آیت‌الله جوادی آملی گفت: علمی که از غرب آمده تنها لاشه علم است؛علمی که آغاز و انجام آن مشخص نیست، یک علم مرده و ابتر است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، آیت‌الله جوادی آملی مرجع تقلید شیعیان ظهر امروز در دیدار منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها از ارکان مهم هر مملکتی هستند که بخش عظیمی از علوم و رشته‌هایی که در آن‌ها تدریس می‌شود از عمق زمین تا فوق نظام سپهری را در بر می‌گیرد، اما مساله عمده‌ای که باید به آن توجه داشت این است که علمی که از غرب آمده تنها لاشه علم است، چرا که آن‌ها آغازرعلم، یعنی آفریننده علم و انجام علم، یعنی معاد و چرایی آفرینش علم را از آن جدا کردند، علمی که آغاز و انجام آن مشخص نیست، یک علم مرده و ابتر است.

او  بیان کرد: این علم مرده، عالِم آفرین نیست، چون ارزش عالِم به معلوم است و علم مُرده، عالِم زنده تربیت نمی‌کند؛ در نتیجه باید این دو اصل که «چه کسی آفرید؟» و «چرا آفرید؟» در علوم، محور اساسی باشد تا به علم مُرده، روح دمیده شود و حیات پیدا کند.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: برخی مُردن را پوسیدن تلقی می‌کنند، اما اگر معلوم بشود که مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوست به در آمدن است، دیگر تحصیلکرده‌های ما درگیر غده‌هایی همچون اختلاس و حقوق نجومی نخواهند بود. قبرستان، یک دانشگاه است، اینکه می‌گویند مرحوم قاضی شاگرد وادی السلام است همین است که این قبرستان به انسان می‌فهماند این بدن می‌پوسد و از بین می‌رود، اما روح، ابدی است.

او افزود: ما یک ثابت داریم و یک ساکن، هیچ کس نمی‌پرسد این «دو» به اضافه «دو» که می‌شود «چهار»، چقدر عمر دارد! این مسائل تاریخ‌بردار نیست، انسان از چنین سنخی است، لذا این علم انسان‌شناسی که انسان را موجودی ابدی معرفی می‌کند، باید در دانشگاه‌ها تقویت شود تا دانشی داشته باشیم که با ابدیت ما هماهنگ و سازگار باشد.

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: معنای حقیقی اسلامی شدن دانشگاه‌ها این است که دانش، اسلامی شود و دانش وقتی اسلامی می‌شود که آغاز و انجام آن مشخص شود، حرف اول دانشگاه را باید دانش بزند، همان دانشی که ابتدا و انجام آن مشخص باشد و در این صورت است که دانشگاه به معنای حقیقی کلمه «اسلامی» خواهد شد.

در ابتدای این دیدار دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گزارشی از فعالیت‌های وزارت علوم در ارتقاء رتبه علمی کشور، گسترش مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و همچنین توسعه علوم انسانی اسلامی، به این مرجع تقلید ارائه کرد.

انتهای پیام/الف

اسلامی شدن دانشگاه‌ها در گروی «اسلامی شدن دانش» است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.