به گزارش
حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بیانیه کانون تربیت اسلامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۹۸-۹۹ به شرح زیر است:
لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ (آیه ۱۶۴ آل عمران)
مهرماه زنگ مدرسه، مهر و محبت میان معلم و دانش آموز، دانش آموز و کلاس و درس، فرا میرسد و بهار جامعه به واسطه شکوفههای مدرسه آغاز میگردد. تا سال تحصیلی ۱۳۹۸-۹۹ اولین سال گام دوم انقلاب اسلامی برای تربیت نیروی انسانی مستعد و کارآمد شروع شود و با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی غیرقابل مقایسه با ثروتهای مادی و با نگاه انقلابی، روحیه انقلابی و عمل جهادی و بینش ایرانی اسلامی راهبری و هدایت شود و با حاکمیت اخلاص، ایثار، توکل، علم، ایمان و احسان بر کلیه روابط مدیر، معلم، دانش آموز، خانواده در مدرسه اسلامی گامهایی برای تحقق مرتبهای از حیات طیبه برداشته شود. بر این اساس کانون تربیت اسلامی د آستانهی سال تحصیلی جدید نکاتی را یادآور میشود.
۱- آموزش و پرورش برای زمینه سازیهای فرهنگی، تحقق بیانیه گام دوم و پرورش دانش آموزان از دوره پیش دبستانی تا متوسطه دوم، به توصیههای بخش علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، استقلال و آزادی و عزت ملی و سبک زندگی بیانیه گام دوم شانههای خود را زیربار مسئولیت دهد و لازم است این اقدام با رویکرد تلفیقی و مستقل، در همه دروس بویژه دروس علوم انسانی و برنامه ویژه مدارس (طرح بوم)، توصیف و تبیین بیانیه گام دوم، مبادرت ورزد و از هرگونه فعالیت تصنعی و نمایشی که مخالف با اهداف بیانیه است پرهیز شود.
۲- مطالبات رهبر معظم انقلاب از دولت بویژه سیاستهای کلی نظام آموزش و پرورش (۱۰/۲/۱۳۹۲) و سند تحول بنیادین قاطعانه پیگیری شود و تقویت منزلت اجتماعی و ترسیم جایگاه مقدس معلمان به عنوان شغل انبیاء، با استفاده از همه ظرفیتها بویژه زبان هنر، تربیت دانش آموزانی پیشرو، عدالتخواه، پایبند به ارزشهای متعالی، متدین، بلند نظر تعیین کنندهی نقش خود در کاروان عظیم پیشرفت در جامعه مبتنی برالگوهای اسلامی معاصر مانند شهیدان چمران و آوینی، نهادینه کردن هویت ملی در فرصت ۱۲ سال تحصیلی، تعلیم بر اساس علم نافع و علمی که دانش آموز بتواند در زندگی فردی و اجتماعی خود از آن استفاده کند، سرلوحه برنامه ریزیها قرارگیرد. (بیانات رهبری در دیدار با فرهنگیان ۱۹/۲/۹۷)
۳- عملکرد حکومت اعم از قوه مجریه، مقننه و قضائیه در معنادار کردن یادگیری دانش آموزان تاثیرگذار است و آموزش ارزشهایی مانند عدالتخواهی، ظلم ستیزی، اعتماد به نفس، ساده زیستی مسئولان، با اشرافی گری برخی حاکمان و رانت خواری بعضی صاحبان قدرت و تکیه بر بیگانگان، آموزش را بی فایده و پوچ میکند همانطوری که اقتدار نظامی علمی کشور، هویت ملی دانش آموزان را مستحکم میکند.
۴- تبعیض میان نظام پرداختی آموزش عالی و آموزش و پرورش، موجب درد و رنج فرهنگیان است و از سوی دیگر فرآیند رشد و تعالی نیروی انسانی در آموزش و پرورش، را با همه تفاوتها و شایستگیهای معلمان و ظرفیتهای آنان در توسعه شایستگیهای تخصصی- تربیتی متوقف نموده است لذا لازم است نظام خاص پرداختی فرهنگیان مطابق بند ۳-۷ و سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش تدوین و در بودجه سال ۹۹ به تصویب برسد.
۵- تکیه بر تعلیم و تربیت اسلامی همراه با روحیه انقلابی شرط انتخاب مدیران خرد و کلان در آموزش و پرورش است و سپردن مسئولیت به علاقهمندان و سرسپردگان سند خفت بار ۲۰۳۰، خیانت به فرهنگ این کشور و آرمانهای انقلابی است و فرهنگیان انقلابی براساس با بیعت با امام این امت حضرت آیه ا... خامنهای (مدظله العالی) با رویکرد آتش به اختیار در مقابل هرگونه نفوذ فرهنگی غرب و استکبار اقدام مناسب انجام خواهند داد.
۶- تامین حد نصاب کمی و کیفی آموزشی تربیتی (عدالت آموزشی) از حقوق دانش آموزان و خانوادهها بر دولت است تا استعداد هیچ دانش آموزی به دلیل فقر و فقد معلم در حد تراز و کلاس و مدرسهی استاندارد هدر نرود بلکه با آموزش مستمر و هدفمند و کارآمد معلمان، غنی سازی کلاس و مدرسه از مواد و رسانههای آموزشی، تدارک موقعیتهای متنوع یادگیری، نشاط بدنی و روحی و علمی را در یک سال تحصیلی فراهم نماید تا شاهد ارتقای رتبه علمی دانش آموزان ایرانی در ارزشیابیهای جهانی باشیم و وضعیت اسفبار فعلی تغییر یابد.
۷- مدرسه زندگی و زندگی مدرسهای با توسعه و ارتقای پرورشی در عرصه ورزشی، هنری، بهداشتی، اردوهای علمی تفریحی زیارتی، راهیان نور، کارآفرینی، تعامل مدرسه با جامعه پیرامونی، به عنوان محور پیشرفت و گسترش تشکلهای دانش آموزی بویژه بسیج برای تقویت روحیه حماسی و بزرگداشت فعالیتهای ایرانی اسلامی انقلابی تحقق خواهدیافت. امید است با چرخش از مدیریت تک بعدی یعنی آموزش همراه با شبکه تجاری موسسات کمک آموزشی، مدرسه به نهادی فرهنگی اجتماعی با رویکرد متوازن به ساحتهای ششگانه تربیتی تحول یابد و شاهد پرجمداری آموزش و پرورش در حرکت گام دوم انقلاب اسلامی باشیم.
انتهای پیام/