آفت کرم برگ خوار در مزارع آذربایجان‌غربی مشاهده نشد

مدیر حفظ نباتات آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون هیچ موردی از وجود آفت کرم برگخوار پائیزه در مزارع استان مشاهده نشده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار هکتار پایش و ردیابی مشاهده‌ای و فرمونی در مزارع یونجه، کلزا، گندم و جو استان انجام گرفته است گفت: تاکنون هیچ موردی از وجود آفت کرم برگ خوار پائیزه در مزارع استان مشاهده نشده است.

فرشته صادقی نسب افزود: کشاورزان باید آفت کرم برگ خوار پاییزه را با توجه به قدرت تخریب بالای این آفت در مزارع خود پایش کنند، و با توجه به اینکه میزبان ترجیحی این آفت ذرت است، با کشت ذرت در همان مراحل اولیه، تله‌های فرمونی در مزارع نصب شده است.

وی از عدم اختصاص اعتبار لازم برای مبارزه با کرم برگ خوار پاییزه خبر داد و تاکید کرد: اقدامات لازم در خصوص ردیابی و مدیریت کنترل آفت کرم برگخوار پاییزه از جمله برپایی ایستگاه‌های پیش آگاهی و نصب تله‌های فرمونی جهت شکار آفت در مزارع استان و پایش مداوم مزارع توسط شبکه‌های مراقبت بخش دولتی و خصوصی استان در حال انجام است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: برای دستیابی به حداکثر عملکرد در تولید محصولات زراعی نیازمند به مراقبت مزارع و سمپاشی علیه عوامل خسارتزای آنها هستیم.

صادقی نسب گفت: به منظور حفظ و تداوم تولید، کارشناسان پهنه لازم است در مزارع حضور مداوم داشته و نظارت و ارائه مشاوره فنی به کشاورزان، مساله یابی و پیگیری مبارزه با عوامل خسارت زای گیاهی را در اولویت قرار دهند.

آفت کرم برگخوار پاییزه (Spodoptera frugiperda) از آفات قرنطینه‌ای است که لارو‌های آن قادر به تغذیه از ۳۵۰ گونه گیاهی از جمله ذرت، سورگوم، پنبه، گندم، جو، چغندر بوده و از لحاظ اقتصادی پتانسیل خسارت زایی بالایی داشته و تهدیدی برای تولید محصولات کشاورزی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.