به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی گذشته، ۱۴۱ هزار کودک بازمانده از تحصیل وجود داشت که ۳۴ هزار نفر از آنها شناسایی شده و به مدارس بازگشتند.
حکیم زاده افزود: برای جلوگیری از کودکان بازمانده از تحصیل فقط آموزش و پرورش وظیفه ندارد، بلکه احتمالاً آنها به دلیل مسائل اقتصادی نمیتوانند در مدارس حضور یابند از اینرو باید سازمانهایی مانند کمیته امداد یا بهزیستی اقدامات لازم را انجام دهند.
او اضافه کرد: در برخی موارد به علت فقر فرهنگی در خانوادهها موجب عدم حضور دختران در مدارس میشود که نقش رسانه در این مورد و نهادینهساازی فرهنگ بسیار مهم است.
حکیمزاده اظهار کرد: باعث خرسندی است که از طریق رسانهها افکار عمومی را دریافت کرده و پاسخگو باشیم.
او با بیان اینکه یادگیری پایدار یادگیری است که در زندگی به دانشآموز کمک کند و در آینده یکسری معلومات را به حافظه بسپارد، گفت: برداشتن دیوار بین مدرسه و خانه همان یادگیری پایدار است؛ رویکرد اصلی جایگزین تکالیف با مشق شب سنتی است چراکه دانشآموز باید مهارت نوشتن را به جای روخوانی، مهارت و حل مسئله در زندگی یاد بگیرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: با توجه به تکلیف سندی که بنیاد دارد، یکی از برنامههای اصلی این است تا موانعی که باعث میشود دانشآموزان به جای مهارتآموزی به سمت حافظهپروری برود را حل کند چرا که این دشواریها ناشی از تفکر اشتباه خانواده است که انتظارات زیادی از فرزندان خود دارند و معتقدند که اگر دانشآموزان در آزمونهای تستی برنده شده و به دانشگاههای معتبر بروند، دیگر نیازی نیست که چیز دیگری یاد بگیرند از این رو یکی از کارهایی که ما انجام میدهیم، اصلاح نگرش خانوادهها، برنامه مشترک انجمن اولیا و مربیان است همچنین ارتقاء سواد رسانهای دانشآموزان از دیگر برنامههای وزارت میباشد.
او افزود: معتقد هستیم که این برنامهها در دوره دبیرستان دیر است و باید دانشآموزان در مقطع ابتدایی این موضوع را یاد بگیرند.
حکیمزاده افزود: فعالیتهای تربیت بدنی از دیگر نکات قابل توجه میباشد که میتواند به رشد سلامت دانشآموزان و برقراری ارتباطات و تعاملات بین دانشآموزان کمک کند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه در رابطه با طرح بسندگی زبان فارسی گفت: من به عنوان یک فرد دو زبانه معتقد هستم که زبان جزیی از فرهنگ و هویت هر شخص میباشد و همانطور که انسان با آن زبان متولد میشود، باید آن را پاس داشت همچنین حفظ آن جزو وظایف نظام آموزشی آن کشور نیز است به طوری که به فرد کمک میکند تا هویت متمایز و تعلق خود را حفظ کند.
او متذکر شد: چیزی به اسم طرح بسندگی وجود خارجی ندارد؛ در جلسه مشترکی که برای همکاریهای مشترک بین سازمان کودکان استثنایی برگزار شد، اعلام کردیم که برنامهای داریم که روی یک طرح کار کنیم که آن طرح اهدافی دارد.
حکیمزاده ادامه داد: این خلاف آن چیزی که شاید به دلیل برخی ناآگاهیها و حساسیتها دامن زده شده بود، طرحی که قرار بود به عنوان بسندگی کار شود و هدف آن حفظ هویت کودکان دوزبانه بود، ما به دنبال این بودیم.
او ابراز کرد: کودکان دو زبانه ما به دلیل اینکه برخی مهارتهای زبان را نداشتند، برچسب دیرآموز نخورند به طوریکه در یکی از استانهای همجوار تهران وقتی که راستی آزمایی کردیم بسیاری از کودکانی که هوش طبیعی دارند و یا باهوش هستند، به اشتباه و به دلیل اینکه نمیتوانستند سوالات را جواب دهند، برچسب دیرآموز خوردند و این اصلا انصاف نیست.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: براساس اصل ۱۵ قانون اساسی کودکانی که به مدرسه میروند، باید بتوانند از آموزش برنامههای درسی به زبان ملی استفاده کنند که آموزش ادبیات زبان مادری در کنار برنامههای درسی آزاد است و ما به دنبال این بودیم با ایجاد اینکه چگونه از ظرفیت زبان مادری و حفظ آن، بتوانیم دانشآموز را از برنامه آموزش ملی بهرهمند سازیم.
حکیم زاده با تاکید بر اینکه در فاصله بین زمان سنجش تا زمان ثبتنام فاصله تابستان است و ما در این مدت زمان میخواستیم با حفظ بستر زبان مادری، کودک را برای بهرهمندی از آموزش ملی آماده کنیم، گفت: بزرگوارانی که به دلیل نقل قولهای اشتباه به این مسئله دامن زده بودند، به صورت اخلاقی آن را تصحیح کنند و اگر خدایی نکرده و با نیتهای دیگر این موضوعات را مطرح کردند، دیگر مسوول آن من نیستم.
حکیمزاده یادآور شد: من از نمایندگان محترم سوال کردم که ما دنبال همچین برنامهای هستیم که آن نماینده به من اعلام کرد که خیلی خوب است و من سوال کردم که پس چرا علیه ما مصاحبه کردید و او به من گفت که در یک جلسه بودیم و این را اعلام کردند که یک طرح ایجاد شده که زبان دوم را معلولیت برای بچهها میدانند در حالی که فایل ضبط شده آن جلسه وجود دارد و چنین چیزی نبود.
او ادامه داد: تمام تلاش خود را به کار بستیم تا کیفیت مدارس دولتی را بالا ببریم و پیشرفته بسیار خوبی با تعمیم پیش دبستانی دولتی داشتیم، به شکلی که ردیف اعتبار خوبی از دولت گرفتیم که مخصوص مناطق محروم میباشد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از شاخصهای عملکردی وزارت آموزشی تنها شاخص عملکردی که در مناطق محروم از میانگین کشوری بالاتر است، شاخص پوشش پیش دبستانی است که میانگین کشوری ۷۵ درصد است، ولی با حمایت دولت در مناطق محروم ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پوشش پیش دبستانی داریم.
او افزود: وزارت آموزش و پرورش یک عمل انسداد موانع بیسوادی دارد که به سراسر استانها نیز ابلاغ شده است و استانداران به عنوان روسای شورای آموزش و پرورش استانها مسوولیت اصلی در ایجاد هماهنگی و همافزایی بین دستگاههای مختلف را دارند، براساس این برنامه عملیاتی مشترک بعد از ثبتنامهایی که هر سال انجام میگیرد و با هماهنگی سازمان ثبت احوال این سامانهها را مطابق میدهیم و تعداد کودکانی که ثبت نام نکرده و اطلاعات اسمی آنها در سازمان ثبت احوال وجود دارد، به تفکیک استانها به سراسر استانها ارسال میکنیم.
حکیمزاده گفت: با وجود اینکه آموزش و پرورش هیچ بودجهای برای بازگشت دانشآموزان به مدرسه ندارد، اما در سراسر کشور، مدیران مدرسه و مسوولان آموزش و پرورش با ایثار و فداکاری تلاش میکنند تا کودکان را شناسایی کرده و آنها را به مدرسه بازگردانند.
او افزود: در حال حاضر ۲۰۲ مدرسه یک نفره در کشور وجود دارد همچنین چند صد مدرسه وجود دارد که زیرپنج نفر دانشآموز دارد، استان آذربایجانشرقی یکی از این استانها میباشد.
حکیمزاده ابراز کرد: به برکت انقلاب اسلامی نسبت دختران تحصیلکرده بسیار زیاد است و این نشاندهنده دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی میباشد که آموزش برابر را ایجاد کرده است در حالی که قبل از انقلاب نرخ دسترسی در خیلی از استانها ۳۰ به ۷۰ بود (یعنی در مقابل ۷۰ پسری که به مدرسه میرفتند فقط ۳۰ نفر از دختران میتوانستند به مدرسه بروند) در حال حاضر این رقم به ۵۰، ۵۰ رسیده است.
او اضافه کرد: نرخ بازمانده از تحصیل در گذشته که قبلاً دختران بودند، ولی الان پسران بازمانده در برخی استانها بیشتر از دختران است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۲۲۸ مدرسه شبانهروزی عشایری که برای تحقق عدالت آموزشی وجود دارد که میزبان دخترانه دانشآموزان عشایری است، گفت: به همین نسبت دانشآموزان دختر عشایر فاصله کمتری نسبت به دسترسی به آموزش نسبت به پسران دارند.
او افزود: در آمار قبولشدگان دانشگاه نیز دختران خیلی بیشتر از پسران قبول میشوند و امیدوارم مظلومیت رسانهای ایران در مجامع بینالمللی شکسته شود و این عملکرد منعکس شود که دنیا بداند ما با وجود محدودیت نه تنها فرصتهای زیادی برای دختران ایجاد کردهایم بلکه برای کودکان اتباع خارجی نیز فرصت تحصیل در ایران ایجاد شده است به طوری که نزدیک به نیم میلیون نفر دانشآموز اتباع وجود دارد که بدون دریافت کمکهای بینالمللی آموزش نیز برای آنها در ایران فراهم شده است.
حکیمزاده در ادامه با استناد به سخنان ارزشمند رهبر معظم انقلاب در ۱۲ اردیبهشت سالجاری گفت: برخی تلاش میکنند تا دستاوردهای ارزشمند آموزش و پرورش را زیرسوال ببرند در حالی که خیلی از شهدای مدافع حرم در همین مدارس درس خوانده و تا پای جان از ارزشهای اسلامی دفاع کردند و یا حفاظ و قاریان قرآن که در مجامع بینالمللی مقامهای برتر را کسب میکنند از همین مدارس هستند و این انصاف نیست که بگوییم پرورش در آموزش و پرورش مغفول مانده است و با موارد موردی فعالیت پرورشی را زیرسوال ببریم.
او متذکر شد: آموزش و پرورش تنها سازمانی نیست که در قبال آموزان وظایفی دارد چرا که دانشآموز حدود ۶ ساعت از وقت خود را در مدارس سپری میکند در حالی که امروز دنیای رسانه است و ما باید سوال کنیم که چقدر برنامههای صدا و سیما برای ارتقای دانشآموزان بود در حالیکه ما همه تلاش داریم تا دانشآموزان را به سمت تربیت در کارها سوق دهیم، ولی اولیا سعی میکنند تا از طریق صدا و سیما آنها را به سمت تست و آزمونهای کنکوری سوق دهند.
انتهای پیام/ش