به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اصغر فانی، وزیر سابق آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره ساختار کلی نظام آموزش و پرورش با اشاره به اجرای سند تحول بنیادین و زیر نظامهای آن اظهار کرد: زیر نظامهای آموزش و پرورش باید هماهنگ با هم پیش بروند در غیر این صورت آموزش و پرورش با مشکل مواجه میشود.
وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم مهمترین عامل در نظام تربیت شناخته میشود، گفت: ممکن است مشکلات مالی در آموزش و پرورش وجود داشته باشد، کلاس درس کوچک باشد یا کتاب دیر به مدارس برسد، اما این مشکلات تا زمانی که معلم وجود داشته باشد قابل حل است.
او به ویژگیهای اصلی معلمان اشاره کرد و گفت: دو ویژگی انگیزه و توانمندی برای پاسخ به نیاز دانش آموز برای معلمان ضرورت دارد، اما امروزه متأسفانه معلمان مرد با مشکل انگیزه مواجه هستند چراکه برخی مطالبات آنها هنوز پرداخت نشده است.
فانی ادامه داد: بعد از انقلاب هر ساله شاهد کمبود ۲۵ تا ۳۰ درصدی بودجه هستیم که دولت بخشی از آن را برطرف میکند و باقی مانده به سالهای بعد موکول میشود.
وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان گفت: قرار است فاز جدید رتبه بندی در هفتههای اول مهر اجرا شود که میتواند تا حدی به حل مشکلات آموزش و پرورش هم کمک کند، اما مشکلات معیشتی ریشهای دیرینه دارد؛ مشکل دیروز و امروز نیست. آموزش و پرورش هر چه نیروی انسانی بیشتری جذب کند با مشکلات بودجهای مواجه میشود.
او با اشاره به اینکه اکنون ۱۰ درصد بودجه دولت به آموزش و پرورش اختصاص پیدا میکند، گفت: اگر این سهم به ۱۵ درصد افزایش یابد با چابک سازی و کاهش نیروی انسانی میتوانیم شرایط را بهبود ببخشیم.
فانی به موضوع مدرسه محوری و تفویض اختیار هم اشاره کرد و گفت: در این زمینه توانمندی افراد و نگرشها موضوع اصلی است تا بتوانیم این مهم را محقق کنیم اکنون در استرالیا هر مدرسهای برنامه درسی را تدوین میکند که البته این موضوع در کشور ما به دلیل ساختار آن میسر نیست، اما میتوان تعداد بخشنامههای ابلاغی را کاهش داد.
انتهای پیام/