غفاری گفت: هدف از برگزاری همایش بین المللی اربعین، آشنایی با فرهنگ عاشورا است.

نشست خبری همایش بین المللی اربعین حسینیبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهیگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در نشست خبری همایش بین المللی اربعین که امروز در ساختمان مرکزی وزارت علوم برگزار شد، اظهار کرد: در این همایش  مبحث مد نظر ما آشنایی با فرهنگ عاشورا بوده است، اما در حیطه علمی آن تنها دانشکده علامه ورود پیدا کرده تا یک تجربه خوب را کسب کنیم.

او با بیان اینکه دانشگاه، تسهیلات خاصی را برای دانشجویان در نظر گرفته است، گفت: مبلغ وام زیارت برای دانشجویان متاهل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و برای دانشجویان مجرد ۷۵۰ هزار تومان است.
 
غفاری تصریح کرد: در همایش اربعین حسینی کشور‌های منطقه ازجمله ترکیه، ترکستان، لبنان، عراق، سوریه حضور دارند، اما کسانی که مقاله ارسال کرده‌اند از مجموع این کشور‌ها بیشتر هستند.
 
غفاری گفت: در سال آینده این برنامه در هر دانشگاهی که توانایی قبول میزبانی را داشته باشد، برگزار می‌شود اما به نظر می‌رسد با توجه به نشست هفته گذشته، دانشگاه کرمان مشتاق برگزاری این سوگواره باشد.
 
در ادامه جلسه وحید شالچی معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اربعین جایگاه بسیار مهمی دارد و وزارت علوم هم اهمیت بسیار زیادی برای این رخداد فرهنگی قائل شده است.
 
او افزود: وزارت علوم در حیطه برگزاری همایش اربعین حسینی این رخداد بزرگ مشارکت داشته و همکاران اداری هر ساله با شکوه و هماهنگی بیشتری در این رخداد بزرگ شرکت می‌کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: تاکنون در بخش علمی این رخداد، برنامه‌ای صورت نگرفته و جامعه دانشگاهی اعم از دانشجو، اساتید و ... با همکاری معاونت وزارت علوم و فناوری مقرر شده تا همایش بین المللی اربعین را در حوزه علمی فردا برگزار کنیم.
 
او گفت: همایش جهانی اربعین یک همایش علمی است که در آن بیش از ۱۸۰ مقاله از کشور‌های مناطق اسلام ارسال شده که بعد از داوری ۱۳۰ مقاله و در نهایت ۳۵ مقاله تشخیص داده شد که امکان ارائه به ۳ زبان عربی انگلیسی و فارسی را دارد.
 
معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: هر رویکرد بنیادی باید از ابعاد فرهنگی، اجتماعی، روانشناسی، اقتصادی فقهی و ... مورد بررسی قرار گیرد و به ۳ زبان فارسی عربی و انگلیسی ارائه گردد..

او ادامه داد: برای ثبت این پدیده در یونسکو باید کشور عراق اقدام کند و این پدیده مورد توجه وزارت علوم ، تحقیقات و دانشگاه علامه طباطبایی است. در حال حاضر دانشگاه علامه طباطبایی تنها دانشگاهی است از سایر کشورها درگیر موضوع اربعین حسینی است.
 
معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان  گفت: باید مقاله‌هایی در ۷ حوزه تربیتی روانشناسی، فرهنگی، جامعه شناسی، کلامی، عقیدتی، زائران و میزبانان، آینده پژوهشی اربعین و رسانه نوشته و مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.