آغاز بکار پنجمین همایش بین المللی شمس و مولانا در خوی

پنجمین  همایش بین المللی شمس و مولانا با حضور مسئولان کشوری واستانی و میهمانان خارجی در خوی آغاز بکار کرد.

آغاز بکار پنجمین همایش بین المللی شمس و مولانا در خویبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،محمد عابدی فرماندار خوی در آیین افتتاح پنجمین همایش بین المللی شمس و مولانا که در سالن اجلاس فرماندار خوی در حال برگزاری است، گفت:پنجمین همایش علمی شمس و مولانا را در حالی آغاز می‌کنیم که پژوهشگران، مشتاقان عرفان اسلامی و خوشه چینان معرفت از سراسر کشور و چند کشور خارجی با ارائه مقالات خود، شمع اندیشه ورزی در این حوزه را افروخته‌تر داشته اند.

عابدی افزود: بیش از ۲۵ سال از اثبات قرار داشتن آرامگاه شمس تبریزی در خوی توسط اساتید ی، چون  محمدامین ریاحی و محمد علی موحد می‌گذرد با این حال انسجام و هدفمند شدن فعالیت‌های فرهنگی و علمی این حوزه به ۸ سال پیش بر می‌گردد؛ که با تبیین هیات امنا تولیت شمس تبریزی به ریاست مقام عالی استان، این فعالیت‌ها هماهنگ‌تر و منسجم‌تر طراحی و پیگیری شده است.

عابدی تاکید کرد: ️ یکی از رویکرد‌های اصلی هیئت مدیره، معرفی بیش از پیش آرا و اندیشه‌های شمس تبریزی بوده است که در نظر داریم در اجرای قول مساعد مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم سال گذشته، برای سرعت دادن، کیفیت بخشیدن و عمق دادن به مقالات و تولید آثار فاخر علمی، اعطای «جایزه ملی شمس تبریزی» را از سال آینده عملیاتی کنیم تا بدین وسیله بهترین اثر تولید شده و یا بیشترین خدمات علمی صورت گرفته در این خصوص از سراسر جهان مورد معرفی و قدردانی قرار گرفته و انگیزه پژوهشگران برای فعالیت بیشتر شود.

عابدی بیان کرد: ️از جمله برنامه‌های پیش بینی شده در مصوبات هیئت مدیره این موسسه، برگزاری جشنواره هنری و همایش‌های علمی سالیانه است که جشنواره‌های هنری در فاصله عید قربان تا غدیر همزمان با دهه امامت و ولایت وهمایش‌های علمی همزمان با روز‌های ملی شمس تبریزی و مولانا در شهرستان خوی برگزار شده اند.

او ادامه داد: ️جشنواره امسال در سه حوزه شعر، موسیقی و تایپوگرافی با حضور هنرمندانی از سراسر کشور با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار شد و گزارش‌های خبری و تصویری آن‌ها علاوه بر رسانه‌های داخلی در خبرگزاری‌های خارجی نیز بازتاب یافت.

سید محمد عابدی تصریح کرد: ️ تلاش شده است برنامه‌های پیش بینی شده برای معرفی اندیشه و آرامگاه شمس تبریزی علاوه بر فضای دانشگاهی و علمی داخلی، در فضای بین الملل نیز منعکس شود که از آن جمله میتوان به همکاری با موسساتی مانند یونسکو، ثبت همایش در پایگاه استنادی جهان اسلام و حضور خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیونی خارجی اشاره کرد.

عابدی اضافه نمود: ️دعوت از افرادی همچون دکتر دریا اورس که علاوه بر داشتن سمت سیاسی به عنوان سفیر ترکیه در جمهوری اسلامی ایران، خود از اساتید زبان و ادب فارسی و پژوهشگران این حوزه محسوب می‌شوند نیز در این راستا بوده است.

اوافزود:سفیر ترکیه با اندیشمندان خویی آشنایی داشته و آثاری از دکتر عباس زریاب خوئی را به ترکی استانبولی ترجمه کرده اند که مایة خوشحالی است.

فرماندار خوی در پایان سخنان خود گفت: ️امیدواریم حضور دریا اورس سفیر ترکیه در ایران در این همایش علمی و دارالقرار شمس تبریزی سر منشاء همکاری‌های بیشتر و عمیق‌تر فرهنگی بین دو ملت ایران و ترکیه بوده و موجب معرفی هر چه بیشتر این دو میراث مشترک معنوی در سراسر جهان باشد.

 

 

انتهای پیام/م

 

خوی میزبان همایش بین المللی شمس و مولانا 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.