در سالجاری ساخت و تحویل ۶۶ دستگاه آبشخوار فلزی ویژه شرب بهداشتی دام در ۸ حوزه آبخیز و ۱۹ سامانه مرتعی دارای طرح مرتعداری در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، سید ابوالفضل ولیئی رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سالجاری (۱۳۹۸) ساخت و تحویل ۶۶ دستگاه آبشخوار فلزی ویژه شرب بهداشتی دام در ۸ حوزه آبخیز و ۱۹ سامانه مرتعی دارای طرح مرتعداری مصوب با اعتباری بالغ بر ۳۳۰ میلیون ریال در دستور کار قرار دارد.

او افزود: با توجه به اهمیت اقتصادی مراتع و نقش اساسی آن در معیشت مردم و رونق تولید، نصب آبشخوار‌های فلزی از راهکار‌های کاهش عوامل تخریب مراتع است.

 رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان  با بیان اینکه تامین نشدن آب کافی، ناپایداری صنعت دامداری وابسته به مراتع و افزایش شدید تلفات دامی را موجب می‌شود، اظهار داشت: این مساله همچنین چرای سنگین و مخرب در اطراف منابع آب موجود را درپی خواهد داشت.

ولیئی تاکید کرد: این آبشخوار‌ها از ورق گالوانیزه ساخته شده و آب داخل آن برای استفاده دام از شرایط خوب و سالمی برخوردار است.

او تصریح کرد: آبشخوار‌های دام در هر منطقه با توجه به ظرفیت و تعداد دام در هر مرتع و با تعیین فواصل مناسب در نزدیکی منابع آب موجود در سطح مراتع نصب خواهد شد.

 رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: مزیت‌های ساخت و نصب آبشخوار برای دام‌ها، سیراب کردن به موقع دام‌ها با آب سالم و بهداشتی و تامین آب مصرفی روزانه مورد نیاز دام بوده که ضمن استفاده بهینه از علوفه مرتع، خود به عنوان یک عامل اصلاح مرتع میتواند مطرح شود.

ساخت آبشخوار می‌تواند موجب کاهش تخریب پوشش گیاهی شود، زیرا دام‌ها برای رسیدن به آب مجبور به طی کردن مسافت‌های طولانی در مراتع نمی‌شوند. هرچقدر دام در مراتع کمتر حرکت داده شود، انرژی کمتری نیز از دست می‌دهد و پروارتر می‌شود.

انتهای پیام / م

ساخت آبشخوار می‌تواند موجب کاهش تخریب پوشش گیاهی شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار