگی هوا برای کاهش ترافیک و آلودگی هوای پایتخت میدانند.
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، هر چه به روزهای شروع سال تحصیلی جدید نزدیک میشویم موضوع کنترل و مدیریت ترافیک مهر نیز جدیتر میشود به گونهای که شهروندان باید زمان خروج از منزل خود را به گونه ای تنظیم کنند که در ساعت مقرر در وحل کسب و کار و تحصیل خود حاضر شوند.
اجرای طرح حلقه دوم ترافیک (زوج و فرد سابق) با سهمیه ۲۰ روزه تردد رایگان، محدودیت تردد وسایل نقلیه سنگین، افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی تنها بخشی از برنامههای مدیریت شهری برای مدیریت و کنترل ترافیک و آلودگی هوای پایتخت است.
مدیریت شهری زمانی طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) را اجرا کرد که شروع آن ابتدای تیر ماه (فصل تابستان) بود و تعطیلی مدارس زمان مناسبی بود تا مدیریت شهری کاهش ترافیک و آلودگی هوای پایتخت را از موفقیتهای اجرای این طرح بداند و رضایت بیش از ۶۰ درصدی شهروندان را از اجرای این طرح بیان کند.
حال این نظرسنجی و رضایتمندی شهروندان به چه شکل و از چه افرادی انجام شده است خود همواره جای سوال بود، به طوری که محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران همواره در مقابل چگونگی انجام این نظرسنجی و به دست آوردن رضایت ۶۰ درصد شهروندان علامت سوال گذاشته است.
محسن پور سید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران اجرای طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) را موجب اجرای عدالت اجتماعی در استفاده شهروندان از روزهای هفته اعلام کرد و برای این استدلال گفت: "پیش از اجرای طرح کنترل آلودگی هوا هر خانواده با داشتن حداقل دو دستگاه خودرو با پلاکهای متفاوت می توانست در تمام طول هفته در محدوده زوج و فرد تردد کند و در مقابل آن اگر خانوادهای پلاک خودروی آنها زوج بود سه روز هفته و خانوادهای که خودروی آنها پلاک فرد بود تنها دو روز در هفته میتوانستند در محدوده زوج و فرد تردد کنند که با لغو طرح زوج و فرد این و تبعیض نیز از بین رفت."
معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران اجرای طرح کنترل آلودگی هوا را حاصل بررسی تجربه ۱۳ کشور پیشرفته دنیا در حوزه حمل و نقل میداند.
حال که به روزهای پایانی تابستان نزدیک میشویم فصل پاییز و شروع مدارس را میتوان به عنوان سنگ محک جدی موفق بودن یا نبودن طرح کنترل آلودگی هوا دانست و منتظر ماند و دید آیا رضایتمندی ۶۰ درصدی شهروندان از اجرای طرح کنترل آلودگی هوا همچنان در فصل پاییز و شروع مدارس باقی میماند یا خیر.
به طور حتم میزان ترافیک شروع مدارس قابل مقایسه با تابستان نیست، ولی باید به این نکته توجه داشت که میزان موفقیت اجرای طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) در پاییز 98 را باید نسبت به پاییز سال ۹۷ مقایسه کرد.
محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران با بیان این مطلب که اجرای طرح کنترل آلودگی هوا میزان تردد خودرو را محدودتر میکند گفت: "البته نباید فراموش کرد که شهروندان به مروز زمان راه دور زدن اجرای طرح آلودگی هوا را فرا میگیرند و ممکن است این طرح پاسخگوی حتمی نیاز پایتخت برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا نباشد."
سردار حسین رحیمی رئیس پلیس تهران بزرگ در گفتوگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: آمارها و بررسیها نشان میدهد حجم ترافیک در معابر مجاور طرح کنترل آلودگی هوا بیشتر شده است و با توجه به تغییر فصل و کوتاه شدن طول روز پیشنهادی را به شهرداری تهران مبنی بر کاهش تردد در معابر پایتخت در فصل پاییز ارائه شده است.
مهدی جمالی نژاد رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور در گفتوگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تمهیدات مدیریت شهری برای شروع مدارس گفت: به طور حتم ترافیک شروع مدارس را نخواهیم داشت و مدیریت شهری با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوس) و اجرای طرح کنترل آلودگی هوا با سهمیه تردد ۲۰ روزه میتواند ترافیک مهر ماه را کنترل کند.
باید منتظر ماند و دید حاصل تجربه 13 کشور جهان در حوزه حمل نقل میتواند گره ترافیکی پایتخت را با شروع مدارس را باز کند یا خیر.
انتهای پیام/