کارشناس مسائل منطقه گفت: مراسم اربعین حسینی عاملی برای گسترش وحدت بین ایران و عراق است.


عراقجعفر قناد باشی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ با اشاره به تحولات اخیر در عراق، اظهار کرد:مردم این کشور طی  چند دهه اخیر نشان دادند که نسبت به سیاست‌های توطئه آمیز علیه ایران  هوشمندانه برخورد می‌کنند و برنامه ریزی‌های دشمن بر آنها تاثیری ندارد. چراکه  دشمنان مشترک ما به ویژه اسرائیلی‌ها خواستار برهم خوردن دوستی و تعاملات بین تهران و بغداد هستند.

او‌با اشاره به پشت پرده اعترضات در عراق، گفت: چهار نشانه مشخص وجود دارد که غربی‌ها طی چند روز گذشته در به تنش کشیدن عراق نقش بسزایی داشتند؛ ابتدا اینکه تظاهرات با محوریت مسائل اقتصادی و‌ بیکاری بوده و بیشتر در استان‌های شیعه نشین به چشم می خورد و‌ در بخش های سنی نشین خبری نبود و این امر از یک توطئه بزرگ در آستانه اربعین حسینی حکایت می کند.

قنادباشی ادامه داد:همزمانی تظاهرات در کشور عراق و درگیری بدون دلیل با نیرو‌های امنیتی و‌نظامی از نشانه‌های دست داشتن سعودی و غربی‌ها در دامن زدن به تظاهرات است.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه به آتش کشاندن ساختمان‌های دولتی در تظاهرات یکی از علائم دست‌های پشت پرده دشمنان است، خاطر نشان کرد:این درحالی است در تظاهرات و‌اعترضات کشور‌های دیگر از جمله؛ سودان، الجزایر و ... ما شاهد به آتش کشاندن ساختمان‌های دولتی نبودیم؛ به نظر می‌رسد هدف دشمن از دامن زدن به اعترضات، جلوگیری از برگزاری مراسم اربعین است و آن‌ها همواره بین عراق و‌ایران اختلاف ایجاد کردند.

قناد باشی یادآور شد: مراسم اربعین حسینی عامل وحدت بخش دو‌کشور ایران و عراق است و دشمنان از این موضوع رنج می‌برند؛ ضمن اینکه طی روز‌های گذشته هشتگ‌هایی با عنوان «عراق به پاخیز» در توییتر منتشر شده که ۷۹ درصد آن از داخل عربستان توسط ربات‌ها ساخته شده است.
 سه‌شنبه شب گذشته شهر بغداد و برخی دیگر از شهر‌های عراق صحنه تظاهرات گروهی از مردم بود که براساس اخبار منتشره خواسته اصلی آنها رسیدگی به مسائل اقتصادی است، بنا بر گزارش رسانه‌های عراق، «تجمع کنندگان در اعتراض به وضع موجود در عراق از جمله فساد مالی و اداری، بیکاری، بهبود وضع معیشتی و شرایط خدمات رسانی در استان‌های مختلف، به ویژه شهر بغداد، پایتخت عراق و بصره تظاهرات کردند».
آن‌گونه که در گزارش‌ها آمده معترضان با تجمع در بغداد و به آتش کشیدن «پل جمهوریت»، نیرو‌های امنیتی را وادار کردند تا با استفاده از گاز اشک آور مانع از ورود آنها به منطقه سبز بغداد که بخشی سیاسی و امنیتی است شوند. تداوم تظاهرات و حضور نیرو‌های امنیتی به مسدود شدن برخی از خیابان‌های مناطق مرکزی بغداد منجر شد.


بیشتر بخوانید:وزارت امروز خارجه کشورمان در بیانیه‌ای:زوار ایرانی سفر خود به عراق را تا آرام شدن شرایط به تاخیر بیندازند



گفته می‌شود در میان تظاهرات‌کنندگان، گروهی هم حضور داشتند که خواستار کناره‌گیری دولت بوده و تلاش داشتند تا با سر دادن شعار‌های تند و درگیری با نیرو‌های پلیس اعتراض‌های اقتصادی مردم را به خشونت بکشانند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار