درخت هزار ساله کوف درفک، در فهرست آثار طبیعی ملی ایران

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: درخت هزار ساله کوف (نم دار) درفک در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت.

درخت هزار ساله کوف درفک، در فهرست آثار طبیعی ملی ایرانبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، شهرود امیر انتخابی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: درخت کوف (نم دار) کهنسال درفک با تائید هیات داوران شورای ثبت آثار طبیعی به عنوان یک میراث ارزشمند در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت.

او با بیان اینکه، پرونده ثبتی درخت نم دار کهنسال درفک (کوف دار) در همایش شورای ثبت ملی آثار طبیعی در تاریخ ۵ و ۶ شهریور ماه در بندر انزلی ارائه و در فهرست آثار طبیعی ملی ایران ثبت شد، افزود: درخت هزار ساله کوف (نم دار) که مردم محلی آن را کوفِ دار می‌نامند در مسیر جاده قله درفک و در روستای سیاه دشتِبِن قرار دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: قطر تنه این درخت حدود ۴ متر است و سن آن به صورت تقریبی چیزی حدود هزار سال به نظر می‌رسدو نمدار کهنسال درفک به تنهایی در مسیر بام گیلان قرار گرفته و یادگار جنگل‌های انبوه این منطقه در گذشته‌ای نه چندان دور است و ارتفاع این درخت حدود ۲۰ متر است.

شهرود امیر انتخابی افزود: از دلایل اصلی ثبت این اثروجود زیبایی طبیعی درفک، مناظر چشم نواز که ترکیبی از طبیعت و زندگی روستایی مردمان منطقه است، غار‌های باستانی و طبیعی دربند رشی، غار یخی و اسپهبدان است.

او گفت: با ثبت جنگل‌های هیرکانی و سایت سیاهرود رودبار به عنوان یکی از سایت‌های دوازده گانه هیرکان، این منطقه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به این نکته که لوح ثبتی این اثر از سوی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ارسال خواهد شد، گفت: با ثبت این اثر روند حفاظت و معرفی هر چه بیشتر آن تسریع خواهد شدو جدا از ارزشمندی‌های طبیعی گونه نم دار، عمر بالای این درخت نشان دهنده ارزش ژنتیکی، مقاومت بالای درخت است که در صورت مطالعه موردی و بررسی‌های ژنتیکی و اکولوژیکی آن می‌توان به نتایج ارزشمندی دست یافت.

شهرود امیر انتخابی در ادامه تصریح کرد: افزایش اطلاع رسانی و آگاهی عمومی نسبت به درختان کهنسال، حصار کشی در اطراف درخت، نصب تابلو از جمله عوامل موثر در حفاظت از این اثر طبیعی ارزشمند است.

 

انتهای پیام / ق 

 

ثبت جنگل‌های هیرکانی و سایت سیاهرود رودبار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.