معاون وزیر ارتباطات گفت: مهم‌ترین هدف سازمان فضایی کشور قرار دادن ماهواره‌ها در مدار است و هم اکنون ۲ مدار هدف گذاری شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات گفت: مهم‌ترین هدف سازمان فضایی کشور قرار دادن ماهواره‌ها در مدار است، هم اکنون ۲ مدار هدف گذاری شده است که پار سال ماهواره‌ای که دانشگاه امیرکبیر ساخته بود، تا ارتفاع ۴۰۴ کیلومتری حمل شد، اما در مدار قرار نگرفت، چون تحریم هستیم.

او افزود: ۲ ماهواره در حال ساخت است همچنین پژوهشگاه فضایی نیز یک ماهواره مخابراتی در دست ساخت دارد. ماهواره مخابراتی دوم نیز اوایل سال آینده آماده می‌شود.

براری بیان داشت: اتفاق خوبی که رخ داده که سونامی استارت آپ‌ها وارد حوزه فضایی کشور شده که فرصتی برای افراد خلاق و کارآفرین برای ورود به حوزه فضایی کشور است.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد:هم اکنون ایران با اقتدار رتبه یک در زمینه علمی و فناوری را در منطقه دارد. در جهان نیز رتبه ۱۱ را در اختیار داریم. مهم‌ترین راهبرد ما در حوزه فضا این است که اقتدار علم و فناوری، تبدیل به اقتدار اقتصادی شود.

استفاده از داده های ماهواره ای در سیلاب فروردین ماه خوزستان

رئیس سازمان فضایی کشور گفت: روزانه داده بیش از ۱۲ ماهواره را، آنلاین دریافت می‌کنیم بحث جدی ما این است که بتوانیم با داده‌های دریافتی، ثروت خلق کنیم  یکی از استفاده‌های این داده‌ها بررسی وضعیت مناطق سیل زده در زمان وقوع سیل در خوزستان بود.  

او ادامه داد:کشوری صاحب قدرت و ثروت است که داده بیشتری از ماهواره‌ها جمع آوری کند. در جهان امروز یک سبد اقتصادی به نام اقتصاد فضا وجود دارد. مهم‌ترین دغدغه ما این است که بتوانیم در این زمینه فعالیت کنیم.

براری افزود: خوزستان از لحاظ بلایای طبیعی رتبه بالایی در کشور دارد و باید از فناوری فضایی برای حل مشکلاتی مانند سیل و آتش سوزی استفاه کند و از این فناوری می‌توان در زمینه بررسی بلایای طبیعی استفاده کرد و آتش سوزی پارسال هورالعظیم توسط ماهواره‌ها مشخص شد و با استفاده از این فناوری در حال شناسایی ساخت و ساز‌های غیرمجاز هستیم.

همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز با سازمان فضایی کشور

این مقام مسئول عنوان کرد: ما آمادگی کامل داریم که یک کمیته از طرف سازمان فضایی کشور در دانشگاه شهید چمران اهواز آموزش دهد و دانشجویان را توانمند سازد و ما آماده هستیم تا نمایندگان سازمان را به دانشگاه بفرستیم تا در جلسات و دورهمی‌های دانشجویان شرکت و کارگاه‌های آموزشی برگزار کنند تا با کمک دانشجویان چند استارت آپ شکل گیرد. قطعا این استارت آپ‌ها بازار اقتصادی خوبی ایجاد می‌کنند.

او گفت:دانشگاه شهید چمران اهواز یک دانشگاه بسیار توانمند است و تاکنون استارت آپ‌های خوبی برگزار کرده است. رهبر نیز به این نکته تاکید کردند که اگر به فناوری روز توجه نکنیم، نتیجه استعمار‌گری را در پی دارد.

انتهای پیام/م

برچسب ها: اخبای علمی ، ماهواره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.