جلوداریان گفت: مجموعه شعر «کهربا» چالش ها و وقایع این روزهای جامعه را به تصویر می‌کشد.

کهربا مجموعه شعری که به چالش ها و وقایع عصر جدید می پردازد

سارا جلوداریان شاعر در  گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص کتاب جدیدش گفت: مجموعه شعر جدیدم با عنوان «کهربا» در انتشارات سوره مهر منتشر شد. این مجموعه شعرم ۶۰ سروده را دربرمی گیرد که تاکنون هیچکدام در کتاب‌های پیشین نیامده است و کاملا نو، بدیع و اکثرا در قالب غزل هستند. رویکردم در مجموعه شعر «کهربا» توجه به چالش‌ها و وقایع عصر جدید است و گستره چشمگیری از اتفاقات کنونی و تعامل‌های انسان امروز را به تصویرمی کشد.

او افزود: موضوعاتی مانند زلزله کرمانشاه، سیل بهار ۹۸، فرو ریختن ساختمان پلاسکو و ستایش آتش نشانان غیور، پاسداشت مقام معلم و استاد، مدافعان حرم، انسان دوستی، ایثار، عشق و پیشرفت در این مجموعه جای دارند. کلیت آثار مجموعه شعر کهربا به موضوعات روز و اجتماعی برنمی گردد بلکه برشی از این اشعار، رویکرد اینچنینی دارند به هرحال هنرمندان و اهالی فرهنگ و ادب، بخش گسترده و قابل تاملی از یک جامعه را تشکیل می‌دهند و به همین میزان وسعت نیز نسبت به وقایع و رخداد‌های پیرامون خود واکنش نشان داده و با توده‌های مردم همنوا و هم نفس هستند. منتهی این حضور، شمایل و  برونداد‌های متفاوتی دارد. گاه با ایفای یک نقش، ابزار موسیقی،  نقش رنگ و بوم نقاشی، از زاویه یک دوربین عکاسی، با طنین کلام و گاهی با قلیان و جریان واژه‌ها منعکس می‌شود.

این شاعر با اشاره به اینکه من به عنوان عضوی از خانواده این سرزمین هرگز نمی‌توانم نسبت به غم‌ها و شادی ها، شکست‌ها و موفقیت ها، مدیریت‌ها و سوء مدیریت‌ها و خلاصه آنچه هست و می‌بینم بی تفاوت باشم، اظهار داشت: همواره سعی من بر این بوده است که به ندای دلم و فریاد عقلم با تعادل و میانه روی لبیک بگویم. دو جانب حق را در اشعارم ولو اشعاری که مضمون اعتراضی یا انتقادی دارند در پیش گیرم. موضوعاتی مثل فرو ریختن ساختمان پلاسکو یک معضل اجتماعی است که منجر به یک واکنش ملی شد. مردم ما به شغل خطیر و باطن شریف آنتش نشانان غیور بیشتر پی برده اند و جانفشانی آن‌ها را قدر دانسته اند، شریک غم خانواده‌ها و همکاران آن‌ها شدند و شجاعت و همیت این شیرمردان را ستودند.

جلوداریان ادامه داد: غیرت و آزادگی درسی است که مولای ما سرور آزادگان جهان، امام حسین (ع) در وجه احسن به بشریت دادند و این دلاور مردان و یاریگران، آتشنشانان ثابت کردند رهرو حقیقی سید الشهداء بودند. آنها غریبانه رفتند و «کل یوم عاشورا و  کل ارض کربلا» را به تصویر کشیدند. آنها تجلی عشق و ایثار بودند از این رو پرداختن به این گونه موضوعات که گره خوردگی و پیوند با مقوله انسانیت و عرق ملی ما دارد نه تنها تاریخ انقضایی برایش مفروض نیست بلکه نوعی روشنگری و الگو سازی در راستای دسترسی به شاهراه طیبه و آرمانشهر اسلامی محسوب می‌شود.

او از اینکه دیدگاه هنر برای هنر در گفتمان هنر انقلاب جایگاه و پایگاهی ندارد، گفت: هنر متعهد هنر از فردیت به جمعیت رسیدن، از منیت به ما  پیوستن و از خود به خدا ره جستن است. حال اگر یک نویسنده فی الذات  متاثر از وقایع اجتماعی باشد قطعا برش و  برد اثرش تا آن سوی مرز‌ها هم خواهد بود. عواطف انسانی فرامکانی هستند و از قلوب مشتاق و مستعد می‌گذرند، در جان‌ها رسوب می‌کند و به گرمی دل‌ها می‌انجامد. اما اگر قلمی بی انگیزه و بی هدف به گردش درآید و شعری بدون پشتوانه و سرچشمه احساس و عاطفه متولد شود فقط نقشی بر گستره کاغذ خواهد بود.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار