ویتامین B-۱۲ به طور طبیعی در گوشت موجود است، اما افرادی که گوشت نمی‌خورند، مانند گیاهخواران، می‌توانند ویتامین B-۱۲ را به صورت مکمل دریافت کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  ویتامین B-۱۲ یک ویتامین مهم گروه B است. این ماده برای سلامتی بافت عصبی، عملکرد مغز و تولید گلبول‌های قرمز مورد نیاز است. کوبالامین نام دیگری برای ویتامین B-۱۲ است. کمبود سطح ویتامین B-۱۲ معمولا بسیار کم و ناچیز است که می‌تواند منجر به علائم عصبی برگشت ناپذیر و کم خونی شود.

ویتامین B-۱۲ برای تقویت مغز مفید است؟گلی

 ویتامین B-۱۲ به طور طبیعی در گوشت موجود است، اما افرادی که گوشت نمی‌خورند، مانند گیاهخواران، می‌توانند ویتامین B-۱۲ را به صورت مکمل دریافت کنند.

ویتامین B-۱۲ مانند سایر ویتامین‌های B یک ویتامین محلول در آب است که می‌تواند در آب حل شود و از طریق جریان خون حرکت کند. بدن انسان می‌تواند ویتامین B-۱۲ را تا چهار سال ذخیره کند. هرگونه ویتامین B اضافی ناخواسته در ادرار دفع می‌شود.

ویتامین B-۱۲ بزرگترین ساختارپیچیده ویتامین است. این ماده به طور طبیعی در محصولات گوشتی مشاهده می‌شود و فقط از طریق سنتز تخمیر باکتری‌ها می‌تواند به صورت صنعتی تولید شود.

ویتامین B-۱۲ را می‌توان به طور طبیعی در محصولات حیوانی مانند ماهی، گوشت، تخم مرغ و لبنیات یافت. به طور معمول در غذا‌های گیاهی موجود نیست.

ویتامین B-۱۲ برای عملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی بسیار مهم است. همچنین در تشکیل گلبول‌های قرمز نقش دارد و به ایجاد و تنظیم DNA کمک می‌کند.

متابولیسم هر سلول بدن به ویتامین B-۱۲ بستگی دارد، زیرا در سنتز اسید‌های چرب و تولید انرژی نقش دارد. ویتامین B-۱۲ با کمک به بدن انسان در جذب اسید فولیک، باعث آزاد شدن انرژی می‌شود.

بدن انسان هر دقیقه میلیون‌ها گلبول قرمز تولید می‌کند. این سلول‌ها بدون ویتامین B-۱۲ نمی‌توانند به درستی تکثیر شوند. اگر ویتامین B-۱۲ خیلی کم باشد، تولید گلبول‌های قرمز کاهش می‌یابد. در صورت افت تعداد گلبول‌های قرمز کم خونی ایجاد می‌شود.

کمبود ویتامین B-۱۲ می‌تواند به خصوص به سیستم عصبی و مغز آسیب‌های جبران ناپذیری وارد کند.

حتی مقادیر کمی پایین‌تر از حد طبیعی ویتامین B-۱۲ می‌تواند علائمی مانند افسردگی، سردرگمی، مشکلات حافظه و خستگی را ایجاد کند. با این حال، این علائم به تنهایی به اندازه کافی خاص برای تشخیص کمبود ویتامین B-۱۲ نیستند.

علائم دیگر کمبود ویتامین B-۱۲ شامل یبوست، کاهش اشتها و کاهش وزن است.

منبع: شفقنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.