به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، رضا بردبار سرپرست شهرداری خرمآباد گفت: "پل اناری" که امسال بر اثر سیل تخریب شد با توجه به میزان اعتبار اندک برای بازسازی این سازه تا پایان امسال ساخته نخواهد شد.
بردبار در جلسه شورای معاونان افزود: تاکنون مشکل سه پل مازیار، اناری و کمالوند برطرف نشده و اعتباری که برای هر یک از این سه پل به میزان پنج میلیارد تومان جذب شده حتی برای ساخت و ترمیم پلهها کفایت نمیکند.
او تصریح کرد: بنابراین کار بازسازی و تعمیر اساسی این پلها تا پایان سال اجرا نخواهد شد، اما برای مدیریت آنها باید برنامه هدایت آبهای سطحی و رمپها را انجام دهیم.
سرپرست شهرداری خرم آباد ادامه داد: ۸۲ میلیارد تومان در محل اعتبارات ستاد حوادث شهرداری وجود دارد که ۴۱ درصد آن جذب شده و باید صرف ترمیم یا افزایش دیوارههای ساحلی به طول حدود ۲۰کیلومتر شود.
گفتنی است سیل فروردین ماه امسال پل اناری خرمآباد را به طور کامل تخریب کرد و امروز با گذشت حدود ۶ ماه، محل این پل به دلیل شرایط نامناسب ایمنی و بهداشتی به تهدیدی برای ساکنان به ویژه کودکان تبدیل شده است.
پل اناری خرم آباد دهه ۴۰ طی مراسمی با حضور ابوالقاسم اناری بانی پل افتتاح شد تا مردم شرق خرمآباد هرچند در آن زمان جمعیتی نداشتند، اما سالهای بعد این مسیر را به عنوان یک محور ترافیکی مهم برای میانبرها و کاهش ترددهای خود انتخاب کنند.
پل اناری با قدمت بیش از ۵۰ سال فروردین ماه امسال به دلیل حجم بسیار و شدت سیلاب دوام نیاورد و تخریب شد، اتفاقی که خوشبختانه حادثه جانی نداشت، اما حدود ۶ ماه پس ازآن مصائب پساسیلش مردم را ناراضی کرده است و دور از انتظار نیست با ادامه روند فعلی که به نظر میرسد این پل رها شده، اتفاق ناخوشایندی به دلیل عدم ایمن سازی در منطقه رخ دهد.
اهمیت این پل در حوزه تردد خودرو و عبور و مرور مردم محلی بسیار استراتژیک و مهم بود چراکه مردم چند محله پرتراکم اسدآبادی، کرگانه و شمشیرآباد از آن استفاده میکردند و به عنوان یک پل میانبر بسیار پرکاربرد، دسترسیهای مختلفی به مرکز شهر، خیابان ناصرخسرو، ۶۰ متری و بازار ایجاد میکرد.
امروز که اثری از پل نمانده و تاکنون هم خبری از بازسازی نشده، نبود این سازه موجب ازدحام ترافیک در خیابانهای اطراف شده و علاوه بر آن مردم محلی از معضلات پس ازتخریب گلایه دارند.
خیابان یک طرفه منتهی به پل تقریبا شیب بالایی دارد در حالیکه مسائل ایمنی به هیچ وجه رعایت نشده و در انتهای خیابان و کاملا همجوار با لبههای ترک خورده خیابان که پل از انها جدا شده، تنها دو بلوک سیمانی قرار داده اند و البته خیابان مقابل هم که امروز ارتباطش با این طرف قطع شده حال و روز بهتری ندارد و نیوجرسیهای بلوکی، در انتهای ان به صورت غیراستاندارد چیده شده اند.
میان و اطراف این نیوجرسیها فاصله است به نحوی که کودکان و حتی افراد بزرگسال به راحتی از آنها عبور میکنند که با توجه به شیب دار بودن خیابان، چنانچه پایی بلغزد و حواسی پرت شود، سرانجام، سقوط است.
مردم محل از شرایط کنونی گلایهمند هستند، علاوه بر اینکه تردد آنها بسیار مشکل و طولانی شده امنیت جانی فرزندانشان در خطر است، محلههای پرجمعیتی که فرزندان بسیاری دارند و اغلب در کوچه و خیابان بازی میکنند.
بجز عدم ایمن سازی اصولی، اگر آتش سوزی رخ دهد و یا کسی نیاز به اورژانس داشته باشد دسترسی به محل، از طرف دیگر پل سخت میشود و زمان رسیدن کمک افزایش مییابد و از طرفی روشنایی خیابانها وضعیت جالبی ندارد و شب هنگام خطر سقوط به دره بیش از ۱۰ متر چند برابر میشود.
لوله گاز که از تاسیسات زیرپل بوده کاملا بیرون و خطر آفرین است، فاضلاب از چندین نقطه به دیوارههای برجا مانده از پل نفوذ کرده و در حال پیش روی، و امروز آنچه مقابل چشم مردم منطقه خودنمایی میکند درهای مملو از آوار آشغال و زباله، با بوی بسیار متعفن و آزاردهنده است.
چند روز دیگر هم مدرسهها آغاز میشوند و بچهها باید از دیواره باریک بر جای مانده کنار پل که چندان هم ایمن نیست عبور کنند، پیاده روهای نیمه جانی که بستر زیرین آنها چندان دوامی ندارد و شاید با یک آب شستگی نشست کند.
اهالی این منطقه که هم اکنون به داشتن یک پل فلزی قانع هستند میگویند یک بار بنرنویسی کرده و درب استانداری خواستار رسیدگی به وضعیتشان شده اند، اما ظاهرا جوابی دریافت نکرده اند، مردمی که از نظر مالی توان چندانی ندارند، اما میگویند اگر برای رفت و آمد فرزندانشان پل ساخته و محیط ایمن نشود، خودشان گرگر درست میکنند.
سیل فروردین ماه امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان به زیرساختهای لرستان خسارت زد که سهم خرم آباد از این رقم ۸۰۰ میلیارد تومان است.
انتهای پیام/ر