آموزش و پرورش در نخستین روزهای شروع سال تحصیلی با  مسائلی درباره حقوق فرهنگیان و انتقاد از برگزاری کنکور همراه بود.


از اظهارات رئیس جمهور درباره افزایش حقوق فرهنگیان تا انتقاد وزیر آموزش و پرورش به شیوه برگزاری کنکوربه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته  با اخباری درباره اظهارات رئیس جمهور درباره افزایش حقوق فرهنگیان، انتقاد وزیر آموزش و پرورش به شیوه برگزاری کنکور و ایجاد کد رهگیری برای مراکز آموزشی همراه بود.

میانگین حقوق معلمان بیش از ۴ میلیون است

حسن روحانی، رئیس جمهور  با اشاره به اینکه در آغاز دولت، بودجه آموزش و پرورش ۱۵ هزار میلیارد تومان بود و امروز به ۴۶ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: بودجه آموزش و پرورش سه برابر شده است، حقوق معلمان به طور متوسط در سال ۹۲، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود و امروز ۴ میلیون ۱۰۰ هزار تومان شده است، یعنی در طول ۶ سال حقوق معلمان چهار برابر شده است، پس دولت در حد امکانات برای بهبود وضعیت معلمان تلاش کرده است.

او ادامه داد: در کنار دولت خانواده هستند که آرزوی آنها موفقیت دانش آموزان است، درس خوب خواندن و آماده شدن برای پله های ترقی در آینده و اینکه در آینده دانش آموزان بار مسئولیت بر دوش بگیرند.

روحانی خطاب به دانش آموزان با بیان اینکه شما نسل سوم انقلاب هستید و نسل اول و دوم کم کم بازنشسته می شوند، بیان کرد: این شما هستید که باید آینده کشور را بسازید، بی تردید خانواده ها به شما کمک می‌کنند و اگر مشکلی در مدرسه دارید خانواده ها بدون تعارف با مسئولان آن را در میان بگذارند.

انتقاد وزیر آموزش و پرورش از شیوه سنجش در کنکور

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره خصوصی‌ سازی در آموزش و پرورش گفت: به هیچ وجه چنین موضوعی صحت ندارد، آموزش و پرورش امری حاکمیتی است و واگذار نمی‌شود، استانداردهای تعلیم و تربیت تابع آموزش و پرورش است، موضوع خرید خدمات موضوعی برای مشکل و کمبود نیرو است، در اینگونه مدارس استانداردهای آموزش و پرورش عدول نمی شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره توجیه ورود تعزیرات به مدارس غیردولتی و تمکین آموزش و پرورش از شورای عالی هماهنگی اقتصادی بیان کرد: شهریه از طریق سازمان مدارس غیردولتی تعیین می‌شود و میزان آن براساس خدمات ارائه شده در مدرسه مشخص می شود.

او ادامه داد: برخی از دریافتی مدارس در ازای خدمات اضافی بوده که این خدمات کاملا اختیاری است. درباره تعداد محدودی از مدارس غیردولتی که شهریه نامتعارف دارند با قاطعیت شدید، بر خورد می‌کنیم.

این مقام مسئول درباره حذف کنکور گفت: قانون سنجش و پذیرش ماموریتی متوجه سازمان ما شده است و این امر نیازمند پیگیری ویژه است تا موضوع کنکور را جدی تر در دستور کار قرار دهیم، به میزانی که نیازهای جامعه را مطلوب تر پاسخ دهیم و ارتباط میان نظام تعلیم و تربیت را بیشتر کنیم.

ایجاد کد رهگیری برای شناسایی مراکز آموزشی دارای مجوز

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این فرآیند طی سه سال انجام خواهد شد و اکنون در حال اجرای آن هستیم.

او ادامه داد: یکی از مشکلاتی که اکنون در فرآیند شناسنامه‌دار کردن مراکز آموزشی داریم ناهماهنگی وزارتخانه ارشاد، جهاد دانشگاهی، سازمان تبلیغات، شهرداری‌ها و برخی نهادهایی از این دست است که بدون تعامل با به صدور مجوز برای فعالیت مراکز آموزشی می‌پردازند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با اشاره به اینکه مکاتباتی برای تعامل بیشتر با این دستگاه‌ها داشتیم، بیان کرد: سال گذشته آمار مراکز آموزشی را احصا کردیم و امسال روند صدور شناسنامه و تهیه تابلوهای یکسان برای تمام مراکز در دستور کار است.

