آیین پایانی بخش استانی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، صبح روز نهم مهرماه ۱۳۹۸ در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،زهرا افتخاری، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان فارس این مراسم که با حضور ابوالقاسم فقیری، داستان‌نویس و قصه گوی شیرازی، رئیس حوزه هنری فارس و مسئولان فرهنگی استان، نمایندگان اداره‎های کل آموزش و پرورش، ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی، بهزیستی، امور بانوان و خانواده استانداری فارس و امور بانوان فرمانداری شیراز برگزار شد، گفت: از نخستین بارقه‌های پدیداری داستان‌ها در صحنه تاریخ تا پیدایش سندبادنامه‌ها و منضومه‌های غنایی داستانی، داستان‌گویی به عنوان پدیده‌ای هم‌آوا، نقشی در خور توجه در پرورش داشته و خاطره‌ها و آرزو‌ها با قصه‌ها پیوند خورده‌اند.

او بیان کرد: داستان‌ها و قصه‌ها، آوایمان را در وسعتی سبز می‌پرورانند و آنجا که پیوند میان کلمه، تفکر، اندیشه و قلم برقرار می‌شود، هنگامه داستان‌نویسی و قصه‌گویی است.

افتخاری با اشاره به هجوم فرهنگ‌های مهاجر و مهاجم تصریح کرد: قصه‌گویان می‌توانند به پاسداری فرهنگ بپردازند و میان فرهنگ دیروز و امروز پلی خلاقانه بزنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری فارس ادامه داد: طی ۶ ماه گذشته یک هزار و ۱۲۲ قصه گو در بخش زنان، مردان، دختران، پسران، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و در مرحله ۹۰ ثانیه‌ای انجام شد، که فرصت بارگذاری قصه‌ها تا ۱۰ مهرماه امسال است.

او افزود: قصه گویان در بخش پدربزرگ ها، مادربزرگ ها، زنان و مردان، دختران و پسران با توجه به ارزیابی داوران منتخب و داوران در بخش نوجوانان برگزیده شدند که از بین یک هزار و ۲۲ ۱ نفر قصه گو، ۵۷ نفر به مرحله استانی را یافتند و به مدت ۳ روز با یکدیگر به رقابت پرداختند که در بخش زنان و مردان در مجموع ۹ نفر، بخش دختران و پسران ۶ نفر و در بخش پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها ۳ نفر برگزیده اصلی شدند.

 مدیرکل کانون پرورش فکری فارس اضافه کرد: ۲۶۰ نفر از قصه‌گویان این دوره جشنواره پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی بودند که داستان‌های شیرین محلی و بومی را در سینه خویش حفظ و نگهداری می‌‌کنند.

جشنواره استانی قصه‌گویی در فارس با قصه‌گویی یکی از مادربزرگ‌ها، پخش کلیپ جشنواره، شعرخوانی عبدالرضا قیصری، شاعر طنزپرداز شیرازی و رونمایی از پوستر کتاب قصه‌های محلی مردم فارس تألیف ابوالقاسم فقیری با حضور نویسنده کتاب همرا بود.

انتهای پیام/ت

پاسداری قصه گویان از فرهنگ قصه گویی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار