عابدینی گفت: میان خبر فیک و شایعه مرز وجود دارد؛ خبر فیک و جعلی گاهی اوقات حتما از زبان مقامات گفته می‌شود و رسانه‌های بزرگ آن را تکرار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن عابدینی قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما در نشست «مسئولیت حقوقی و اجتماعی رسانه‌ها در قبال نشر اکاذیب» که امروز (یکشنبه ۷ مهرماه) برگزار شد؛ اظهار کرد: فناوری سبب تغییر در تمام سطوح جامعه از جمله روزنامه نگاری شده است.

وی افزود: سال ۸۸ در نشست رسانه‌ای آسیا و اقیانوسیه مقاله‌ای درباه تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر روی شبکه‌های خبری ارائه دادم و آن زمان دوستان اروپایی این مقاله را سیاسی عنوان کردند، اما بحث من این بود که امروز از شبکه‌های اجتماعی برای مقاصد سیاسی خود استفاده می‌کنیم، اما شبکه‌های اجتماعی ویژگی خاص خود را هم دارند.

قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما گفت: برای انتشار یک خبر در روزنامه و خبرگزاری حتما باید راستی آزمایی صورت گیرد، البته در خبرگزاری‌های دنیا اگر خبری به اشتباه منتشر شود، برای آن اصلاحیه‌ای داده می‌شود، اما خبر از روی سایت برداشته نمی‌شود.

عابدینی ادامه داد: در خبرگزاری فرانسه به زبان عربی چندین ماه نام خانوادگی آقای متکی را متقی می‌نوشتند، اما خبر‌های اشتباه خود را از روی سایت پاک نکردند، بلکه برای آن اصلاحیه زدند.

وی با بیان اینکه راستی آزمایی اهمیت بسیاری دارد، افزود: هنگام انتشار یک خبر باید به درستی آن توجه داشته باشیم و برای آن چاره اندیشی مناسبی کنیم.

قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما گفت: موضوعات تحلیل پذیر اکنون اهمیت بسیاری پیدا کرده‌اند و روز به روز فناوری‌ها و فضای مجازی گسترده‌تر می‌شوند، در حالی که در گذشته وبلاگ اهمیت بسیاری داشت، اما اکنون معنایی ندارد و قوانین هم باید متناسب این تغییرات باشند.


بیشتر بخوانید: تغییر مرجعیت رسانه به سمت سلبریتی‌ها و شاخ‌های اینستاگرام/ جنگ امروز روایت است


عابدینی درباره علم رسانه بیان کرد: به جرأت می‌توان گفت که طی ۳ سال گذشته موضوع فیک نیوز مطرح شده است.

وی افزود: همزمان با حضور ترامپ فیک نیوز هم گسترش پیدا کرد و رسانه‌های آمریکایی دروغ‌های او را می‌شمارند.

قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما گفت: میان خبر فیک و شایعه مرز وجود دارد؛ خبر فیک و جعلی گاهی اوقات حتما از زبان مقامات گفته می‌شود و رسانه‌های بزرگ آن را تکرار می‌کنند، اما رسانه‌ها شایعه را بازگو نمی‌کنند؛ برای پیدا کردن درستی یا غلطی خبر فیک نیاز به ارتباط گرفتن با افراد حاضر در صحنه است.

عابدینی بیان کرد: اگر خبر رسمی نیاید شایعات زیاد می‌شود، اما خبر جعلی خیر؛ خبر جعلی با برنامه ریزی و از روی عمد طراحی می‌شود و گاهی اوقات افراد متخصص رسانه هم صحت آن را به زحمت تشخیص می‌دهند.

وی افزود: موضوع رسانه و کپی کردن خبر دغدغه بسیاری از رسانه‌های جهانی است.

قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما درباره مسئولیت اجتماعی گفت: سالانه به میزان تلفات جاده‌ای ایران آدم در آمریکا کشته می‌شود، اما در رسانه‌های آن‌ها حتی یک جنازه و قطره خون هم نشان داده نمی‌شود و علت آن هم این است که مسئولیت اجتماعی در برابر قانون به وجود آمده است.

عابدینی تصریح کرد: ایران کشوری مستثتی در نظام بین الملل است و باید بدانیم کجا درباره موضوعات صحبت می‌کنیم و مدیریت ادراک موضوعی مهم است و به موجب آن رسانه‌ها با بهره گیری از تکنیک‌های مختلف سعی در تغییر ادراک مخاطب خود دارند.

وی درباره تعداد شبکه‌های فارسی جهانی و عملکر آن‌ها افزود: تعداد شبکه‌های فارسی جهانی بسیار زیاد است، اما این موضع برای چینی‌ها و هنری‌ها وجود ندارد، حال چرا برای ایران ۲۶۴ شبکه راه اندازی شد، اما برای دیگر کشور‌ها خیر.

قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما درباره فیک نیوز گفت: تعبیر بنده از فیک با دیگر افراد متفاوت است؛ روایتگری می‌تواند موجب انتشار خبر دروغ شود.

عابدینی ادامه داد: فیک نیوز همانند خبر واقعی است و اکنون با پدیده‌ای تحت عنوان اخبار ۳۶۰ درجه مواجه هستیم و معنای آن هم این است که خبر به صورت واقعی در جهان منتشر می‌شود و سپس تغییر می‌کند و به گونه‌ای دیگر می‌شود.

قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما تصریح کرد: ما در دنیای فراواقعی زندگی می‌کنیم و ابزار‌های تغییر اطلاعات بسیار زیاد هستند و با شگرد‌های مختلف مدیریت ادراک انجام می‌شود و فیک نیوز به گونه‌ای است که فقط متخصصان آن را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/

صحبت‌های قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما درباره تفاوت خبر رسمی با جعلی

برچسب ها: قوه قضاییه ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار