چمران گفت: توقف احداث خیابان زمانی قابل قبول است که به موازات آن ناوگان حمل و نقل عمومی نیز گسترش یابد.

مهدی چمران رئیس اسبق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهارنظر شهردار تهران مبنی بر متوقف کردن احداث خیابان و تعریض معابر سواره در پایتخت به دلیل دعوت مردم به استفاده بیشتر از خودرو گفت: این موضوع بحثی گسترده است که امروز در بیشتر کشور‌های جهان مطرح است و من نیز آن را قبول دارم، زیرا مدیریت شهری نباید به فکر گسترش و تعریض خیابان‌های قدیمی و احداث معابر جدید باشد.

او افزود: این تئوری اثبات شده است که هر چه میزان ساخت و ساز معابر افزایش پیدا کند، تمایل برای استفاده از خودرو‌های شخصی برای شهروندان نیز افزایش پیدا می‌کند.

رئیس اسبق شورای شهر تهران با اشاره به ساخت و ساز‌های منطقه ۲۲ گفت: زمانی که موضوع توسعه منطقه ۲۲ تهران مطرح بود، پیش از آن که معارضانی وجود داشته باشد ما در مدیریت شهری تا آنجا که می‌توانستیم خیابان و بزرگراه احداث کردیم، اما امروزه این اقدام در دیگر معابر پایتخت کار دشواری است و امروز اگر به منطقه غرب تهران نگاه کنید، میزان دسترسی به بزرگراه‌ها بیشتر از شمال، جنوب و شرق تهران است.


بیشتر بخوانید: سیاست سلبی برای استفاده شهروندان از خودرو نداریم/ تبدیل خیابان‌های مناطق ۲۲ گانه پایتخت به خیابان کامل 


او با تأکید بر اینکه شهر‌ها به حداقل‌های حمل و نقلی نیاز دارند، بیان کرد: در کنار این موضوع که احداث خیابان موجب افزایش ترافیک می‌شود، باید به این نکته نیز توجه کنیم که پایتخت به حداقل‌های ترافیکی نیاز دارد.

رئیس اسبق شورای شهر تهران با اشاره به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوس) تصریح کرد: ما جلوگیری از خیابان سازی را زمانی قبول داریم که به موازات آن بحث توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را پیش ببریم، اما باید اعلام کنم متأسفانه امروز خیابان‌های پایتخت برای تسهیل تردد اتومبیل‌ها باید سه برابر شود.

چمران افزود: مردم زمانی تمایل به استفاده از حمل و نقل عمومی دارند که در فاصله ۱۰۰ متری محل سکونت و یا کار خود به ایستگاه مترو یا اتوبوس دسترسی داشته باشند و ظرفیت این ناوگان نیز به گونه‌ای باشد که شهروندان بتوانند به دور از ازدحام جمعیت از آن استفاده کنند و اگر نتوانیم ناوگان حمل و نقل عمومی خود را توسعه ببخشیم، آن گاه شهروندان به سمت استفاده از خودرو‌های شخصی برای حمل و نقل عمومی سوق پیدا می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: مدیریت شهری اگر می‌خواهد تئوری روز جهان که همان جلوگیری از خیابان سازی برای کاهش تقاضای سفر با خودرو شخصی است را جامه عمل بپوشاند، باید توجه ویژه‌ای به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی داشته باشد.

رئیس اسبق شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه اظهارنظر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مبنی بر افزایش ۵۴ درصدی ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی درست است؟، گفت: تنها اقدامی که از سوی مدیریت شهری در این دو ساله انجام شده است بهره‌برداری تنها از چند ایستگاه مترویی بود که ما آن را کامل کردیم و آن‌ها به بهانه غیرایمن بودن آن را تعطیل و مجدد به نام خود افتتاح کردند و باید دید از چه منبعی این آمار استخراج شده است.

انتهای پیام/

احداث خیابان موجب افزایش تقاضای سفر می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
برا همينه كه شهرداري با قدرت تمام با دو طبقه شدن خيابان آزادي و انقلاب مخالفت ميكنه و رفته تو بحر تونل و زير گذر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
ساخت خیابانهای چند طبقه را پیگیری کنید
آخرین اخبار