دوئلی به نام ذره‌بین نظارت غیرآموزش و پرورشی‌ها بر مدارس

سعید صالح مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی گفت: بر اساس قانون تأسیس و اداره مراکز و مدارس غیر دولتی مصوب سال۹۵، شهریه دانش‌آموزان بر اساس هزینه‌های تمام شده برای هر دانش‌آموز تعیین می‌شود که البته در این مورد متغیر‌های مختلفی از جمله اجاره ملک، حق‌التدریس معلمان، حق‌الزحمه نیرو‌ها و هزینه‌های جاری مورد توجه است.

او با اشاره به اینکه الگو‌های خاصی برای تعیین شهریه در نظر گرفته می‌شود، گفت: بر این اساس شهریه در هر منطقه متفاوت است و زمانی که ابلاغ می‌شود باید خانواده‌ها صرفا بر اساس همین مبالغ شهریه بپردازند.

صالح با اشاره به اینکه از نظر ما مدارس غیردولتی متولی تعیین و نظارت بر دریافت شهریه است، تصریح کرد: تصمیم‌گیری درباره مسائل مربوط به شهریه هم به آموزش و پرورش واگذار می‌شود.

مدیرکل مدارس و مراکز غیر دولتی با تأکید بر اینکه سایر دستگاه‌ها بدون هماهنگی با آموزش و پرورش اجازه ورود به مدرسه را ندارند، تاکید کرد: به دلیل آنکه مدرسه فعالیتی اقتصادی محسوب نمی‌شود در نتیجه نظارت سایر دستگاه‌ها بر حسن اجرای شهریه و سایر فعالیت‌های مالی قانونی نیست.

توزیع دانش‌آموزان در مدارس نرمال نیست

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: آینده این کشور به دستان فرزندان آن رقم می‌خورد، نبض اصلی آموزش و پرورش در دوره ابتدایی است، این دوره اصلی ترین دوره آموزشی است و مطالعات متعددی اثبات کرده است که اگر جامعه ای به جای توسعه آموزش عالی آموزش ابتدایی را توسعه دهد، برای پیشرفت کشور موثر تر خواهد بود.

او ادامه داد: سرمایه گذاری برای آموزش کودکان از سرمایه گذاری در آموزش عالی کارسازتر است؛ فرهنگ دینی ما تعلیم و تربیت در دوره کودکی را مدنظر دارد، دانس آموزان در این دوره انگیزه بالایی دارند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اصلی ترین و تاثیرگذارترین دوره آموزشی در دوره ابتدایی شکل می‌گیرد، گفت: توزیع دانش‌آموزان در مدارس توزیع نرمالی نیست؛ اکنون حدود ۵ هزار مدرسه کمتر از ۵ نفر و ۱۴ هزار مدرسه کمتر از ۱۰ نفر دانش‌آموز داریم که باید تلاش کنیم توزیع مدارس متناسب با جمعیت باشد.

اما و اگرهای پرداخت معوقات فرهنگیان در سال تحصیلی جدید

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره تعیین تکلیف این موضوع در حاشیه نشست خبری با رسانه‌ها اظهار کرد: فرهنگیان معوقاتی دارند که در دستور کار قرار دادیم تا پرداخت شوند و هرگز این موضوع را نفی نکردند.

او درباره اقلامی که فرهنگیان در معوقه دارند، بیان کرد: برخی از حق‌التدریس‌ها و اضافه‌کار فرهنگیان از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که برای پرداخت آن برنامه‌ریزی کردیم.

مدارس دولتی، سرانه دریافت نکرده اند

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع معیشت معلمان به موضوع نظام رتبه بندی اشاره کرد و گفت: طبق قانون براساس رتبه بندی، معلمان در پنج رده قرار می‌گیرند و اکنون آیین نامه نظام رتبه بندی در صحن دولت است که تا دو الی سه هفته آینده تصویب می‌شود و سعی می‌کنم زمان آن را تسریع کنیم و هر زمان که رتبه بندی تصویب شود، اجرا و اعمال آن از اول مهرماه خواهد بود و امیدواریم شرایط مناسبی برای معلمان رخ دهد.

وزیر آموزش و پرورش درباره دریافت اجباری کمک های مالی از اولیا گفت: حدود ۸۵ درصد مدارس ما دولتی است و حق دریافت پول اجباری بابت خدمات ندارند، از طرفی این مدارس دولتی هنوز سرانه دریافت نکرده اند. خانواده ها در صورت امکان می‌توانند به خانه دوم فرزند خود کمک کنند البته در مواردی که اجباری دریافت پول از والدین انجام شود، همانند موضوعی که چندی پیش در شیراز انجام شد، مدیر را بر کنار خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار